Gå til innhold
Arkivverket

[#21753] Kari Knutsdtr. f ca 1700 Hol el. Ål


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg søker aner på min ane Kari Knutsdatter, som var født ca 1700 i Ål eller Hol(anneks av Ål). Hun var gift med Rasmus Johansen Løyte som døde i 1773 i Ål. De hadde datteren Ingeborg som ble født ca 1730, og konfirmert i 1745 i Ål. Rasmus var bruker i Sundre i Ål, og senere husmann der. Han var fra Løyte i Hol, og sønn av Johannes Tomasson Hagen og Ingebjørg Knusdatter Åker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Jeg kjenner ikke anene til Kari Knutsdtr. Kanskje Thor Warberg kan svare deg. E-post:twarberg@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har hatt kontakt med Tor Waraberg tidligere på mail, men husker ikke om jeg har spurt han om Kari. Jeg kan jo prøve igjen. Bygdebøkene for Ål har jeg kjøpt, men fant ikke noe om Kari der. Rasmus Johansen er såvidt nevnt der under Sundre. Bygdebøkene for Hol har jeg spurt etter i en annen tråd på Digitalarkivet.Med det samme jeg er inne på Rasmus sine aner. Hans oldefar fra far til sønn nedover var jo Asgri Person Seim født ca 1560. Han ble ifølge Botolf Baklien avrettet på Seimsberget i Hol for drap på sin bror. Det er jo ikke slikt man ønsker å ta med i slektshistorien, men jeg syns ikke det skal forties heller(særlig ikke når det er så langt tilbake i tid. Står det noe om denne saken i bygdebok for Hol? Dennes far igjen var Peder eller Per født ca 1525. Står det noe om hvem som var Peders kone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Solberg

Sjølvsagt må du ta med denne dramatiske om enn tragiske historia. Eg har skrive det inn i biografien til Ola og Asgrim i mi slektshistorie.Det er ingen andre opplysningar om Per (Peder) Seim enn at han var født ca. 1525. Det er funne tre søner etter han:1.Asgrim Person Seim - Rue, f. ca. 1560. Avretta 1625.2. Ola Person Seim, f. ca. 1570, drepen av broren Asgrim 1625.3. Knut Person, f. ca. 1575, hadde Seim etter at Ola var drepen i 1625.Dette står om drapssaka i 'Folk og fortid i Hol', bind III: 'Ola Person Seim f. ca. 1570, ug. drepen 1625 (skft. 23/6 1625). Han betalte bygningsskatten til Akershus festning for Seim i 1625. Han var rik heiter det i oppteikningane av skulelærar Sørbøen frå 1727. Broren Asgrim Person i Rue, og to av sønene hans leigde ein mann til å ta livet av han. Det er mogeleg at ugjerninga hadde med usemje om eigedomstilhøva å gjera. Kanskje Asgrim og sønene hans såg på Ola som ein som hadde trengt dei ut frå odelen på Seim?'Skulelærar Sørbøen skreiv i 1717: 'I 1625 skeede et mord i Hoels Annex'. Det budde ein ungkar på Seim, han var rik, og han hadde ein 'gammel' bror som den tid budde i Rue, med namnet Asgrim. Asgrim leigde ein 'løs Compan' til å slå bror sin i hel, og to av sønene hans var med. Asgrim ville også setja eld på garden etter at dei hadde teke middelen til den drepne, men ein av sønene hindra det og sa: 'Det er nu ilde gjort'. For dei orda fekk han ha livet. Men dei tre andre vart dømde frå livet og sett på steile på eit høgt berg sunnanfor Seim (Bernt Moe: Personalhist. Tidsskr. I R 9, s 531). Om følgjene av ugjerninga for Asgrim og for den andre sonen og for garden Rue, sjå Rue-soga!'Dette står under garden Rue: 'Ugjerninga på Seim er også omtala i lensrekneskapane i 1625, der det godset som brotsmennene hadde forbrote skulle førast til inntekt for Kongen. Der heiter det at Asgrim hadde 'kjøpt' ein Compan til 'at slå fornævnte Askrim Ruuds broder Oluf Pedersen ihjel' og at han saman med 'companen' og sonen 'som var hos' etter ein 12-mannsdom vart avretta og 'avlivet'. Halve buet til Assgrim vart forbrote til Kongen. Halve hans odelsjord og gard Rue 'skylder nu til Kongl. Maj. 1 hud med bygsel,' heitte det. Halve buet utgjorde 14 rdlr. 1/2 ort (jfr. Bergsgaard s 19).300 år etter ugjerninga kunne Birgit Aslesdtr. Slåtto i våre dagar fortelja om denne hendinga og at sonen føre avrettinga fekk koma heim til mor si for å beda velleva. Mora sa då: Dæ æ best du går no. Dæ æ bære at du må vente på dei enn at dei sko vente på de!'Med dei siste to setningane får du prøvd deg på hallingdialekta, Anne Lise! Du skal få litt hjelp: bære = bedre og sko=skal.Helsing Ottar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for dette svaret. Jeg mener også å ha lest at historien skal være gjengitt i en annen bok som heter noe med gammelt og Hallingdal. Ellers har jeg vel bestemt meg for å fjernlåne to bygdebøker for Hol nå og resten til høsten, men det kan jo ta lang tid før jeg har disse bøkene her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.