Gå til innhold
Arkivverket

[#21713] Daniel Hansson Bugge og Maren Finde


Gjest Anders J. Moen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anders J. Moen

Var Daniel Hansson Bugge og Maren Finde foreldre til Rasmus Dognaldson Sårheim? Jeg ser av sak som Joleik beskriver i Soga om Jølst at Maren Finde og Rasmus står sammen mot presten Fischer i en jordsak, der Joleik også nevner Rasmus Dognaldson som prestesønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Jeg har endel Bugge'r i min database, men ingen Daniel Hansson. Det er også litt vanskelig å plassere ham når du ikke antyder noe tidspunkt. Skulle gjerne ha visst noe mer.Dog er det vel mer sannsynlig at denne Rasmus Dognaldson Sårheim er sønn av en (prest?) ved navn Dognald? Jeg har i hvert fall aldri tidligere sett at Daniel har blitt til Dognald.Men kanskje andre vet bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Sønn av Hans Nilsson Bugge d. c 1639, sogneprest til Etne. Daniel var sogneprest i Jølster 1662-1676. Førøvrig har jeg sett Daniel skrevet Dognal, Dugnal, Danjel, Danel, Damb, Dan etc. av samme person Albert Joleik i Soga um Jølst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Daniel Hanssen Bugge (f. e. 1625 i Kambe, Etne, Hordaland, døpt i Etne krk., d. 22 Feb 1676 i Jølster, begr. i Jølster kirke, 50 år og 3 uker gml.), deponerte fra Bergens skole 3 des. 1649. Han var sogneprest til Jølster (Førde) i Sunnfjord 1662-74(76?), og pers.kap. Leikanger til 1656. Var g. i sitt 2. ekteskap m. Maren Pedersdatter Finde (f. før 1650, d. 1728 i Jølster). Hun var g.m. tre sogneprester på rad, de to neste etter Daniel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Takk for oppklaringen.Denne Albert Joleik må da være usedvanlig uryddig i sin omgang med navn...:-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Kjenner man etterkommere etter Maren Finde i hennes 3 ekteskap ?Jeg har bare kommet over 3 døtre og en sønn i ekteskapet med Daniel Bugge, pluss 1 barnebarn, Knud Leem, språkforskeren.; o} Knut F

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Jeg vet ikke om etterkommere etter Maren Finde utenom ekteskapet med Daniel Bugge. Hvem er sønnen i ekteskapet med Daniel Bugge? Jeg har Nils Danielson på Øye som sønn av Daniel Bugge, men med mor Lucia Eriksdtr. Leganger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Som kapellan i Leikanger fikk Daniel Hansen Bugge sønnen Niels med prostedatteren Lucie Eriksdatter Leganger. Daniel måtte forlate kallet på grunn av denne forseelsen, og ble som straff fratatt retten til å søke nytt kall i tre år.Til Jølster kom han som sokneprest i 1662, og giftet seg med prostedatteren Maren Pedersdatter Finde. De fikk en sønn Hans, som i 1701 var i Holland, og døtrene Barbara (gift med fenrik Ove Christiansen, bosatt på Bjørset i Jølster, stor etterslekt i Jølster) og Anne (gift med Nils Leem, mor til professor Daniel Bugge Leem).Rasmus Danielsen Sårheim var sønn av Daniel ytre Årdal, død 1701, og hans kone Synneve. Rasmus Danielsen kom til Sårheim gjennom sitt ekteskap, og hans kone var etterkommer etter sokneprest Simon Michelsen Ystad (død 1653).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Lucie ble gift 2 ganger etter hun fikk Nils. Lucie døde visstnok fattig.Sønnen Nils Danielsen fca.1654 Leikanger og død 1710 med bra velstand. Han var bruker av Øye. Gift ca. 1690 med Barbra Johannesdt. De fikk bl.a. sønnen Hallvard Nilsen fca. 1691 som overtok Øye for en tid.Senere flyttet Hallvard til Lægreid i Årdal. Hallvard var gift med Mari Nilsdt. Hess og kalte en sønn for Nils Bugge Halvardsen som kom til Asprheim. Dette ble altså opphavet til Bugge-navnet i Årdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Jeg ser at Joleik kaller Anne Mikkelsdatter's mor for Johanne Nilsdtr. Liljepaln. Anne Mikkelsdatter var gift med Rasmus Danielson. Er dette riktig og hvor kom hun i fra. Ser at Joleik sier hun skal være født i København

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Yngve Nedrebø

Johanne Hansdatter giftet seg med studenten Mikkel Simonsen fra Jølster, og ble med ham til Jølster da han brøt av studiene og ble gardbruker på Sårheimsbakken i Jølster. Hun hadde med seg sin mor, som døde i Jølster i 1663 ifølge Jens Nielsen Nærrebø's dagbok:Anno 1663 ... den 29 Martj Død Mickill saarem vermoderHan forteller dette om Johanne: S. 243 700 Den 10 junius døde sallige Johanne Sarrim S: Mickel simensøn quinde - 6 oc 60 Aar gammel gud glæde Hindis siæl vaar fød I KiøbenhaffinDet er i en attest i 1731 hun omtales som 'Johanne Nielsdatter Lillienpalm'. Attesten er gjengitt i Bergen magistrats attestbok, men er skrevet av sokneprest Rasmus Fischer i Jølster, og attesten er utstedt forå bevise slektskapet mellom den da avdøde Peder Mikkelsen i Amsterdam,og hans gjenlevende søsken og deres barn. Peder Mikkelsen var sønn av Johanne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.