Gå til innhold
Arkivverket

[#21742] Bygdebøker for Hol(anneks av Ål)


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg lurer på hvilke bind av 'Folk og Fortid i Hol' jeg må fjernlåne, for å finne informasjon om mine aner på følgende gårder:-Løyte, Hagen, Hamarsbøen, Seim og Kleppo. Dette går på aner av Rasmus Johansen Løyte som døde i Ål i 1773. Jeg har noen av anene hans.-Larsgard,Villand og Brattåker. Er ikke sikker på om Brattåker er i Hol. Det går på aner til Anne Arnesdatter Villand født ca 1647.Det ser ut som om det er kun min ane Arne Clemmetson Larsgard Villand som har bodd i Villand med sin familie. Er det noen vits i å fjernlåne 'Villandane' av Lars Reinton?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Alle gårdene er i Hol og jeg anbefaler deg å låne bind 3 til og med 7 + registerbind. Du kommer inn i alle disse bøkene med de gårdsnavnene du opererer med. 'Villandane' er en doktoravhandling som omhandler slektskretsen og er interessant lesning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Solberg

Du har fått greitt svar av Moen, men kan likevel gje eit detaljert svar: Hagen og Seim ligg i Holet som er i bind III, Brattåker, Kleppo, Larsgard og Villand ligg i Sør-Hovet og er i bind IV, Løyte ligg i Nord-Hovet og er i bind V og Hamarsbøen ligg i Kvisla og er i bind VI. Ellers er det i bind I omlag 40 sider med soger om Villandane.Mvh Ottar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for svar. Jeg kan jo høre med biblioteket om jeg kan låne så mange bind på en gang. Det kan nok hende at jeg låner f.eks. bind 3 og 4 og kommer med spørsmål på Digitalarkivet om mine aner i bind 5 og 6.Ellers er jeg av og til inne på Tor Warabergs side om Ål Bygdesoge, men jeg ser at han har lagt inn noen flere gårder enn sist jeg var der inne. Så takk for det svaret også. Har de gamle bøkene av Ål Bygdesoge, og dem kjøpte jeg i fjor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.