Gå til innhold
Arkivverket

[#21766] Ole Voldsen f. 1780, d.1832 Stavern. Hvor kom han fra?


Gjest Gunn Huglen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

I kirkebøker finner vi Ole Voldsen (Vaaldsen,Walds.Voldsen)med etternavn skrevet på forskjellig vis. I bibelopptegnelse av hans sønn, er navnet skervet Voldsen. Han er født 1870, men kirkebøker gir bare beskjed om hans alder ved død.1832. Ingen opplysninger om foreldre eller hvor han kommer fra. 1811 giftet han seg med Gjertrud Kristine Pedersdatter,i Stavern kirke. I kirkebøkene er han oppført som baadsmand ved flotiljen, matros, tømmermand, coffardimatros. I skifteprotokoll 1832,er han nevnt som Matros af Stavern. Han har tre kjente barn: 1. Maren Kristine Olsdatter , f. 6. nov 1811, d.1834. Stavern 2. Anne Magdalene Olsdatter f. 4 sept. 1815, dåp 12. nov 1815 i Stavern kirke. 3. Hans Peder Olsen f. 1822, døpt 29 des i Stavern kirke. ( Han ble utdannet til marinemusiker i Fredriksværn) Var min ene oldefar. Har forgjeves søkt å finne ut av etternavnet VOLDSEN. ( Passende stedsnavn? Vaale, Vestfold/Østfold. Volden osv. I 1801 folketellingen finner jeg ingen med dette etternavnet, kun Vold i forbindelser Grønvold,Envold/Engvold-- Har også prøvd på etternavn Hansen/ Pedersen. ( Hans sønn het Hans Peder) Har funnet en del født samme år, men finner ingen logisk forbindelse. Tror at han har arbeidet i tilknytning til marinens verft i Fredriksvern. ( I 1817 ble orlogsfartøyet 'Fredriksværn' ferdigstilt. Har fått tak i kommandørkaptein Stein Moens hefter om de gamle fartøyene som ble bygget ved verftet på denne tiden, men finner kun listet opp offiserer som var med på toktene i de aktuelle år. På denne tiden var det svært mange i Telemark regimenet som var stasjonert ved verftet,og jeg luer på om noen kan hjelpe med oppslag i militære ruller eller Sjømanns-ruller , hvis dette finnes i Riksarkivet. Gode råd mottas med takk. ( Ved dåpene av Ole Voldsens barn er det flere jeg finner fra Eidanger i Telemark.) Mvh Gunn Huglen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

På FS finner jeg en Ola Ingebrigtsen Vold f. 12-4-1781 på Vold i Stjørdal d. 20-1-1832. Far Ingebrigt Olsen Vold og mor Anne Hagensdtr. Skaraen. Hvis dette er riktig finner jeg de her i 1801 Lenke da er Ingebrigt gift for 2.gang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk for opplysningen Carsten Schanche. Jeg har vært innom denne familien under leting. Finner ingen sammenheng med familien her, men det er en mulighet.Jeg har lurt litt på om Ole Voldsen kan ha utenlandske foreldre. I 1801 tellingen finner jeg en enkefru ,Kirsten Waall 57 år, i Fredriksværn. Stavern 7.hus, som lever som enke etter skipsmand PETER Watrim. Alder kan stemme og likhet med hennes navn ,og mannens fornavn. ( Dette er ren gjetting, men det var mange utenlandste sjøfolk som arbeidet ved verftet på den tiden.) Har søkt på Waall , og Watrim.Finner mange Waall i England og Tyskland, og en som passer i alder i Sør Afrika. Watrim ser ut til å være sjelden.) Har søkt de fleste f. 1780 i Norge, som har etternavn kombinert med Vold. Får håpe noen kjenner til sjømandsruller fra 1780-1832. Også utenlandske sjøfolk som arbeidet på verftet ,finnes det muligens navnelister på?Hilsen Gunn Huglen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

En tilleggsopplysning bør jeg vel ta med. Ole Voldsen døde den 9 marts 1832, begravet 18 Marts. G.H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Gangstø

Vold - sønn til Vold ? Eller kanskje et alternativ for: Vrold, Wraal,Vrol, Vraal mm, som jeg har sett mye brukt som fornavn i Telemark, Agder. Med tanke på navnebruk på denne tiden er vel det kanskje naturlig å se nærmere på ? Mvh Hans G

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Når døde Gjertrud? Kan det stemme at han giftet seg på nytt i 1828 i Stavern?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Grunnen til at jeg spurte, er at jeg fant Ole Pedersen Wold, 39 år, gift 14.5.1828 i Stavern med Anne Catrine Rommeke (35 år). Han ville vel være født ca 1789. Han var enkemann i 1828. De fikk barna: Ole Eberhardt Romnicke Olesen Wold, f. 2.12.1828, døpt 12.12.1828, Josephine Marie 22 Feb 1831, 24 Jul 1831, Wilhelmine Amalia 23 Feb 1834, 06 Apr 1834. Jeg trodde dette kunne passe inn, helt til jeg ser at han dør 1832... Æsj!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Flott med gode hjelpere! Jeg har sett denne , men det passer dessverre ikke det heller. Er sikker på Ole Voldsens død. Både fra bibelopptegnelser og fra skiftepapirer. Gjertrud Kristine Pedersen lever i 1832 og er oppført som arving.( Skifte på Ødelund i Brunlanes.)Vet ikke når Gjertrud Kristine døde. Min oldefar Hans Peder Olsen ble konfirmert i Stavern kirke i 1837.Hans søster, Maren Kristine Olsdatter døde 31.mars 1834. Jeg har god oversikt over Hans Peder Olsens etterslekt. PÅ min hjemmeside http://home.no.net/ghuglen kan du lese mye om Ole Voldsens sønn. Jeg leter nå i de sjømilitære ruller som er lagt ut på nettet. Dessverre ikke så mange hittil. Jeg har støtt på navnet Ole Olsen_baade før, og prøver å finne han igjen. ( Stavanger ruller)Takk for god hjelp så langt! mvh Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Nei, det kunne jo ikke være så enkelt, selv om det så tilforlatelig ut en stund! ;-)Men Ole Baade fant vi opphavet på i 22164, Lenke Han er halvbror til Birthe Johanne, gift med Ole Olsen Wold i Stavanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Denne Ole Baade ser ut fra å komme fra en gård med navn Baade? Jeg finner en Knud Baade 60 år og Bødker i Stavanger i 1801 tellingen, i Winterhaven nr. 19. sammen med hustru Inger Andersdatter og i samme hus, en annen OLE BAADE ,32 år, Skipper, 'for nærværende paa rejse til midhelhavet.' Han er gift med Johanna Ellingsdatter,og har sønn Knud Christian Baade. Disse kan vel være familie til den andre Ole Baade? Jeg prøver nå å finne Guri Olsdatters mann Johannes Kieldsen, Drøbak ( ekteskap 26 jan i Domkirken , Stavanger) Han må vel komme fra Drøbak? Ellers holder jeg på å studere Stavern-slekter fra 1700-1900 , samlet av Helene Dahl ( utgitt i 1991) Har ikke funnet så mange ledetråder der heller, men en del av faddere ved dåp i Stavern finner jeg igjen der. Jeg gir meg ikke med det første. Det er artig lesing. Takk igjen for all hjelp fra deg. Jeg setter stor pris på dine anstrengelser. Si fra om jeg kan hjelpe deg med noe i din slektsgransking. Hilsen Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Baade er et forholdsvis kjent gammelt slektsnavn. Søk på Baade som tema her på DA, og se denne linken: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Ole Olsen Baade f. 1782 var onkel til Knud Christian Baade som du nevner over. Knud Christian var gift med Berthe Catharine Anderssen/dtr? og døpte bl.a. sønnen Ole Knudsen Baade 9.3.1823.Har støtt på en del Baade i Tysvær rundt 1801, forresten.Ole Olsen Baade den eldre giftet seg med Guri Olsdtr. i Domkirken i Stavanger 24.2.1778. Kanskje originalen har mer om disse foreldrene til Ole Olsen Baade f. 1782?Han hadde gjerne den uekte sønnen Jens også: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=stavdpb4&variabel=0&postnr=1613&fulle=true&spraak=n>LenkeOg her er vel dåpen i 1748: Lenke Ole Knudsen Baade og Johanna Sophia (Hansdtr.) Schrøder hadde etter hva jeg kan se også barna: Karen og Else 1736, Maren Sophie 1738, Johanne Sophie 1739, Knud 1742, Lisbeth 1744, Hans 1752.Ole Knudsen Baade var også gift i Bergen: LenkeKona Martha døde (i barsel), og var død før datteren Marthas dåp 9.1.1735:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her var det mye å studere. Jeg har tatt kopi av debatten om Baade-familien. Takk for tipset. Har kun skumlest til nå, og får lete bedre etter en 'ledetråd'. Det artige er at alle ser ut til å ha sterk tilknytning til sjøen. Det er fortsatt et mysterie å løse. Hilsen Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunleif Seldal

I Sogn og Fjorane under Ejd prestegjeld og sogn finnes i 1801 på garden Møclebust Wald Guttormsen og Wald Stephansen, videre på garden Sævland Wald Rasmussen. Alle har flere barn med farsnavn Waldsen eller Waldsdatter.Kirkebøker for S&F (ikke komplett) ligger også på nettet, og der dukker også Vald Ytrehorn opp.Kanskje et sted å lete etter Ole Voldsens fødsel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk både til Terje og Ketil! Som dere forstår har jeg etter hvert fått en masse løse tråder å nøste opp. Jeg har langt inn et nytt emne for søking etter de nevnte Matroser fra Risørkanten. Har også bestilt en årbok fra Søndeled og Risør Historielag for å se om jeg kan nøste opp flere tråder. Har fulgt den lange debatten om Baade-familen og har har jeg også funnet mye artig underveis. Jeg har for tiden lånt Slækten Bugge i Danmark og Norge ved P.C.B. Bondesen. Her finner jeg noe om sammenheng til den Baade-familien som er nevnt i tema Baade, 2790 Petter Baade. Om opphavet til min Ole Voldsen har jeg ingen klare holdepunkter så langt. Jeg er svært glad for at så mange hjelper meg i søket. Plutselig kan det bli fullklaff! Hilsen Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Alexander Lange

Bare litt brainstorming: Er det mulig at Voldsen kan være en forkortet versjon av f.eks. Enevoldsen? Evt Ingvoldsen eller lignende?Og du har sjekket ut familienavnet Wahlsen? Om f.eks. denne familien hadde en sønn, nevø eller lignende med navn Ole? [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11301.wc2&variabel=0&postnr=1920&fulle=true&spraak=n>LenkeDu skriver at Ole Voldsen er født 1870. Du mener 1780 eller 1770?Og har du funnet mer om Gjertrud? Jeg ser du fremdeles etterlyser henne på hjemmesiden din. Er dette henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei Alexander Lange! Beklager skrivefeil i fødselsår. Det skal selvsagt være 1780.Hjemmesiden min skulle vært oppdatert for lenge siden, men jeg trenger hjelp av mine barn for å ordne det. Har funnet opphavet til Gjertrud Kristine Pedersdatter. Hun er datter av Peder Olsen og Maren Larsdatter fra Brunlanes. Moren var gift hele 3 ganger og hadde barn i alle ekteskap. Disse hel og halvsøsken finner jeg igjen som faddere ved dåpen til barna til Ole Voldsen og Gjertrud Kristine. Prøver å sjekke alle de gode forslagene som er kommet inn. Noen ser svært lovende ut, men viser seg å være 'bomskudd'. Skal se hva jeg finner med Wahlsen. Lurer på om du har sett mitt debattinnlegg om den enkefru Waall som jeg finner i 1801 tellingen for Fredriksvern. Hun var enke etter en sjømann, Peter Watrim. Dette paret finner jeg heller ikke noen opplysninger om. Takk for all hjelp. Alle spor blir fulgt så godt jeg makter det. Er ikke noen dataekspert, dessverre, men får lære meg etter hvert. Burde sikkert henvise med nummer til de andre debattinnleggene mine om samme familie. Nvh Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen Alexander Lange. Jeg glemte å si at det var den rette Gjertrud Kristine på den lenken du viste til. Hadde hennes fødselsår fra Bibelopptegnelser og fra kirkebøker. Har prøvd å finne flere Wahlsen enn den du viser til, men har ikke hatt hell så langt. Da er det bare å håpe at noen kan sjekke i kirkebøker for Bergen på denne familien. Teoretisk kan de ha hatt flere barn. Har også noen kandidater i Risørorådet, som jeg prøver å finne flere opplysninger om. Takk for ditt innspill. Mvh Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Jeg har nettopp fått et svar fra Riksarkivet at de har søkt for meg i rullene etter Sjømilitære korps i Fredriksvern,matroskompaniet i perioden 1817-1832. Her fant de ingen Ole Vaaldsen/ Voldsen.Det betyr vel at han på dette tidspunkt var i sivil sjøfart.Coffardimatros, eller tømmermand. Hvis noen har muligheter for søk i sivile sjømansruller fra perioden 1800-1832 ville jeg være takkmemlig. Jeg har av helsemessige grunner ikke selv muligheter til besøk i arkivene dette året. Mvh Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.