Gå til innhold
Arkivverket

[#21736] Hvem var den Mathilde Larsen som reiste fra Kr. sand den 12.05.1893 til Chicago?


Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

Er det mulig å finne ut hvem den Matihilde Larsen var som reiste fra Kr. sand den 12. mai 1893. Det står at hun ble født i 1875. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=KRISTUT&variabel=0&postnr=24428&fulle=true&spraak=n>LenkeKan dette være Mathilde Larsen f. 1873 i Bergen, men flyttet sammen med foreldrene til Kr. sand i ca 1874. Foreldrene døde h.h.v. 1878 og 1881. Selv ble hun konfirmert i Kr. sand den 28. april 1889.Dersom noen kan hjelpe meg å finne ut om dette kan være den Mathilde som jeg leter etter så hadde det vært fint. Er det på noen måte mulig å finne denne i gjen i folketellingen for USA i 1900? Hun hadde som mål Chicago. Flere av hennes stesøsken reiste til America senere, men om disse hadde det samme reisemål vet jeg ikke. Hennes stesøsken var barna til Signe Sofie og Jens Omdal som finnes i ft for 1900 i Kr. sand. Dere finner denne familien reg. i ft for 1900 her nederst på siden LenkeDette kan trolig være ett av hennes stesøsken: Lenke og denne også LenkeJeg har hatt flere innlegg om dette tidligere, men ønsker å prøve meg igjen: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg har nettopp fått opplyst at et av søskenebarna til Mathilde flyttet fra Vigedal (eller Vikedal i Rogland) til Kristiansand, kanskje disse hadde kontakt med hverandre. Jeg har ikkje sjekket om det bodde noen i Kr. sand under ft for 1900 med hjemmeadresse i Vigdal/Vikedal. Moren til Mathilde het Ingeborg Hansdtr. f. 1844 i Vigedal i Rogaland. Tar all info med om det da kan vere mulig å nå målet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Thauland

Although Norsk is mostly like Greek to me, i have a possible in the 1900, cook, chicago. Can you confirm her birth as April, 1874? I have not looked for the Amdal, Amdahl, Omdals, etc--and i see possible marr in 1905 and 1906(Cook, IL) in familysearch(they are ahead of cyberdriveillinois !!). Indexed as Matilda Larson, living on W Huron, with Sina and Martin Nelson from Norway, working as laundress, and to US 1893. Noone else even close, this could be her if the birth date is right. What do you think? Roger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Her birth was April 20, 1873. She was born in Bergen but she mowed with her parents to Kristiansand about 1874. Than her parents passed away when she was only 7 y.a. old. She lived with her stephmother Signe Sofie Omdal to she was about 15 years old. I think Mathilde/a Larsen may be changes her last name to Larson. Let me hear more from you Roger Thauland, Lindenhurst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Thauland

I think this is a possible match; the year difference is rather common; so i will look at the 1910 census. Roger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg tror at det er store muligheter for at dette kan vere den Mathilde jeg leter etter. Jeg har i mange tilfeller sett at det har vert flere år i avvik på fødselsår fra folketelling til folketelling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Thauland

I do not see her as a Larsen in 1910 or 1920, and she is not on the pre-1916 death list in Illinois(but spelling can be an issue, might not be fully complete, however); so if living in Cook, she must marry. She is not either of the 2 in familysearch, they were Swedes per the 1910 census. So, i can see if she is in the city books; and look for her in the marriage index film. She is not living with the Nelson's in 1910. Roger. ..might be awhile till i have time for these lookups.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

If she married before 1910, she will had an other last name I think, so if it is possble for you to go to marriage record or so you may be are able to find the name of her parents there. Her parents was Mons Andreas Larsen and Ingeborg. I know it is not easy to find people you do not have last name for, but may be you are able to find her? If it will take long time for to find something you may be have to have my e-mail address?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Mathilde hadde stor slekt på morsiden, men denne slekten vet jeg lite om, men det kan tenkes at noen av dem reiste til Amerika. Det jeg vet er at tanten hennes på farsiden Marie reiste til Amerika. Jeg har hatt en debatt om Marie Abrahamson (født Larsen) tidligere og denne finnes her; LenkeJeg vil ikke utelukke noe og kanskje det kan tenkes at Mathilde og Marie hadde kontakt med hverandre selv om de bodde i forskjellige stater. For å kunne belyse saken så vil jeg legge frem alle muligheter hvis der er noen mulighet til å finne hvor det ble av Mathilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Her var det mor til Mathilde var i tjeneste før hun ble gift. Det var også denne familien som var Mathilde sine faddere: LenkeEn av sønnene til fam. Ritscher drog til Amerika, men om dette kan ha noen sammenheng med at Mathilde drog over vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

En liten opplysning til. Da Mathilde ble døpt i Bergen den 2. juni 1873 står det at hun får to fornavn Mathilde Heleen, men det ser ikke ut som om hun bruker begge fornavene siden. I de sammenhengene jeg har funnet henne har en bare brukt Mathilde og ikke det andre navnet, men for at alle opplysningen skal bli lett til gjengelig legger jeg linken til dåpen her Lenke Det er mulig at hun ved en evn. reise til Amerika bruker det andre fornavnet dersom det lyder bedre der. Alt dette er det info om i tidl. linker, men for at unngå for mye leiting legger jeg det inn her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

En liten ting til. Jeg ser at man i noen tilfeller bytter navn når man kommer over til USA og jeg har sett at man f.eks. har bygget fra Mathilde til Hilda e.l. Kanskje Mathilde Larsen byttet navn til Hilda/Hilde Larson?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Terje Aarland

Hvor stor sannsynlighet er det for at det lar seg gjøre og oppspore Mathilde (Heleen) Larsen? Og hvor stor mulighet er det at det er datter av Mons Andreas Larsen som drar fra Kristiansand til Amerika i 1893? Er det mulig å finne hennes vielsesattest?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Terje Aarland

Jeg prøver meg igjen med denne nøtten. Kanskje ligger løsningen like om hjørnet? Slik at jeg får den siste biten av dette puslespillet på plass. Kanskje noen av etterkommerne etter stesøskene til Mathilde vet noe om henne? Neders på denne lenken finnes stemoren og hennes barn.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Jeg har prøvd å nøste litt i innleggene dine, og ifølge dine opplysninger er moren til Mathilde Larsen, Ingeborg Hansdatter, født 1844 i Vikedal, Rogaland. Av lenken fra f.t. 1900 for Kristiansand forstår jeg videre at Signe Omdal er stemoren til Mathilde Larsen. Signe og Jens blir gift i Kristiansand i 1884Jens ANDREASSEN OMDALEvent(s): Birth: 16 May 1862Sex: Parents: Father: Andreas KNUDSENMarriage: Spouse: Signe Sofie SIGBJORNSDRMarriage: 22 Dec 1884 Place: Kristiansand, Vest-Agder, NorwayNotes: Additional data in original recordSource Information: Batch Number: M424728Source Dates: 1881 – 1896Film or Fiche Number: 311259Collection Details: Kristiansand; Den Norske KirkeHvis Signe er Mathildes stemor, er da Jens Omdal hennes far?? I giftermålet som jeg har funnet i FS står det at det er tilleggsopplysninger i den originale kirkeboka – har du sjekket hva slags opplysninger dette er? Har Jens Omdal og Ingeborg Hansdatter noe med hverandre å gjøre? I så fall, hvor ligger forbindelsen? Jens er født i 1862 og Ingeborg er født i 1844, så her er det i tillegg en aldersforskjell på nesten 20 år.I Bergen finner du Mathilde Helene født 1873 med mor Ingeborg Hansdatter fra Vikedal og Mons Andreas Larsen. Ingeborg og Mons blir gift i 30.06.1872 i Korskirken, Bergen Lenke. Ved giftermålet og da Mathilde Helene blir døpt er de bosatt i 17-24, Korskirken.Verken 1875-tellingen for Bergen (bare skip) eller for Kristiansand er tilgjengelige på nettet. Kanskje du skulle ha sjekket om familien bor i 17-24 i Bergen i 1875? For å finne ut om Mons og Ingeborg har flyttet fra Bergen til Kristiansand bør vel også inn- og utflytterlistene i kirkebøkene være aktuelle å se nærmere på.Om den Mathilde som utvandrer i 1893, står det at hun er tjenestepike i by. Det er jo ikke umulig at hun kan ha kommet utenbys fra og søkt tjeneste i Kristiansand.Grethe F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg trodde at alle opplysnigne lå her, men det gjør de tydligvis ikke. Foreldrene til Mathilde var Mons Andreas og Ingeborg. Kort tid etter at Ingeborg døde, giftet Mons Andreas seg med Signe Sofie, men så døde Mons Andreas i 1881 og i 1884 giftet Signe Sofie seg med Jens Andreassen Omdal. Mons Andreas og Ingeborg flyttet fra Bergen til Kristiansand en gang mellom 1873 og 1875. Mathilde Larsen ble konfirmert i Kristiansands domkirke den 29. april 1889 og der slutter alle spor. Jeg har ikke vert i stand til å finne henne noen steder. I flg opplysninger fra Kristiansand er hun ikke reg. død

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hei! Er det oppgitt noen adresse ved konfirmasjonen? I så fall kan det kanskje tenkes at familien kan lokaliseres i folketellingen 1891 for Kristiansand, som vel finnes i original i Riksarkivet! Forutsatt at familien bor på samme adresse i 1891 som i 1889! Det var bare en tanke som falt meg inn her og nå.Grethe F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Terje Aarland

Kan denne Mathilda være av norsk ætt DIENER, MATHILDA 202-01-9374 PA 21 Apr 1875 Nov 1966 PA Chalfont, Pennsylvania 18914 Write ItEller denneBYINGTON, TILLIE 396-44-1853 WI 23 Apr 1875 Mar 1967 WI Wonewoc, Wisconsin 53968Jeg tar med jevne mellomrom opp denne saken. Jeg antar at det må ligge en løsning et eller annet sted, men hvor?Visste hun egenlig når hun ble født, og hvor kan vi finne ut av det? Selv vet jeg når hun ble født, men om Mathilde selv visste det vet jeg ikke. Går det an å finne ut hvem hun var som reiste fra Kr. sand med reisemål Chicago i 1893 og som ble født i 1875?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Er det noen som vet hvordan jeg kan fortsette for å finne ut noe om denne dama. Finnes det noen opplysninger da hun ble konfirmert om fødselsdata? Hun ble konfirmert i Kr. sand domkirke den 28. april 1889. (Legger spørsmål det i arkivforum).Håper at det er noen som kan hjelpe meg videre med denne saken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.