Gå til innhold
Arkivverket

[#21764] Hvem var Lars Nielsen Lervigen, matros fra Bergen


Gjest Øystein Brennsæter
 Del

Recommended Posts

Gjest Øystein Brennsæter

Jeg har følgende data om Lars Nielsen: 1758: Født i Leervig i Schiold Skibreide. 1785: 16. jan gift med Elen Marie Rasmusdatter i Nykirken i Bergen. Matros, ungkar, hun enke. 1788: Fikk sønnen Rasmus Ckristopher, døpt 24. apr. i Nykirken. 1789: Død. Gravlagt 12. mars. Adr.: 1-139Hvor kom han fra? Hvem var foreldrene? Kan Leervig være Leirvik på Stord? Jeg har for lite lokalkunskap til å kunne si hvor Schiold skibreide var. Kan noen hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

I følge denne artikkelen omfattet Skjold skipreide storparten av Fana prestegjeld, Årstad sokn og deler av Haus prestegjeld:[url="http://www.riksarkivet.no/bergen/publikasjoner/artiklar/slektgard/jolster2.html>LenkeDu finner en Nils Lervik (Leervig, Lervig etc.)omtalt i Nordhordland Tingbok nr 42 (1753):http://digitalarkivet.uib.no/sab/tgbnhl42_53.htmog nr 43 (1758, 1759):http://digitalarkivet.uib.no/sab/nhltgb43_58.htmhttp://digitalarkivet.uib.no/sab/nhltgb43_59.htmDet er skifte etter Nils Sørensen Lerviken, Skjold skiprede, ca. 1783:LenkeDu bør legge inn en forespørsel i arkivforumet ang. arvinger nevnt i dette skiftet.Lervik ligger i Askøy kommune (Bergen landdistrikt).Her er Nils Asbjørnsen Lervik i begravelseslisten:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

I følge et bidrag på IGI http://familysearch.org/ skal Lars Nilsen være døpt 20. november 1757 i Askøy av foreldre Nils Asbjørnsen og Ane Persdatter. Han døde 6. mars 1789. Det stemmer jo godt med dine opplsyninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Og da finner du Lars her:LARS NILSEN Male -------------------------------------------------------------------------------- Event(s): Birth: Christening: 20 NOV 1757 Askoy, Hordaland, Norway Death: 06 MAR 1789 Burial: -------------------------------------------------------------------------------- Parents: Father: NILS ASBIORNSEN Family Mother: ANE PERSDATTER -------------------------------------------------------------------------------- Messages: Form submitted by a member of the LDS Church. The form lists the submitter's name and address and may include source information. The address may be outdated. Details vary. To find the form, you must know the batch and sheet number. -------------------------------------------------------------------------------- Source Information: Batch Number: 7219429 Sheet: 74 Source Call No.: 0820447 Type: FilmMvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

I en avskrift av kirkeboks for Askøy som jeg har finner jeg at Nils Asbjørnsen fikk flere barn på Lervik.Jeg finner imidlertid ingen Lars , men en Johannes døpt 20.11.1757.Enten var de tvillinger, eller så er det en feil.1. Asbjørn 02.12.17422.Helge Dorthe 09.05.17453.Johannes 20.11.17574.Niels 25.03.1759.Anne Pedersdtr. døde på Leervig 30.08.1772 59år gammel.deretter får Nils ytterligere to barn på Leervig med Lisbeth Halversdtr.5.Halver 13.03.17746.Anne 16.06.1776. Her er ekteskapet mellom Nils og Anne i Domkirken i Bergen. LenkeUnder døpte i Bergen i Domkirken finner jeg fem barn av Nils og Anne.Uni døpt 18.06.1734 Øygården v StrømsnesChristen 13.01.1736 i StrusshavnPeder 0707.1737 i GjeringenMartha 24.02.1740 i GjeringenMartha 26.04.1741 i Gjeringen Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Nils Asbjørnsen og Lisbeth Halvorsdtr. døde begge på Leervig 17.11.1782.Nils var 74år gammel og Lisbeth 45 år gammel. Her er trolig Nils sitt ekteskap med Lisbeth i Hamre i 1774. LenkeMvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Brennsæter

Tusen takk for alle nyttige innlegg. Regner det for avklart at foreldrene er Nils Asbjørnsen og Anne Persdatter på tross av enkelte uoverensstemmelser. Men da melder selvsagt interessen seg for disse to. Noen som kan hjelpe? I LDS finner jeg at begge var født i/på Lervig han i 1708 og hun i 1713. Kan noen med tilgang til andre kilder hjelpe meg videre?mvhØystein Brennsæter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Monsen.

Lars Nielsen Lervigen er min tipp-tipp-tipp- oldefar. Jeg var kommet til ham, men ikke lenger. Min E-post er temonsen@frisurf.no. Ta kontakt direkte. Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Til innlegg 10: LDS har ingen dokumentasjon på at dei to er fødde hhv 1708 og 1713 i/på Leirvik. Det er gissingar, truleg bygd på alder ved død (men den alderen er no så ymse). Leirvik høyrde nemleg før 1742 til Domkyrkja i Bergen - og der er det ikkje kyrkjebok for døypte før i 1719. Difor lyt ein leite i skifter, militærrullar/-teljingar o.a. for om mogeleg å finne ut av det.Eit godt moment i jakta på oppgavet deira, er kor dei vart gifte og kor dei øksla seg den første tida. I kyrkjeboka for DK står det ikkje kor dei budde då dei vart gift, men dei vart truleg gift frå Askøy. I alle høve får dei fyrste barnet døypt frå Øygarden v/Strømsnes (på sjølve Askøya, sør for Hop/Ask. (Eg meiner å hugse at Ø. høyrde til Florvåg gard). Dette KAN tyde på at dei er innfluttarar (kan hende frå Jølster - eg har diverre ikkje papir her eg no sit og nyt 'sola' i Bergen, om slikt). I alle høve kjem dei ikkje over på Søralandet (Gjeringen) før kring 1837, og til nabobruket Leirvik fyrst kring 1742.Sjølvsagt kan éin av dei ha vore frå Leirvik, men ... Dette var trass alt berre bygselsfolk, ikkje sjølveigarar. Men det kan vera mogeleg å finna kor tid Nils fekk bygsel på Leirvik (o.a.) ved å gå gjennom tingbøkene for Nordhordland. Dei ligg her på DA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Han er ikke nevnt i det militære manntallet for Herdla 1727 eller Radøy/Lindås 1738.Det er bl.a. Florvåg med. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.