Gå til innhold
Arkivverket

[#21705] Thea Kinserdal i Odda, fødd i Samnanger 1888 - kven var ho?


Gjest Lars E. Øyane
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars E. Øyane

Dødsregisteret for Odda syner at:Thea Kinserdal, fødd i Samnanger 4.1.1888, døydde i Odda 2.5.1940. Ho var gift med sinkarbeidar Lars Kinserdal frå Hafslo i Sogn (1898-1967).Kan nokon hjelpa meg identifisera denne Thea? Fullt namn? Namn på foreldri hennar med yrkestitel og bustad?Eg takkar so mykje på førehand for all hjelp!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Nei, denne Thea ble gift med Henrik Skåtun og bosatte seg i Bergen. Hun var min mormors kusine.Mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Olav Villumsson Haugen hadde en datter Thea Elsa, f. 1887 (Samnanger bygdebok I, s. 234) I bygdeboka står det at denne Thea ble gift og bodde i Bergen, men det står ikke hva mannen het. Det er jo mulig at hun har truffet sin mann i Bergen og siden flyttet til Odda. Årstallet til hennes fødsel er vel hentet fra FT 1900 og det trenger ikke være eksakt.Lenke På Rolvsvåg var det en Thea Torgersdtr f. 1887, men hun ble gift med Jon Ospenes fra Os. På Tysse ytre var det en Thea Joanne datter til Mons Nilsen, men hun drog til Amerika (gift Loken) og var forresten f. i 1890.Jeg har kikket etter Tea og, men finner ingen som passer. Jeg holder foreløpig en knapp på den første jeg nevnte her, dersom da ikke Thea/Tea er en forkortelse av Dorthea. Men da ville vel det ha stått i dødsregisteret fra Odda, der står hun som Tea. Skulle Thea Elsa være den rette, har jeg flere opplysninger om familien.Mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Nok et blindskudd.Finner ingen andre Thea eller Tea, alle de jeg har funnet ble gift andre steder og mannen står i bygdebøkene.Men hva om hun ikke var døpt Thea, men Berthea for eksempel? Lenke Denne dama var født i 1888, men dessverre står det kun at Vilhelm Stamnes var eiger av bruk nr. 10 på Tysse ytre i bygdeboka og ingenting ellers om familien da de kom fra Bruvik egentlig.Kan jo være en mulighet.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det kan være et pussig sammentreff, men foreldra til denne Berthea døde begge i Odda. I 1916 hadde de allerede solgt bruk nr. 10 til en Langhelle som hadde vært baker i Bergen og flyttet til Odda hvor de begge døde. Vilhelm Stamnes: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=ODDA&variabel=0&postnr=1223&fulle=true&spraak=n>LenkeMarta Andersdtr Stamnes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Det ser unektelig interessant ut Kjellaug.Jeg vil anta at det er et spor Lars vil forfølge.Om det skulle vise seg også å være feil, kan denne jenta være et alternativ.Hun er riktignok oppført med fødeår 1890, men det behøver ikke være rett.Det interessante er at faren kommer fra Luster.Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Nei Tea Marie Ingebrigtsdtr er det ikke, hun ble gift med Edvard Eriksson Steinsland og bodde der. Hun var født i 1886 står det i bygdeboka.Jeg tror jeg har sjekket ut alle de Tea / Thea som ble født i Samnanger rundet omkring 1886-1890.Men man kan jo ofte 'miste' noen i farten. Det hadde vært interessant å vite hva barna til dette paret het.Mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

Men kva med ei Karoline BerTHEA på Tveiteraas i Smngr. då? Men det er kan hende berre eit skudd i mørkret ... Denne Thea er, iflg. FT 1900 for Os og Smngr., òg fødd i 1888. Ho er elles dotter til ein Johannes Johannessen Tveiteraas den eldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Nei, Karoline Berthea ble gift med Knut Knutsson Gjerde i 1935 og bodde på Gjerde i Samnanger.Jeg har og tenkt på Marthea, men fant heller ikke noen som passet.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

Kjellaug: Mal à propos frk. Thea, men à propos Samnanger - i ei heilt anna debattlenke er Lars Øyane på 'jakt' etter huslyden til ein hotelldirektør, dansken Jens Sylvester Jensen & kona som budde ei tid i Os; og som truleg òg var innom Samnanger nokre år (Tysse kanskje?).Er dét noko du kunne sjekke opp for han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Har kikket både på Ådland og Tysse, men finner dem ikke. mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Flesland

Samnanger I (1930), s. 637 Svensdal (Eikedal): 'Brnr. 6. Kvamshaug hotel. Skl. 0.18. Då hovudvegen frå Tysse i Samnanger til Øystese i Kvam var ferdug, tok turistferdsla snart denne vegen, som kan bjoda ferdafolket eit sermerkt og fagert landskap. For å hjelpa på ferdsla og taka i mot ferdafolk og sumargjester bygde Anders Danielsen Tveitarås det fyrste hotellet her og utvida det sidan fleire gonger, etter kvart som turistferdsla auka på. Han selde eigedomen til Sylvester Jensen, som no driv hotellet.'Samnanger II (1953), s. 166: 'Bruk 6. Kvamshaug Hotell brann ned 1950'.Dessverre ikke mye kjøtt på beina. Veien fra Tysse til Nordheimsund var ferdig i 1906 (Samn. I, s.110), om den da også var ferdig til Øystese fant jeg ikke noe om i Samnanger bøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Uffda, dette hotellet tenkte jeg ikke på enda Anders var min mormors onkel og hun bodde hos han etter at hennes mor døde!Mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Flesland

Søk etter Kvamshaug i 'branntakstsregisteret for Hordaland' gir følgende tilslag:1896 ; 0618 ; Svensdal ; Kvamshaug ; i Eikedalen ; Tveraas, A. og M. Nielsen1903 ; 0810 ; Eikedalen ; Kvamshaug Hotel ; Hotell ; Tveteraas, A.1906 ; 0612 ; Eikedalen ; Kvamshaug Hotel ; Hotell ; Tveteraas, A.1914 ; 0721 ; Svensdal ; Kvamshaug ; ; Jensen, Bertha1942 ; 0302 ; Eikedalen ; Kvamshaug Hotel ; Hotell i Samnanger ; Norges Brannkasse1950 ; 0923 ; Svensdal ; Kvamshaug Hotell ; Hotell. Taks brann ; Klæboe A.1950 ; 0309 ; Svensdal ; Kvamshaug Hotell ; Hotell ; Klæboe, A.1954 ; 0114 ; Eikedalen ; Kvamshaug ; Hytte ; Klæboe, AmundHolger Sylvester Jensen døde i Samnanger i 1933: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=samn1885&variabel=0&postnr=1496&fulle=true&spraak=n>Lenke og etterlot seg da enken Berta Jensen f. 9/9 1880 Hafslo. Jeg finner ikke henne død i Samnanger.Ut fra dette kan vi vel slutte at ekteparet Jensen kjøpte Kvamshaug Hotell ca. 1914, og fortsatt drev det da han døde i 1933.Jeg antar dette er den andre lenken Terje Hatvik refererer til lenger oppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

Jau, det var denne mannen, Jens Holger Sylvester Jensen fra København; eg tenkte på. Frå 1903 til om lag desember 1908 var han 'hotellstyrar' (direktør) ved Solstrand Fjord Hotel på Haugstræet i Os, eller 'Solstrand Hotel- og Søbad' som det heitte den gongen. Statsminister Christian Michelsen eigde Solstrand då. Hotellet vart seld før jul i 1908 og hotelldirektør Jensen følgde ikkje med i salet :-)Lars E. Øyane lurte på kvar danske Jens og kona Bert(h)a frå Hafslo vart av etter at dei forlet Os. Samnanger var då eit 'heitt' tips, ikkje minst av di dei fekk i alle fall to -2- born i Samnanger. Dette (m.m.) har eg elles skrive før i ein eigen mail til den gode Lars.Ut frå det Vidar Flesland har funne ut kan det sjå til at ekteparet Jens og Berta overtek/kjøper hotellet på Svensdal i Samnanger sumaren 1914. Men, dei kan sjølvsagt ha drive dette på vegner av andre eigarar ein fem-seks år FØR den formelle overtakinga.Elles beklagar eg at vi med dette diverre fekk to diskusjonar i ein -1- tråd - det er min feil - men eg vonar dette ikkje fører til forvirring og/eller mistyding av noko slag.Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Lurer på om Lars har funnet ut hvem Thea var, dersom ikke kan jeg fortelle deg at det var henne jeg tenkte på. Men hun kalte seg aldri for Berthea. Hun var født Stamnes og foreldra kom som sagt og til Odda. Hun og Lars fikk ingen barn. Han arbeidet på Sinken og hun stod på butikk i Odda. Min tante som bor i Odda (91 år) kjente Thea veldig godt. Dumt at jeg ikke tenkte på å spørre henne med det samme. Foreldra til Thea var fra Bruvik egentlig. mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Her oppdagar eg at eg har forsømt meg! Seint men godt vil eg gjerne få takka for alle innleggi som er komne som svar på dette spørsmålet frå mai i fjor!Til Kjellaug: Nei, eg stod framleis utan prov på identiteten til denne første kona hans Lars Kinserdal, so eg er glad for opplysningane dine. Men framleis manglar eg nokre detaljar:* Dato og stad for vigsli til Lars og Thea?* Kva gard i Bruvik kom Martha Andersdotter ifrå?* Og so: Hadde Berthea ''Thea'' fleire førenamn enn Berthea?Eg vil på ny få takka for god hjelp!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det vet jeg dessverre ikke, kanskje du må starte en ny 'tråd' for Bruvik? Lenke Dette er de eneste opplysningene jeg har. I Samnangerboka står det ikke noe annet enn det jeg sa over. De var eigere av bruk 10 Ytre Tysse og det ble kjöpt av Johan Langhelle da de solgte og flyttet. mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

De to siste kan du bare se helt bort fra. Stamnes er på Osteröy.Jeg har nå funnet familien i bygdeboka fra Samnanger.Dette er nok Vilhelm/Villum Stamnes i FT 1865: LenkeForeldra til Villum kom fra Samnanger (min slekt)Jeg sender med et par generasjoner her, alt er fra bygdebökene fra Samnanger: First Generation 1. Villum Larsson Stamnes, sønn til Lars Villumsson Stamnes og Guro Andersdtr Frøland, var født 1855 i Stamnes i Oster, Hordaland. Villum giftet seg med Martha Andersdtr. Deres barn var: i. Berthea (Thea) Stamnes var født 1888 in Samnanger. Second Generation (Parents) 2. Lars Villumsson Stamnes, sønn til Villum Villumsson Haugen og Guro Larsdtr Frøland, var født 1826 in Storlid, Samnanger. Lars giftet seg med Guro Andersdtr Frøland i 1854. Deres barn var: i. Villum Larsson Stamnes. Villum giftet seg med Martha Andersdtr. 3. Guro Andersdtr Frøland, datter til Anders Larsson Frøland og Ågota Knutsdtr Sævell, var født 1834 in Frøland, Samnanger og døde i Stamnes, Hordaland. Guro giftet seg med Lars Villumsson Stamnes in 1854. Third Generation (Grandparents) 4. Villum Villumsson Haugen, sønn til Villum Nilsson Haugen og Seselia Samuelsdtr Gjerde, var født 1789 in Haugen, Samnanger.Generelle Notater: Budde ei stund på Storlid, han var tilsatt som skoleholder i Samnanger 15.5. 1811. Dei budde her til ombil 1835. Villum giftet seg med Guro Larsdtr Frøland. Deres barn var: i. Lars Villumsson Stamnes. Lars giftet seg med Guro Andersdtr Frøland i 1854. 5. Guro Larsdtr Frøland, datter til Lars Andersson Frøland and Borgny Tomasdtr Børdal, var født 1790 in Frøland, Samnanger og døde i Stamnes, Hordaland. Guro giftet seg med Villum Villumsson Haugen. 6. Anders Larsson Frøland, sønn til Lars Andersson Frøland and Borgny Tomasdtr Børdal, var født 1794 in Frøland, Samnanger og døde i Samnanger. Anders giftet seg med Ågota Knutsdtr Sævell in 1824 in Samnanger. Barn i dette ekteskapet var var: i. Olina Andersdtr Frøland var født 1844 in Frøland, Samnanger og døde i Steinsland, Samnanger. Olina giftet seg med Olav Johannesson Steinsland in 1874 in Samnanger. ii. Lars Andersson Frøland var født 1826 in Samnanger. iii. Guro Andersdtr Frøland. Guro giftet seg med Lars Villumsson Stamnes in 1854. 7. Ågota Knutsdtr Sævell, datter til Knut Hansson Sævell and Seselia Tomasdtr Børdal, var født 1806 in Sævell, Samnanger og døde i Frøland, Samnanger. Ågota giftet seg med Anders Larsson Frøland in 1824 in Samnanger. Lars Villumsson og Guro Andersdtr var söskenbarn.Jeg har ikke funnet ut noe mer om Martha Andersdtr enda.Mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Skulle nok tro at dette er Martha og hennes foreldre i 1865. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f61250&gardpostnr=808&personpostnr=5115#nedre>Lenke Hun som er 11 år er vel den rette. Etter dödsannonsen til Martha i Odda står det at hun var födt 22/5 - 1855.Den Martha som er 11 i FT 1865 er födt 22/4 - 1855 etter FS ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Un grand MERCI til Kjellaug for excellente informasjonar! No er so å seia alt på plass for meg, med unnatak av vigsli til Lars og Thea. Den bør vel finnast i Odda? Eg har i si tid vore gjennom vigselsregisteret for Odda, men utan å finna noko første ekteskap for Lars. Kanskje eg har oversett han?Cordialement,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.