Gå til innhold
Arkivverket

[#21716] Eiker


Gjest Bjørg  Myhre
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørg  Myhre

Hei. Jeg har min tippoldemor Maren Kittelsdatter født 31 okt 1822 , hun er datter av Kittel Torstensen Jahren og Anne Mortensdatter Skotselven . Jeg har ikke klart å få noen klarhet i dette tipp/tipp oldeforeldreparet? Håper jeg kan få litt hjelp på glid her?....BJØRG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Hei! Et råtips som kanskje kan være verdt å se nærmere på: Kittil Torstensen Klægstad på Modum (9 år i 1801) og Anne Mortensdatter Temte på Eiker (2 år i 1801). (Passende alder for to som giftet seg i 1822).Hilsen Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Tipset fra Temte holder ikke vann. Skifter viser det.Her er noen barn:Fra Vital Records Index og Eikers kirkebøker: Father: Kittel Tostensen, Mother: Anne Mortensdatter1. Maren KITILSDATTER født 31 Oct 1822 på Jahreneie døpt i Bakke kirke 24. nov 1822 - Hans Mortensen er blandt fadderne.Ingen Tostens... blandt fadderne.2. Morten KITELSEN født 23 Oct 1824 i Skotselven Ulvelands lægd - døpt 21 nov. 1824 - Maria Mortensdatter er blandt fadderne, Hans Mortensen Skotselven likeså. Ingen Tostens... blandt fadderne.3. Ole KITELSEN født 9 Jan 1828 på Jahreneie - døpt i Bakke 17 feb 1828 - ingen Mortens... eller Tostens... blandt fadderne4. Niels KITELSEN 15 Sep 1834 på Jahreneie - døpt 28.sept 1828 - - Hans Mortensen Skotselven blant fadderne.Ingen Tostens... blandt fadderne.Altså er det meget sannsynlig at Anne Mortensdatter har søsken som heter Hans og Maria.-----------Her er et skifte i Skotselv Hus nr. 27- Skifte 14/7-1824Lisabeth Mortensdatter er død - enkemann - Peder Pedersenbarn 1. Peder Pedersen 9 år 2. Anne Pedersdatter 7 år 3. Berthe Pedersdatter 4 barnas verge dødes bror Hans Mortensen-----Dette skulle vel samlet tyde på at Anne Mortensdatter hører hjemme her i 1801:LenkeSom datter av Hengslefogd Morten Larsen og hustru Kari Andersdatter.Mormonerne sier dette:Father: Morten Larsen, Mother: Karen Andersen (VIET PÅ MODUM 10 NOV 1787) 1. Lisbet MORTENSDATTER - Vital Records Index Gender: F Birth/Christening: 17 Dec 1787 Modum, Buskerud, Norway 2. Berthe MORTENSDATTER - Vital Records Index Gender: F Birth/Christening: 02 Nov 1789 Modum, Buskerud, Norway 3. Anne MORTENSDATTER - Vital Records Index Gender: F Birth/Christening: 30 Jan 1792 Eiker, Buskerud, Norway 4. Guldbrand MORTENSEN - Vital Records Index Gender: M Birth/Christening: 20 Apr 1795 Eiker, Buskerud, Norway 5. Hans MORTENSEN - Vital Records Index Gender: M Birth/Christening: 30 Mar 1798 Eiker, Buskerud, Norway 6. Maria MORTENSDATTER - Vital Records Index Gender: F Birth/Christening: 25 Feb 1801 Eiker, Buskerud, Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg  Myhre

Tusen Takk, ja det er nok de samme som jeg har trodd må være de rette.Så da får jeg se om jeg finner ut hvor Kittel To®stensen Jahren hører hjemme hen.Han er 40 år da han dør i 1838,da er det bare Maren som har nådd konfirmasjonsalder, så barna fikk vel verge? Hilsen BJØRG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Skifte på Hyttebraaten plass under Jahren 10.juli 1838Kittil Torstensen er død - enke er Anne Mortensdatter - Barn:Morten Kittilsen 13 år,Ole Kittilsen 10 år.Torger Kittilsen 7 årNils Kittilsen 3 årMaren Kittilsdatter - ukjent alderDette er alt jeg vet. Mulig at det står mer i det originale skitet. Mine opplysninger er fra en avskrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.