Gå til innhold
Arkivverket

[#21757] Hol:Knut Bjørnson Åker/Sissel Vebjørnsd.Hammarsbøen f 16?


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg søker aner på Knut Bjørnson Åker og Sissel Vebjørnsdatter Hamarsbøen. Sissel har jeg Vebjørn Sjugurson som far ti, men hvem var mor til Sissel. Vebjørns far var Sjugurd Halvorson Kleppo, men hvem var denne gift med?Barn av Knut og Sissel var Ingebjørg født ca 1645, som var gift med Johannes Tomasson Hagen. Hadde Knut og Sissel flere barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Solberg

Reinton-brødrene har ikkje funne ut kvar Knut Bjørnson kom frå. Dei har heller ikkje funne ut kven Vebjørn Sjugurdson Hamarsbøen (ca. 1570-1645) var gift med og dei har heller ikkje funne ut kva mor til Vebjørn Sjugurd Kleppo heitte.Knut Bjørnson og Sissel Vebjørnsdtr. på nedre Åker hadde 9 barn:1. Asle Knutson, f. 1625, fekk del av Øvremyro, bygsla 1657 Isungset, hadde sidan nedre Åker.2. Kitil Knutson, f. 1632, fekk først nedre Åker, sidan Øvremyro, kom til slutt til nordre Mørk.3. Bjørn Knutson, f. ca. 1640, overtok 1679 Bardølsgard.4. Birgit Knutsdtr.5. Ingeborg Knutsdtr., f. 1645, sikkert ho som vart gift med Johannes Tomasson Løyte i Ustedalen.6. Rønnøg Knutsdtr.7. Haldis Knutsdtr.8. Turi Knutsdtr.9. Barbo Knutsdtr.I eit tidlegare innlegg nemnde du garden Løyte. Det er ein gard Løyte i Nord-Hovet som du finn i bind V av 'Folk og fortid i Hol', men det var truleg Løyte i Ustedalen du etterlyste. Den finn du i bind VII.Alle husa på garden Løyte i Ustedalen er borte nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Er det noen som kan slå opp for meg i bind 7 under gården Løyte. Hva står det om Johannes Thomassen født ca 1648, og Ingebjørg Knutsdatter Åker. Jeg har barna Rasmus og Ingeborg. Hadde de flere barn? Johannes Thomasson var jo fra Hagen. Jeg har tenkt å fjernlåne bind 5 og 6 nå, og syns ikke jeg vil spørre om fjernlån av flere bind i denne omgang. Bind 3 og 4 tar jeg til høsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Solberg

Johannes Tomasson Hagen (Holshagen) - Løyte og Ingebjørg Knutsdtr. f, Åker - Løyte sine barn:1. Tomas Johannesson, f. ca. 1680, budde i 1708 i Bergen.2. Bjørn Johannesson, heldt i 1728 til på Nerol i Holet, visstnok han som i 1715 brukte Bardølsgard.3. Rasmus Johannesson, budde på Sundre i Ål 1728.4. Knut Johannesson, budde på Strand i Ål 1728.5. Ragnhild Johannesdtr., gift med Ola Knutson. Heldt i 1708 g 1728 til i Sudndalen, vi ser ikkje kvar.6. Ingebjørg Johannesdtr., gift med Ola Olson Rygg - Tufto i Kvisla, f. ca. 1670, han kallast Ola Olson Sand i 1710 og 1716, - heldt truleg til der då. Frå 1716 brukte han Tufto i Kvisla.Som panthavar i Løyte var det ein Svein Ivarson Søndrål som tok over garden etter Johannes og Ingebjørg.Helsing Ottar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Botolv Baklien opererer med Bjørn Bjørnson Olsgard og Barbro Bjørnsdtr. Oppheim som foreldre til Knut Bjørnson Åker. Se Hallingslekter. s. 182

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for disse svarene.Jeg har jo bygdebøkene for Ål, så jeg skal se nærmere på dem som bor i Ål her(utenom Rasmus på Sundre som jeg har funnet før). Dessverre har jeg ikke fått kjøpt boka 'Hallingslekter', og Botolf Baklien selv sier i brev at han ikke har flere igjen. Jeg har allerede hatt den på fjernlån 2 ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.