Gå til innhold
Arkivverket

[#21724] Reisende Hans Olsen (Geile-Hans) og Helge Isachsdtr. Sunnfjord.Trenger opplysn.


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Er der noen som har kjennskap til Hans Olsen , Geile-Hans , og hustru Helge Isachsdtr? Jeg vet de oppholdt seg noen år på gården Kvellestad i Naustdal, Sunnfjord , før de flyttet til Grytøre i Askvoll.Helge var trolig datter av Isach Danielsen (av Isach-folket) og Brithe Danielsdtr.Jeg har ikke funnet noe ekteskap mellom Hans og Helge.Kan Helge ha vært gift tidligere?Hun døde på Grytøre i 1851. Lenke Jeg er interessert i alle opplysninger om deres opphav og etterkommere. Mvh. Rune Thorstensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Robertsen

Søkte Individual Record FamilySearch™ Vital Records Index Norway-------------------------------------------------------------------------------- Helge ISACHSDATTER BOLSETA Sex: F--------------------------------------------------------------------------------Event(s): Christening: 03 Nov 1781 Place: Jolster, Sogn Og Fjordane, Norway--------------------------------------------------------------------------------Parents: Father: Isach BOLSETA Mother: Olena KNUDSDR--------------------------------------------------------------------------------Source Information: Batch Number: C422981 Source Dates: 1749 - 1821 Film or Fiche Number: 126455 Collection Details: Aalhus; Den Norske Kirke --------------------------------------------------------------------------------litt på FS VRI og fant denne. Navnet på moren passer jo dårlig, men sender deg denne likevel. mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for responsen Arne.Jeg er som du kanskje forstår ikke sikker på Helges opphav, men i Eilert Sundts fantfortegnelse står det at hun var av ' Isach-folket'.Det burde tilsi at noen med kjennskap til de reisende vet hvem dette er.Jeg fant også en i Bergen i 1801 som var tjenestejente og 21år.Hun ble gift med en Ole Albertsen/Albrigtsen i 1805.Han døde i 1811, men jeg har ikke funne noen Helge Isachsdtr. død der.Det er derfor jeg lurer på om han kan ha vært gift før hun slo seg sammen med Hans Olsen , også kalt Geile Hans. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg fant nettopp Hans Olsen Helle , ungkar gift 02.02.1812 i Svanø sogn , Kinn med enke Helga Isachsdtr.Da kan Hans være sønn av Ole Hansen og Magdeli Abelsdtr. på Helle i Naustdal. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Håper fortsatt på at noen sitter inne med opplysninger vedr. Hans Olsen Helle og Helge Isachsdtr.Har nettopp funnet bekreftelsen på at Helga var tidligere gift med Ole Albertsen/Albrigtsen.Deres felle sønn Isach Michael ble døpt i Kinn i 1811 etter farens død. Lenke Men jeg mangler fortsatt info. vedrørende Hans og Helgas opphav etc. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai S Gurrik Larsen

Hvor har du funnet opplysninger i Eilert Sundts materiale? Har gjort et forsøk i finne de der, men kom ikke over noe!Takk for respons...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei!Eilert Sundt nevner dem 1865 i Askevold, nr.347: 'Hans Olsen -'Geile-Hans'- m. K. Helge Isaksdatter, af Isaks-Familien, der skal stamme fra Danmark. 2 Sønner, hvoraf en Husmand, gifte her. En Søn gift m. en Enke af Fanteslægt, der er paa Pleiestiftelsen for Spedalske'. De er nevnt med 3 barn, i klassen 'saadanne, som have bosat sig og ophørt at streife'.Kommer tilnavnet til Hans - 'Geile' av å hjelle hester, altså at han var såkalt 'Hesteskjærer'? Stå på Rune - dette er også min slekt!Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Huffda! Det heter vel helst gjelle hester med 'g'? Interessant er jo også Sundts kommentar om at Isaks-familien skal stamme fra Danmark. Det er godt mulig at dette har rot i virkeligheten. Både Isach og Daniel er jo ikke ukjente navn i Danmark! Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai S Gurrik Larsen

Det hadde vært interesant å visst navnene på barna til Hans og Helge... Kanskje jeg får knyttet de sammen med noen andre slekter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Til Kai. Jeg fant opplysningene her:http://www.lor.no/slektsforum.htm 'Fjerde års beretning'. Til Jonny.Hyggelig å se at der var liv i deg.Jeg håpet at du kanskje hadde noen opplysninger om dem.Men jeg får bare grave videre.Der detter små biter av puslespillet på plass etter hvert.Det er utrolig hva man kan finne av opplysninger bare man har tid til å lete litt.Skulle jeg finne noe mer , så skal jeg legge inn informasjonen her. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg har følgende barn registrert på Hans og Helge.1. Ole Rasmus 06.12.1812 Helle , Naustdal2. Anders 27.12.1814 - 26.02.1815 Kvellestad,Naustdal3. Anders 26.12.1815 Kvellestad4. Birthe Oline 09.11.1817-24.03.1818 Kvellestad5. Birthe Oline 29.05.1819 Kvellestad6. Mikal 30.12.1820 Grytøre Askvoll, gift 23.10.1852 med enken Pernille Nilsdtr. Liset,Vefring/Askvoll.De bosatte seg på Våge i Askvoll. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai S Gurrik Larsen

Giftet noen av etterkommerne til Hans og Helge seg med reisende folk? Isåfall med hvem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Pernille som giftet seg med Mikal , kan være den enken som Eilert Sundt refererte til i sin telling.Hun var datter av Nils Colbeinsen og Helge Olsdtr. Liset.Helge var gift med en Jacob Eliassen (f.1777 på Ripenes u/Hylleset i Fjaler)da hun fikk Pernille med Nils.Jacob står flere ganger oppført som omstreifende.Helge kan også være søster til Hans Olsen (gift med Helge Isaksdtr.og mor til Mikal Hansen)Om det er rett var Mikal og Pernille nær beslektet. Jacob Eliassen på sin side var sønn av Elias Knudsen , Holset Y.Holmedal? og Daniella Danielsdtr. Nore i Davik. Her er jeg noe usikker på om opplysningene er korrekte, men jeg jobber med å få de bekreftet.Her kommer vi forøvrig inn på Jonny sine forfedre.Elias Knudsen og Danielle hadde trolig også en datter Kristine som fikk en sønn Jacob 28.07.1810 i Sund,Hordaland med en Peder Molberg/Malmberg.Har du vært borti noen av disse personene Kai? Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Kjell Johannessen

Helge Isaaksdtr var gift i førte ekteskap med Ole Albrigtsen Lille Karlsøen i Austevoll. Dette er også endel av min familie. Har du funnet ut om hun stammer fra Danmark eller om det er hun som stammer fra Jølstad ? Hun fra Jølster passe veldig godt med dåpsdagen 03.11.1781 Mvh Kjell J.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg har ikke dåpsdatoen hennes, men utfra hva jeg husker kom jeg til at hun måtte være datter av Isach Danielsen 17512-14.02.1829 Ytre Holmedal (Kleiven) og Brithe Danielsdtr. 1759 Askvoll- ? Men som du ser utfra tidspunktet for temaet (2004) må jeg tilstå at hukommelsen min nok kan ta feil. Jeg har ikke tilgang til den delen av slektstreet akkurat nå. Mvh. Rune Thorstensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Rune, eg las nettopp dette tema og trur eg har identifisert Jacob Pederson fødd i Sund 1810; sjå tema #9693. Kva meiner du?Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei Lars.Selv med en god flaske rødvin innabords er jeg tilbøyelig til å være enig med deg. Jeg tror han var sønn av Peder Molberg og Christine Eliasdtr. døpt 28.07.1810 på Hamre i Sund, Hordaland. Hvem denne Peder Molberg var, har jeg ikke funnet ut av, til tross for innlegg her i Brukerforumet. Christine tror jeg er datter av Elias Knudsen og Daniele Danielsdtr. De var også relativt rastløse av seg. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Rindedal

God morgen ! Helga Isaksdtr Tøsse gift 8/8-03 i Sund med Ole Albrigtsen Lille Kalsøen. Hun har attest fra Domkirken,Bergen. De døper 2 barn i Domkirken, Berte Caroline Margrete i 1805 og Anne Marie i 1806.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

God morgen Svein.Takk for opplysningen vedr. ekteskapet. Jeg hadde årstallet 1803, men ikke eksakt dato. Paret døper en sønn Ole 04.10.1811 i Kinn, [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=33&filnamn=KINNDOEP&gardpostnr=2004&merk=2004#ovre>LenkeEller skal jeg si at Helga døper sønnen, for Ole Albrigtsen/Albertsen døde i Bergen 21.02.1811. Helga giftet seg på nytt i Kinn 02.02.1812 med Hans Olsen , trolig fra Helle i Naustdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Rindedal

Hadde ikke sett Tøsse-navnet i denne strengen, det høres ikke spes dansk ut, men hun må vel ha hatt en eller annen tilknytning til en gård Tøsse/Tysse osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg tror det her er snakk om Tøsse/Tysse i Ytre Holmedal. Lenke Denne Isach er kanskje identisk med Isach Danielsen, sønn av Daniel Svendsen Lingjerde i Luster. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Eg reknar med at dette er kjent for deg, Rune, men kanskje ikkje for alle andre: Ole Albrigtson og kona Helga hadde òg ei dotter Martha Albertine, fødd i Bergen 17.5.1803. Ho vart gift med losen Paul Lasseson Bakke (jmf. tema #18236).Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for opplysningen Lars. Jeg hadde bare registrert ekteskapet, så det var greit med tillegsopplysningene. Jeg har dessverre ikke noe å tilføye til ditt eget tema ang Martha og Paul. Vi får satse på at noen kan hjelpe deg med de 3 spørsmålene du mangler svar på ang. familien. For ordens skyld tar jeg med dåpen til Marthe Berentine Olsdtr. 19.05.1803.Lenke Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mary-Ann Hersvik Strøm

Jeg har ikke satt meg helt inn i debatten, men har en opplysning som kanskje kanskje kan være av interesse.Min nå eks svigerfar som hadde sin barndom som reisende tater i Sunnfjord fortalte at hans oldefar het Daniel Isakson og var født i Tysse i Fjaler i 1790. Kanskje en søster av Helge ? Daniel var defintivt en sønn av Isacksfolket, noe svigerfar omtalte seg for ofte.Han hadde en bok hvor hans mor hadde skrevet ned hele slekten, men den var strengt holdt hemmelig. Han var svært engstelig for å gi fra seg opplysninger i frykt for at de skulle misbrukes. Men så var han jo også en av alle de barna som ble tatt og satt på barnehjem.Jeg fikk nå omsider lov til skrive ned slektshistorien men har den ikke foran meg her jeg sitter nå. Kommer gjerne tilbake med det jeg har om det skulle være interesse for det.Har vel en eller to generasjoner tilbake på Daniel Isakson og det meste fremover på 5 av hans barn.Mvh Mary-Ann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hallo Mary-Ann.Takk for innspillet ditt. Det var svært interessant. Og jeg er absolutt interessert i opplysninger om Daniel Isachsen og hans slekt, både forover og bakover i tid. Om du ikke ønsker å legge opplysningene ut her, kan du sende meg en mail til rthors@broadpark.no. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.