Gå til innhold
Arkivverket

[#21767] Som ånden i fillehaugen, eller....?


Gjest Gudrun Grydeland
 Del

Recommended Posts

Gjest Gudrun Grydeland

17 mai 1849 fødes Severine på Rikshospitalet. Uekte. Far Svend Ulriksen, mor pige Anne Marie Svendsdatter.Severine er å finne i ft.1865 på Bergsengen i Vestre Aker. Hun gifter seg i 1872. Adressen da er Bergseiet.Men foreldrene er for meg umulige å finne. Jeg tror jeg har snudd hver en sten uten å finne noe. Hvis Severine ble satt bort som barn, ville hun da oppgi sin fars navn i konfirmasjonen - noe hun gjorde, eller ville hun ha oppgitt 'fosterfars' navn?Hilsen Gudrun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg tror nok at en person uansett oppga sin virkelige fars navn, så sant navnet var kjent for vedkommende.I enkelte kirkebøker har jeg sett at presten i noen tilfeller har angitt om en person er avdød, men vel så ofte føres bare slavisk navn og yrke som det var på vedkommendes fødselstidspunkt (selv om dette ikke skulle ha stemt med yrket som faren hadde da barnet ble konfirmert.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

På Family Search finnes det en eneste Svend Ulriksen som kan passe i alder som barnefar. Kanskje et spor? Derimot er det flere Anne marie Svendsdtr som kan passe. SVEND ULRIKSEN Birth: 23 FEB 1819 Christening: 07 MAR 1819 Saaner, Vestby, Akershus, Norway Father: ULDRICH INGVOLDSEN Mother: HELVIG SVENDSDATTER

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Dersom dette er rette person, så er vel dette faren? LenkeSvend Ulrichsen kan jo være død i 1865 eller kanskje han var dradd fra Norge. Det var en medlem av LDS kirken som hadde satt han opp på FS.Mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Fant litt mer dersom det skulle være den rette Sven Uldrichsen. HELVIG SVENDSEN Christening: 10 OCT 1790 Saaner, Vestby, Akershus, Norway Father: SVEND SVENDSEN Mother: JOHANNE THIOSTOLPHSDATTER-------------------HELVIG SVENDSDATTER Spouse: ULDRICH INGVOLDSEN Marriage: 30 OCT 1813 Vestby, Akershus, Norway ---------------------Dette paret får en mengde med barn, deriblant Svein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gudrun Grydeland

Hei KjellaugDet høres ikke urimelig ut, men hvordan knytte ham til Severine? Ble det betalt barnebidrag på den tiden?Hilsen G

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Og enda litt lenger bak :INGEVOLD URIANSEN Christening: NOV 1744 Saaner, Vestby, Akershus, Norway Death: 29 MAY 1806 Father: URIAN OLSEN Mother: ANNE LARSDATTER Spouse: ANNE BERTELSDATTER Family Marriage: 13 DEC 1785 Vestby, Akershus, Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det ble det vel muligens ikke - betalt barnebidrag, mener jeg. Men det ser ut for at han er den eneste ved det navnet, født i en periode som passer. Fant han og i Vital records (kopi fra Saaner kirkebok) - men det må vel sjekkes nærmere i alle tilfeller.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jo, det ble betalt barnebidrag, men det er dessverre litt ymse om slikt materiale er bevart fra såpass langt tilbake.Hvor ble Severine døpt? Det står som regel litt mer i en kirkebok enn i et fødselsregister. En kjapp sjekk synes å vise at hun ikke er døpt i Aker eller Vestby, forøvrig.Det eksisterer ingen Svend Ulriksen i 1865 (med alle mulige skrivemåter). Det har neppe vært mange med akkurat denne navnekombinasjonen i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gudrun Grydeland

Hei igjen. Severines fødsel finnes på Rikshospitalet,mini3,6/9,nr28. Konfirmert 2/10-1864, VestreAker,mini5,3/9,nr37. Om foreldrene er det veldig 'stille'.Sjømann Ulriksen? Hvor var det? Jeg har uansett fått mange interessante opplysninger som må sjekkes.Hilsen G

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Enig med Svein (10), jeg har og prøvd alle variasjoner og kombinasjoner av Svein Ulriksen, og den eneste jeg fant var han over, men han er borte vekke i 1865.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gudrun Grydeland

Hei Kjellaug, hvordan fant du ut at Ingvoldsen 1786 og Svendsdatter 1790 hadde så mange barn? Jeg har sett etter i FS med negativt resultat. Jeg fant også Svend Ulriksen der, men jeg kan ikke kunsten å få opp alle barn med samme foreldre.Hvor finner jeg Vital records?Hilsen Gudrun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.