Gå til innhold
Arkivverket

[#21710] Maren Dorthea født ca 1866 i Hevne (Hemne) bodde i Ålesund


Gjest A Rønning
 Del

Recommended Posts

Gjest A Rønning

Maren Dorthea var født ca 1866 i Hevne (Hemne) og var i 1900 gift med tolloppsynsmann Jacob Parelius Karlsen i Ålesund LenkeEr det noen som vet hvem som var foreldre til Maren Dorthea?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Hei!Ifølge FS ble Maren Dorthea døpt 15.10.1865 i Hemne. Foreldre: Peder Abrahamsen og Ane Andersdatter. Ved foreldrenes giftemål 20.4.1854 er Ane benevnt som Ane Martha Andreasdatter.Mvh. Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Ifølge FS er Ane Martha døpt 3.6.1832 Ørland, Sør-Trøndelag. Foreldre: Anders Larsen og Ane Torkildsdatter (disse ble gift 22.7.1828 Ørland).Ane Marthea hadde følgende søsken døpt i Ørland: Kristine 11.6.1826 og Lorentz Mortinius 3.8.1828.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A Rønning

Takk for det, Odd. Men vi kan vel ikke være 100% sikker på at dette er den riktige? Men det kan selvfølgelig godt tenkes.Mh Arnstein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Wenche Myhr

Hei,her ser jeg jammen noen som 'treffer' mine aner.Liten opplysning til:Ane Torkildsdtr.f.ca.1799/80 i Kr.sund,Kirkelandet no.50.Hun hadde en søster;Christine f.ca.1797/98. Far:Torkel Andersen f.ca.1765 Husbonde og Røyert. Mor:Mette Chatarine ? ca.40 år i 1801. Dette er så langt jeg har kommet. Lurer veldig hvor du,Arnstein kommer inn hen. Jeg er etterkommer etter Maren Dorthea`s bror Kristian Pedersen f.1860 Hilsener fra Wenche.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A Rønning

Takk Wenche - vet du sikkert at det er denne Maren Dorthea som ble gift med Jacob Parelius Karlsen?Mh Arnstein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Myhr

Hei igjen! Ja dette skal være riktig,Maren Dorthea (Daathea)f.1864, ble gift med Jakob Parelius Karlsen f.1862 fra Skjærstad i Nordland.Barn:Håkon(døde ung)Ingvald Bjarne 1889,Jenny Dorothea'Lillemor'1892,Peder Arthur 1894,og Karl August 1896.Ved FT 1900 bodde de i Torvgaden i Ålesund og Jakob er'Toldopsynsmand'.Maren Dorthea er født og oppvokst på gården Stordahl på Sunde,bare noen hundre meter fra det gamle fergeleiet. Men så lurer jeg fortsatt på hvor du hører hjemme i denne rekken. M.V.H.Wenche.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A Rønning

Glimrende! Takk skal du ha - og takk til Odd Brede! Jeg er ikke av denne slekta, men undersøker for en venn av meg - som er en etterkommer av Jakob og Maren Dorthea.Mh Arnstein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Kvernhusvik

Maren Dorthea født 29.08.1865, døpt 15.10.1865, konf fra Røstvik 03.07.1881, karakter godt. Ekteskapet bør sjekkes, det ble sannsynligvis inngått i Trondheim. Fant ikke Maren i flyttelistene heller. Vil gripe fatt i opphavet til moren Anne Marta Andersdtr f. 1832.Anne Marta Andersdtr 22år,f. Halsen, Ørlandet, gift i Hemne 20.04.1854 med Peder Abrahamsen Stordal 30år, Anders farsnavn er først skrevet Olsen tror jeg og så lagt til muligens Larsen under, Peders far nevnt som avdød Abraham Stordal.Søsken og foreldre:Kirstine 06.10.1825, 11.06.1826, dreng Anders Larsen Halsen og pike Anne Torkelsdtr Storvik, faddere: Mikkel Povlsen Hofde, Hans Christophersen Rørnæs, Ingeborg Povlsdtr ibid, Anne Svendsdtr Tyskøen, Olava Ebbesdtr ibidLorentz Mortinius 02.12.1827, 03.08.1828, innerst Anders Larsen Halsen og kone Anne Marta Torkelsdtr, faddere: John Andersen Storvik, Ole Olsen Lexen, John Jakobsen ibid, Marta Gundersdtr Ramvik, Doret Jensdtr Halsen (Dorthea ble gm Jakob Olsen fra Børsa, de bodde på Røstvik under Valslag i Hemne, en sønn ble gift med ei fra Lexen)Anne Marta 05.05.1832, 03.06.1832, husmann Anders Larsen Halsen og kone Anne Maria Torkelsdtr, faddere: Anders Nilsen Tyskøen, Kristian ? Lexen, Henrikka Amundsdtr Tyskøen, Anne Johansdtr Lexen, Maren Larsdtr Hovdeungk Anders Larsen Halsen 27år, f. Hitteren, sønn av Lars Axseth, gift 22.07.1828 i Ørland, pike Anne Maria Torkelsdtr Halsen 25år, datter av Torkel StorvikAnne, hun heter bare det ved dåpen, ved konf 11.10.1818 fra Storvik står det Anne Maria (svag i kundskab, men god i sæden), var født 11.05.1801 på Storvik i Agdenes, døpt 07.06.1801 i Ørland, vi skal altså ikke til Kristiansund for hennes opphav.Faren het Torkel Olsen og var født 1769 på Moldtuøen i Agdenes, døpt 17.09, du finner ham her i 1801: Lenke Moren het Marit Larsdtr, har ikke funnet de gift i Ørland, men de må altså ha giftet seg våren 1801.mvh Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Myhr

Jeg takker også,Leif.Sikre kilder er altså ikke så sikre allikevel,ser jeg nå.Nå får jeg rettet opp i 'familiesagaen' min.Atter en gang er du en 'innformativ engel'. Og så til deg Arnstein;Denne vennen som nedstammer fra Jakob og Anne Dorthea,er vel i 'slekt'med meg,tror du at du kunne sette han/hun i forbindelse med meg? Min mail er:wenchedottmyhrkrøllalfac2idottnet Masse hilsener fra Wenche.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Leif Kvernhusvik

Hei,Ved leting etter noe helt annet kom jeg over denne trolovelsen/vielsen i Hemne 1801:dom 3tia a trinit Hevne, ungekarl Torchel Olsen Storvigen fra Ørlandet med pigen Marit Larsd Stolpnæssætteren, spons: Erich Stolpnæss og Povel Olsen Qvendvigen, copul Hevne die 14 julii mvh Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.