Gå til innhold
Arkivverket

[#21745] Dingsrud/Dingsrudbråten i Aurskog/Blaker? Oppslag


Gjest Anne-Lise Skillinghaug
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne-Lise Skillinghaug

Jeg søker etter opplysninger om Jens Andreassen og Marthe Randine Hansdtr. De ble viet i 1877, men hvor ble de av? Jens foreldre heter Andreas Jensen og Inger A. Halvorsd. Jeg finner Jens 17 år på Dingsrudbråten i FT av 1865. Kan det stå noe om dem i Bygdehistorien fra Aurskog/Blaker? Ønsker flere opplysninger om dem? Noen som kan gjøre et søk for meg? Ikke funnet i FT 1900. Mvh Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkel R. Bråthen

HeiI bind 1 av gårdshistorien for Aurskog og Høland starter avsnittet om Dingsrudbråten på s. 351-355. En stor det av dette dreier seg om Andreas Jensen. Dette kan skannes og sendes deg hvis du ønsker det. Da må jeg ha emailen din...På s. 355 står det: Andreas Jensen Waaler (Nordby), 8.6.1817-1.12.1907, g 1. 1843 m Marte Maroline Olsdatter Dingsrud, 28.1.1823-6.4.1847, g 2 1848 m Inge Andrea Halvorsdatter Hauger, 15.8.1824-26.3.1878.Barn: 3) Jens Andreassen, 19.1.1849, g 1877 m Marte Randine Hansdatter Skansen f. i Nes 1855.Det står ikke noe her om hvor de flytta.Torkel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Hofsødegård

HeiTror ikke den siste er den 'riktige' Jens? Tror dette er sønnen til Andreas Jensen & Anne Kristine Halvorsdatter, født 6 jan 1847.Den Jens Anne-Lise er på jakt etter er sønn av Andreas Jensen & Inge Andrea Halvorsdatter, født 19 jan 1849.Dag Hofsødegård

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olaf Hansen

Nei, dette ble visst for tidlig på morran, bare sammenblanding av navn.Men det var mange navn som var nesten....-Olaf...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Skillinghaug

Hei. Ser at det er flere forslag her ja. Min Jens ble riktignok f. 19.1.1849 og konf. i Aurskog 25.9.1864. Han ble g.m. Marthe Randine Hansdtr. Skillinghaug 28.9.1877. Iflg. vielsen er han fra Dingsrudbraaten, og hennes bopel kan være Skansen u/Haneborg. De fikk også en sønn (udøpt) 7.5.1878. Bostedet da var Røsholm? Mulig at Marthe Randine er død kanskje? Mine lånte kirkekort slutter (Mini 7) i 1877 og (Klok 3) i 1883. De siste er av veldig dårlig kvalitet (delvis blanke)dessverre.. Trenger hjelp til å sjekke utflytting/døde. Ikke funnet i FT 1900. Kanskje aktuell kandidat i Lakkegt. 54 Oslo,(innleggg 3)og da med ny? kone. Men for å sjekke det, da må jeg nok oppsøke Byarkivet i Oslo? Mvh Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkel R. Bråthen

Hei igjenSom sagt - opplysningene om Jens står i innlegg 2 - Dingsrudbråten.Marte må være identisk med denne jenta her:LenkeFamilien står omtalt under Skillinghaug, plass på Skauen mellom Aurskog og Nes (Nes bygdebok, bind IV, s. 341). Barna var født i perioden ca 1845-ca 1861.Hennes far, Hans Gulbrandsen skal ha vært fra Hauger i Aurskog og født ca 1819. Kona het Anne Amundsd, f ca 1816-1875.Hauger må være en plass, men er usikker på hvor den lå. Han nevnes ikke på plassen Hauger av Ovlien.Torkel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkel R. Bråthen

Under Skillinghaug oppgis forresten Martes fødselsår til ca 1854, og mellomnavnet Randine er ikke oppgitt. Men det finnes nok i kirkeboka, for den er ikke benyttet av bygdebokforfatteren.T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Skillinghaug

Hei Torkel. Ja det stemmer. Det er riktig Marthe i FT 1865. Hun er f,7.3.1855 av foreldrene Hans Andreas Gulbrandsen og Anne M. Amundsdtr. Skillinghaug. Nes på Romerike. Hans G. står også oppgitt som hennes far ved vielsen. Så jeg er ganske sikker på at vi har riktig utgangspunkt Problemet er: Hvor kan disse to befinne seg i 1900? En mulig kandidat er Jens i Lakkegt. 54 i Oslo 1900, men det må sjekkes i Byarkivet tenker jeg? Der har han i tilfelle ny kone? Kanskje Marthe Randine er død før 1900? Hilsen Anne-Lise Skillinghaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.