Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Øystein Brennsæter

[#21722] NÅR BLE FOLKETELLINGENE EGENTLIG UTFØRT?

Recommended Posts

Gjest Øystein Brennsæter

Ble folketellingen for 1801 virkelig gjennomført i 1801 eller var det kanskje i 1800 eller i 1802. Var det samtidig i hele landet? Mitt inntrykk er at hvis en person er oppgitt å være 50 år i 1801, så må en gjerne lete i 1752 eller kanskje enda senere for å finne vedkommende igjen som født i kirkeboka. Det samme gjelder 1865-tellinga. Finnes det sikre data for dette, eller har noen funnet klare tendenser som bør deles med flere?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Øystein Brennsæter

Tusen takk. Dette var svært nyttige opplysninger.mvhØystein Brennsæter

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg gjorde en gang en undersøkelse på voksne personer i 1801-tellingen for Aker (utvalgt etter et gitt kriterium), og forsøkte å finne dem igjen som døpte i kirkeboka (for Aker eller andre steder). Av de ca. 150 personene jeg fant, av begge kjønn og alle sosiale kategorier, var de aller fleste døpt akkurat det året man regnet tilbake fra 1801, dernest var det omtrent like mange som var født +- 1 år i forhold til oppgitt alder, og det var et bratt fall ned til +- 2 år, +- 3 år osv. Det største avviket jeg fant var to personer som var født h.h.v. +- 10 år fra oppgitt alder.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jan Peter Wiborg

...og hva gjelder FT-1865 så er min erfaring at man i de fleste tilfeller må 'kalkulere' fra 1866 for å finne vedkommendes fødselsår.Dvs. at en person som er 20 år i FT-1865, mest sannsynlig er født i 1846.Jan

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har også noen aner med stort avvik fra alder oppgitt ved folketellingen 1801. En av mine aner er oppgitt å være 69 år ved FT-1801, og 68 år da han døde en måned etter, men han ble døpt i 1738. En annen av mine aner er oppgitt å være 50 år ved FT-1801(altså født ca 1751), men den samme var 9 år ved et skifte i 1767. Foreldrene ble gift i 1757, og deres skifter viser at det hele tiden er snakk om den sammesom den som er oppgitt i 1801. Også en annen ane skal ifølge FT-1801 være født ca 1751, men opplysninger ellers tyder på at han ble født etter 1755. En annen av mine aner har jeg som døpt 11.p.trinit. 1749, men ved FT-1801 er han 59 år. I dette tilfellet kan det også være at det skulle sto 52, og at nederste del av 2-tallet har blitt borttæret slik at det ser ut som om det skal stå 59 år(sjekket på mikrofilm).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.