Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Liv Ofsdal

[#21725] Gunder Gundersen fra Elverum...men hvem av dem?

Recommended Posts

Gjest Liv Ofsdal

Hei. Jeg leter etter min oldefar Ole Gundersens foreldre. Ole var f 1817. I Elverum Bygdebok bind 4 s275/276 finner jeg Ole Gundersen som barn av Gunder Gundersen og Guri Olsdatter. Går jeg derimot til kirkeboka finner jeg en Ole Gundersen f. 1817, men her er hans foreldre Gunder Gundersen Sagen og Gunhild Jonsdatter! I bygdeboka er det oppført en bror til Ole, Jon Gundersen...han finner jeg i kirkeboka med Guri Olsdatter til mor. Jeg ser også en Gunder Gundersen/Guri Olsdatter på s 280 i samme bygdebok, men her er ikke Ole nevnt.Det jeg lurer på er...kan noen hjelpe meg litt her....hvem er riktig Gunder Gundersen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Den Gunder Gundersen du finner i bygdeboka s. 275 og 280 og i kirkeboka i 1817 er samme mann.I kirkeboka (ministerialboka) er Ola (f. 27.08.1817, dpt. 07.09.1817) sine foreldre innført som husmann Gunder Gundersen Sagen og hustru 'Gurie' Olsdattter. I _klokkerboka_, derimot, er mora innført som Gunhild Jonsdatter, som helt klart er skrivefeil.Gunder og Guri giftet seg i Elverum 03.06.1809. De holdt da til på Kvasstad i Heradsbygda, han ungkar, hun pike. Barn: Jon, f. 20.12.1809 (Lykkja), Kristen, f. 29.10.1813 (Saga), Ola, f. 27.08.1817 (Saga), Anne, f. 22.05.1820 (Saga), Gurine, f. 01.06.1824 (Lussberget), Gurine, f. 05.08.1826 (Lussberget).Jeg er ikke forbauset over at Ola ikke er nevnt i barneflokken på s. 280. Kvaliteten på bøkene er så som så.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Liv Ofsdal

HeiTakk skal du ha Ronny! Dette var oppklarende! Ikke rart man blir litt forvirra når kirkebøkene har feil! At bygdebøkene ofte har feil er jo en kjent sak ;)Jeg har lånt en av Finne-Grønns bøker om Elverum, har du inntrykk av at det er mye feil der? Jeg ser at det står endel datoer der....ikke bare årstall.Kunne jeg fått mail-adressa di Ronny? Tror jeg hadde den en gang...men den må ha blitt borte :/Mvh Liv

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Per Håkon Christiansen

Bare minner om, som Ronny presiserer over, at det er korrekt i KIRKE-boka, men feil i KLOKKER-boka. Det het vel i sin tid at klokkerboka skulle føres som en avskrift av kirkeboka (i tilfelle brann etc.), men i praksis ble de nok ofte ført nokså uavhengig av hverandre, det synes i allefall vanskelig å forklare uoverensstemmelsene på annen måte, det kan ikke BARE være avskriftfeil(?) Fordelen med klokkerboka er ofte at den er mer lett-lest, den behøvde ikke å tettskrives slik som kirkeboka. Presten hadde mye som skulle føres inn, og protokollene var dyre...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Liv Ofsdal

HeiOki...jeg skjønte det...at det er i KLOKkerboka feilen er. Jeg har det med å kalle begge deler Kirkebøker, ....herunder MINIsterialbok og KLOKkerbok. Har sjøl den omtalte KLOKkerboka så jeg ser at det er der feilen må være. ;)Liv

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Til innlegg 3: E-postadressen er: rismyhr@netcom.noVær kritisk til datoer i Finne-Grønns Elverumsbøker. De har en del dato-feil. Se for eksempel innlegg 6 og 9 her: LenkeEllers har jeg ikke inntrykk av at det er spesielt MYE feil i bøkene til Finne-Grønn, men gale slektsforbindelser forekommer, blant annet. Og det er mye som ikke står...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Roald Sjursen

HalloJeg har også funnet frem til Gunder Gundersen og Guri Olsdtr. Er det noen som kjenner til foreldrene til Gunder og Guri? Gunder og Guri er 4 tip av mine barn.Jeg ser at Ronny opplyser Kvasstad i Heradsbygda som bosted ved vielsen i 1809. Selv har jeg funnen en aktuell kandidat til Gunder ved FT 1801 LenkeMen lengre tilbake kommer jeg ikke. Kan noen hjelpe meg videre?Mvh Roald

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Roald Sjursen

Og her har jeg en kandidat til Guri ved Ft 1801 Lenke.Er fremdeles interessert i forfedrene/mødrene til Gunder og Guri.Mvh Roald

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Guri Olsdatter var fra Stenset av Vest-Grytting i Hernes, døpt 19.11.1780, datter av Ola Olssønn og Guri Hansdatter. Det framgår av skiftet etter en av foreldrene at hun var gift med Gunner Gunnerssønn Saga (tatt etter hukommelsen).Magne Stener hevder i Elverum bygdebok (det ene Heradsbygd-bindet) under Lussberget at Gunner var fra Dybendal i Åsnes, men det får jeg ikke til å stemme. Jeg mener han er identisk med den Gunner døpt i Elverum 22.09.1776 som var sønn av Gunner Anderssønn (ca. 1736-1795) og Ingeborg Olsdatter (ca. 1747-1831) på Døttungsaga (Saga) i Melåsberget. Det er sannsynligvis han som er i tjeneste på Berge i 1801-tellinga (han du har lagt inn lenke til i innlegg 7). Den 29-årige 'Christen Gundersen' nevnt på samme sted var en bror.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Roald Sjursen

Takk for hjelp RonnyDet er ikke helt lett å holde oversikt på de forskjellige gårdene/bygdene i Elverum distriktet. Spesielt når bygdebøkene også inneholder endel feil.Min kones mormor het Siljuberg, og flyttet fra Våler til Bergen.Mvh Roald

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Liv Ofsdal

Slenger meg på litt her. Dette var nye opplysninger for meg og! Takker nok en gang Ronny!Gunner og Guri er mine 4xtipper også Roald - kunne vært artig å sett forbindelsen til dine barn?Send meg gjerne en mail Roald så kan vi utveksle litt opplysninger? Det hadde vært artig :) livofs at c2i.net

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Hanne Johnsrud

HeisannGunner og Guri var også min samboers 4xtipper. Har registrert en del etterkommere som jeg gjerne utveksler med andre.E-post til meg er hajo (at) start.noMvh Hanne Johnsrud

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Liv Ofsdal

Hmmm...tok i litt der jeg - Guri og Gunner var mine 2Xtipp ser jeg.Takket være disse opplysningene så fant jeg litt om Guris slekt i Elverum Bygdebok nr 7 del 1 s 42 og 104.At bygdebøkene kan inneholde feil er jo en kjent sak - så dette får vi ta som det er.Derfor - flott at lokalkjenninger som Ronny kan rydde opp litt for oss!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Liv Ofsdal

Hei igjen Ronny!Det kan nok stemme både det bygdeboka skriver og det du skriver om Gunners opprinnelse. Dvs - i bygdeboka om Saga står det Årnes og ikke Åsnes. En skrivefeil av stedsnavnet kanskje?I bygdeboka (nr 4 s 14) under Øvre Saga står det: 'Gunder Andersen Tuven og Ingebor Olsdatter giftet seg i 1767. De første åra av ekteskapet bodde de på Tuven. De flyttet så til Årnes. der var de til de ryddet Saga en gang mellom 1780 og 1783.'3 av ungene er oppgitt til å være født i Årnes - deriblandt Gunner.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Årnes er en eldre matrikkelgård i nedre del av Melåsberget, et par kilometer sør for Døttungsaga/Saga. Det virker ikke på meg som Stener egentlig mente Årnes da han skrev Åsnes; han skrev jo 'Dybendal i Åsnes'. (For ordens skyld var en sønn av Gunner Gunnerssønn, Jon, bruker på Dybendal i Heradsbygda, et bruk fra 1800-tallet.)Gunner Anderssønn er nevnt med Årnes som tredjenavn ved dåpen til tre av barna. Han var ikke bruker av gården, så sannsynligvis var han og Ingeborg enten innerster på Årnes eller husfolk på en plass under/ved gården i 1770-åra. Man skal ikke se bort fra at de alt da bodde på Saga, men det er usikkert. Bygdebokas utsagn om at de ryddet Saga mellom 1780 og 1783 bør ikke tas bokstavelig. Det eneste som er sikkert er at Gunner første gang opptrer i kirkeboka med Saga (Sagen) som tredjenavn i 1783.I 1801-tellinga er Saga oppført under Øver-Skjefstad, som ligger nede i Heradsbygda, om lag 6-7 kilometer unna. Ingeborg hadde da føderåd hos sønnen 'Ole Gundersen': LenkeVed Gunner Anderssønns begravelse 03.06.1795 er han innført med 'Dottingsagen' som tredjenavn (bygdeboka hevder han døde i 1799, men det er feil). Langs Døttunga (ei mindre å som renner ut i Jømna/Jømnåa) var det i alle fall fra 1700-tallet (kanskje også tidligere) kvern og sagbruk til Øvre Løken, Nørdre Houm og Storhov. Plassen Saga (senere delt i øvre og nedre) ble anlagt i nærheten - derav navnet Saga/Døttungsaga. Muligens har Gunner innimellom utført arbeid ved disse sag- og møllebrukene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Det er forresten rett Guri Olsdatter Roald har lagt inn lenke til i innlegg 8.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Roald Sjursen

Enda en gang må jeg takke deg Ronny for info.Som nevnt av andre i debatten her er lokalkunnskap uvurderlig, spesielt når det er feil i bygdebøkene.Mail til Liv og Hanne om aner er avsendtMvh Roald

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.