Gå til innhold
Arkivverket

[#21702] Kristi Trulsdtr. f.ca.1769 i Krødsherad, Buskerud


Gjest Ellef Ellefsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ellef Ellefsen

Søker foreldrene til Kristi Trulsdtr. f.ca.1769. (Kirkebøkene mangler fra 1742 til 1776) Ei Kristi Trulsdtr. søndre Bjøre ble konfirmert 1885 i Krødsherad. I 'Krødsherad bind I side 291' sies det at Truls Eriksen Bjøre og Ragne Olsdtr. hadde 3 barn: Ole, Erik og Ingebjørg. Har mistanke om at Kristi også var datter her.Ei Kristi Trulsdtr. giftet seg 1796 med Ole Eriksen Bjørkerud. Denne Kristi var fadder ved dåpen til et par av barne til Ole Trulsen (Hennes mulige bror). Likså opptrer både Erik Trulsen søndre Bjøre og Ingebjørg Trulsdtr. Bjøre som faddere ved dåpen til noen av Kristis barn.Kristis datter nr.2 fikk navnet Ragne (trolig etter sin mormor). Vet noen med sikkerhet hvor Kristi Trulsdatter kom fra ?. Mvh. Ellef Ellefsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Mange takk for svaret. Spørsmålet mitt var kanskje noe uklart. Jeg visste at Kristi var født i Krødsherad, men ikke hvor i Krødsherad. Ei heller med sikkerhet hvem hennes foreldre var. Mvh. Ellef Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Gjest Ellef Ellefsen

Ser det foregår flere undersøkelser i Krh. på samme tid. Tillater meg derfor å løfte dette gamle spørsmålet til toppen av bunken. Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei Ellef.Det finnes en Truls Colbjørnsen på Torstensrud i 1765, eneste Truls utenom Truls Eriksen som er oppført i 1765. Denne Truls Colbjørnsen født 1741 giftet seg med Anne Olsadatter , Skinneseiet, var på Torstensrud en tid, men flyttet senere til Skinneseiet.. Se Krødsherad boka side 253. Jeg har ikke funnet ut noe mer. Spørsmålet er også om Kolbjørnnavnet går videre.Er det for sent med et lite innlegg i Hringarike?? Jeg har en 'story' om en fra Riperbakken som dro til Amerika og som kanskje ikke er en vanlig historie.Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Takker for svaret. Vil undersøke bedre rundt Kolbjørnnavnet. I seneste laget med innlegg til mai/juni nummeret. Siste finpuss vart gjort i går. Men du er velkommen med innlegg til desembernummeret! Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Til innlegg (5): Takk for at du så etter i 1765-lista. Kan nok se bort fra den Truls Colbjørnsen nevnt på side 253 (og 113). Ingen barn eller barnebarn etter 'min' Kristi Trulsdtr het Colbjørn.Hvis Kristi var født i Krh holder jeg nå en sterkere knapp på at hun var ei datter på Bjøre. Dette fordi ei Kristi Trulsdtr s.Bjøre vart konfirmert 1785, samt faddere jeg nevnte.Men - , er desverre ikke fullgodt bevis, all den tid Bjøre og Bjørkerud var nabogårder. Er også en ørliten mulighet for denne konfirmanten i 1785 kan være fra en husmannsplass under Bjøre. Vil senere se om det finnes et skifte, som bygdebokforfatteren i farten kan ha oversett. Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.