Gå til innhold
Arkivverket

[#21754] Aslak Olsen Brattåker /Bodil Knutsd. f Hol 15?


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Søker aner på Aslak Olsen Brattåker født i Hol på slutten av 1500-tallet, og Bodil Knutsdatter som var født på slutten av 1500-tallet. I enkelte kilder heter han Aslak Olsen Nyhus, og har Ola Olsson Nyhus som far. De hadde disse barna:-Jørand født ca 1605 og gift med Arne Clemmetson Larsgard Villand. Dette er blant mine aner.-Svein Aslakson født ca 1609. Han var gift med Åse Torsteinsdatter og Margit Andreasdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Aslak Olson Brattåker var sønn av Ola Olson Nyhus f. ca. 1560 d. ca. 1647, kona ukjent. Brødre Syver Olson Rud og Torkjell Olson Torpo. Faren het Ola Aslakson Torpo og moren Guri Olavsdtr. Brattåker begge født ca. 1510. Guri's far het Olav Arneson og hadde en søster Liv Olavsdtr. Brattåker som var gift med Olav Børgeson Øvrejorde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg tar opp denne tråden igjen, og i 'Folk og Fortid i Hol' står det at det er Aslak Sveinson Brattåker som var far til Jørand Aslakdsdatter. Er det bygdebokforfatterne her som har tatt feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tidligere så hadde jeg også skrevet Botolf Bakliens versjon, men når jeg nå skriver nevner jeg begge 'teoriene'. Ellers ser jo alle kilder ut til å være enige om at Guri Olavsdatter var mor til Aslak Brattåker og at Olav Brattåker var hennes far(også skrevet som Olav Arneson Brattåker), men det er jo også uenighet om det var Ola Eilevson Skrindo Rud eller Ola Aslakson Torpo som var far til hennes 3 sønner som var Syver, Torkjell og Ola. Dette har jeg jo spurt om tidligere.Jeg kan heller ikke se at Guri Olavsdatter har noen sønn som heter Svein, men muligheten er jo også tilstede for at hun kan ha hatt en datter som var gift med en Svein og som igjen har fått sønnen Aslak???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.