Gå til innhold
Arkivverket

[#21732] Bygdebok/kirkebok for Tolga.


Gjest Ørjan  Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ørjan  Larsen

Er det noen som har mulighet for å sjekke om det finnes en Torger Jørgensen Backmann, f. 1760,Tolga?, gift 05.07.1786 i Strinda med Inger Johnsdatter Nardoe, f.1751.Han kan vær født i Tolga. Jeg har ikke fødselsted på noen av de, hun kan være fra Trondheim. Men dette er ikke sikkert. Siden hun har Nardoe i navnet sitt.Håper på litt hjelp.... Hilsen Ørjan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Hei Ørjan.Nå har jeg lett litt rundt. I telling 1801 fant jeg bare en familie Backman i hele landet.Bragernes Strømsø.Men de er feil.Nå er jeg litt usikker på hva du vet om denne slekta og hvor mye du har inntresse av å vite. Men jeg fant en sønn av de gift i Stønnesbotn,Lenvik, Troms.Han og hans slekt er omtalt i bygdeboka Kulturbilder fra gamle Hillesøy under gården Galnslått.Jeg skriver litt.Omkr.1800 kom ei ny slekt hit.Stamfaren var Johan Jørgen Torgersen Backcman. En riktig villstyring.Sendt til sjøs av faren i håp om å få skikk på han.Kom på ei kaperskøyte hvor han fikk et slag i hodet under entring av ei engelsk skute.Han ble nesten skalpert.Så fikk han penger av faren og sendt opp til Alta.senere Hillesøy.Hvor han prøvde uten hell å få kjøpt Hekkinga.(ei øy og fuglevær)Han ble gift med ei anna nyinnflytta jente Anne Katrine Pedersdtr.f 1793. De bosatte seg i Botn.Om faren til Johan Jørgen sies at han var prest på Bakklandet i Trondheim.Han skulle også sendt et stort pengebeløp til sønnen i Stønnesbotn,men skuta forliste på vegen.Kirkebøker for Lenvig i Troms ligger ute på nett. dåp, konfirmasj. vielse osv.Jeg finner 2? Backman.der. I 1809 døpes Iveranna far er den til Finnmark dømte Johannes Backman mor er Margrete Jakobsdtr.I 1814 blir Johan Jørgen Backman viet til Anne Katrine Pedersdtr.Stønnesbotn, LenvikBarn fra 1814:Inger Ovedia, Petrica Andrea, Torger Christian, Per, Elias, Sigrid. og Andreas Severin i 1832.Men som sagt mere om disse finner du i boka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

HeiJeg fant på FT 1801 for Trondheim:Tørger Bæckmann 38 år, Garversvend,hustru Inger Johnsdtr 51 årSønner: Johan Bæckmann 15 år og Christopher Bæckmann 7 år(hvis du søker med den stavemåten jeg har skrevet her, finner du dem. Har problemer med å lage lenke skjønner du)Dette er kanskje dine folk? Alderen stemmer ikke helt, men de er nære nok kanskje.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan  Larsen

Hei Nina. Jeg hviste alt det du skrev, men takk.Til Laila. Det er rett familie du nevner her, men jeg lurer på om noen har mulighet for å sjekke kirkebok for Tolga, da Tørger mulig kan være født der. Inger tror jeg er fra Trondheim et sted siden hun het Nardoe.Ørjan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Kirkeboka for strinda ligger ute på nett,men jeg fant de ikke der.Johan Jørgen ble døpt 30/4 1786 Nidaros.Men dette vet du vel.Du skriver veldig lite om denne farverike familien,men det virker som du vet det meste alt?Var Torger Norsk og vet du hans familie?Vanskelig å vite hvor man skal lete.tolga kirkebok lå ute på nett før,men finner den ikke nå lengre.Den historien om Johan som står i bygdeboka må jo være slikt han har funnet på selv virker det som. Var han den samme som var dømt til Finnmark? ikke mange med det navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan  Larsen

Hei. Torger er norsk, men jeg vet veldig lite om familien. Vet når de ble gift. Torger var ikke prest, som mange tror. Han var Garversvend, de bodde i Dronningensgt i Trondheim, hadde 3 sønner. Men jeg lurer på hvor han o kona var fra? Johan reiste til troms ja det er korrekt, men han var ikke prestesønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Den kirkeboka for Strinda som ligger på Digitalarkivet, dekker bare Malvik sokn. Nardo lå vel i den tid under Lade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Tollan

Ørjan!Har lett gjennom en kirkebokavskrift for Tolga for 1760+- og finner ikke noe som passer. Men Backmannsgarden har eksitert på Tolga uten at det har vært noen Jørgen eller Torger der, såvidt jeg kan se. Tror derfor Tolga nesten kan avskrives som fødested med mindre du har sterke indikasjoner på at Torger Jørgensen er født her. Kunne likt å vite hvorfor Tolga er kommet opp som et alternativ... Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Er det dette giftemålet du mener Ørjan?Torger Jørgensen og Ingebor Johnsdtr.Viet 5/7 1786 Bache Strinda. Men her står Ingebor som fornavn.Har du sjekka vigselen om navn på foreldre står oppført og forlovere osv. Samt faddere når barna døpes.Der kan det jo være en del å hente.Står det hentyda noen steder at Torger skulle være døpt i Tolga?Jeg lurer på om han virkelig var fra ei Backmanslekt, eller navnet var bare tatt.Finner ikke slike navn i de slektene.Finner en Torger Jørgensen Bach dpt. 13/11 1763 Meldal. Foreldre Jørgen Bach og Siri.Vet du hva det tredje barnet til Torger og Inger hette? Du kan finne ut mye med å studere navn på barn i den tida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Jeg har en Jørgen Torgersen Bakk fkr 1727 på husmannsplass under Bakk i Rennebu (Meldal).Muligens far til Torger Jørgensen Bach f 1763 i Meldal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Ørjan, for det første synes jeg du bør fortelle hva du VET i første innlegg, for det andre henvise til ditt tidligere tema (16695) angående samme sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Jeg er fullstendig enig Astri. Det hadde spart oss andre for en masse arbeid.Han har jo Vielsen og når barna er døpt.Så hvorfor ikke sjekke der.Vi vet heller ikke hvor f. 1760 Tolga kommer inn. Greit å yte hjelp, men litt hjelp på vegen bør man gi. Om man sitter inne med info til hjelp i søket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan  Larsen

Det er riktig at jeg har lagt inn dette temaet før, men de forsvant fra debattsiden og jeg vet ikk hvor. Når det gjelder fødested for Tørger J. Backmann så var det ei i slekten som mente at han kunne være født i Tolga.Derfor skriver jeg født med spørsmålstegn,nå er det ut av verden og han var da sannsynligvis ikke fra det stedet. Takk for det. Men jeg tror selv mere på Meldal i og med at det er noen som heter Bak der. Navnet Backmann kan være en forfinelse av navnet Bak. Kona Inger er også oppført med navnet Ingeborg Johnsdatter. Barna deres var Johan Jørgen, f. 1786, Christopher og Elias.P.s. Hvis noen syns at de har gjort ``for mye arb.`` med å lete etter min etterl. for å hjelpe, så var det bare et spørsmål jeg stillte. Jeg vet veldig lite om denne familien. Men takk alle sammen med deres bidrag. Jeg finner nok ut av dette før eller senere.Ha en fin 17mai alle sammen.Hilsen Ørjan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hei Ørjan.Om du ikke finner igjen et tidligere innlegg så kan du bare skrive navnet ditt inn i ruta ved søk oppe til høyre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.