Gå til innhold
Arkivverket

[#21768] Anniken Frantzdatter ,Råel Slagen


Gjest Bodil Strand
 Del

Recommended Posts

Gjest Bodil Strand

Jeg har i mange år lett etter opphavet til min tipp-tipp oldemor. Svend Nielsen, Råel og Annikken Frantzdatter gifter seg i Slagen 5.jan.1808. Hun dør i 1859 og det opplyses at hun da er 74 år. I Folketellinga 1801 finner jeg følgende: Anechen Fransdtr. 17 år tjenestepige på Breche, Arendahl (Stokke i Vestfold). Vet ikke om dette er den Anniken jeg leter etter. Er det noen som kan hjelpe meg med opplysninger ville jeg være takknemlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Den du har funnet er den eneste i FT 1801 som har dette navn eller det lignende samt den rette alder.Vielsen må jo finnes her, og derav hvor hun er i fra, samt faderens navnLenkeVidere er flere av bygdebøkene for Vestfold søkbare på nettet.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodil Strand

Hei KnutAlt det du foreslår er gjennomsøkt mange ganger uten at det gir svar. Jeg har funnet vielsen, men det står ikke oppført hvor Anniken kommer fra eller hva hennes far heter.Mvh Bodil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Fra LDS finnes følgende:Annichen Livia Frantzdtr. PeckelFødt: 15 Des. 1784, Kongsberg, Buskerud.Far:; Frantz PeckelBatch Number: C428593 Source Dates: 1783 - 1816 Film or Fiche Number: 123984 Collection Details: Kongsberg; Den Norske KirkeKirkebokoriginalen i Kongsberg må kontrolleres.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodil Strand

Jeg har også vært borti denne Annichen Livia, men slo det fra meg da både 'Livia' og 'Peckel' ikke finnes i det jeg har funnet til nå. Hvor har du opplysningene om Frantz fra? Jeg har ikke funnet noe om ham, og regnet derfor med at familien hadde flyttet eller på annen måte var vekk.mvh Bodil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Det er ikke sikkert Anniken på Kongsberg noen gang har benyttet navnet Peckel. LDS har åpenbart konstruert etternavnet FRANTZSDATTER PECKEL (det står i klammer) basert på farens navn. Jeg har sett mange eksempler på at slike slektsnavn ikke føres videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodil Strand

Tusen takk både Ketil og Knut. Om dette nå ikke skulle være 'min Anniken' så var det ihvertfall spennende lesning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Her er familien i FT-1801 for København:LenkeAnniken bor ikke hjemme, så vi kan ikke utelukke at hun var i tjeneste i Stokke i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Jeg klarer ikke helt å gi meg:Anniken Fransdatter er *ikke* døpt eller konfirmert i Stokke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodil Strand

Hei KetilDu ga meg tips om at Jacob Olsen kanskje kunne tilføre flere opplysninger. Jeg grep sjansen begjærlig, men får beskjed om at e-post adr. er feil. Så da må jeg vel gi meg der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Å finne nålevende personer er også en del av slektsforskningen, så du må selvsagt ikke gi deg. Kanskje denne linken kan hjelpe deg videre:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...
Gjest Bodil Strand

Hei Knut. Som du kanskje skjønner har jeg hatt ferie, derfor dette sene svaret. Jeg fikk kontakt med J. Olsen og han kunne fortelle at etter hans opplysninger døde Anniken Peckel som barn. Han skulle sjekke videre om dette og ta kontakt dersom det dukket opp noe nytt. Historien ender nok der. Mvh Bodil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Bodil Strand

Jeg har kanskje kommet et skritt videre i dette mysteriet. Kjøpte boken Vallø & omegn utgitt av Vallø Historielag, og der fant jeg en oversikt over barn på Saltverkskolen fra 1793. Her er oppført: Far: Frans Frandsen elev: Anicher Frandsen 8 år. Dette passer jo glimrende med alderen til 'min' Anniken. Iflg. 'Vestfold-slekt' vies ungkar og murersvend Frantz Frantzen Bornbowsky med Siri Olsdatter 15.11.1784 i Slagen. Det er ikke opplyst bosted eller fødested for noen av dem. Videre finner jeg på Family search at Frantz og Siri har døpt følgende barn: Ole Christian 14.11.1790. Daniel 11.05.1794 og Ole Kristoffer 01.10.1787, men altså ingen Anniken. Kan noen si om jeg nå er på rett spor? Eventuelle andre opplysninger om denne familien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Ketil Firing Hanssen

I FT-1801 er Ole Christian Fransen 11 år og bor hos foreldrene: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f10721&gardpostnr=141&personpostnr=2079&merk=2079#ovre>LenkeOle Christian ekter i 1811 Berthe Augustinusdatter Dammen u. Brekke i Slagen. Hun dør i 1815, og året etter gifter Ole Christian seg med sin svigerinne Else Augustinusdatter. LenkeI 1825 gifter han seg med Berte Maria Kristensdatter:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodil Strand

Takk for opplysningene dine Ketil. Jeg vet jo ikke om dette er riktig spor heller, men jeg får gå på biblioteket imorgen og låne filmkortene for Sem og Slagen. Forøvrig tror jeg at jeg har funnetOle og Berte Marie i FT 1865 for Sandar. De bor da på Rosenlund gård. (Har ikke helt grepet på å legge inn lenke ennå!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Minken

Hei Bodil, navnet Bornbowsky satte meg på et spor. Ved Nøstetangen glassverk arbeidet det en bødker ved navn Frants August Bambofsky. Han giftet seg i 1743 med Anne Cathrine Brun. Paret fikk to barn på Nøstetangen, Niclaus døpt 10.11.1743 og Johan Georg døpt 12.9.1745. Deretter flyttet familien over til Aas grønne glasshytte i Sandsvær hvor de fikk datteren Magdalena Catharina i 1754 og sønnen Daniel i 1757. Så forsvinner familien fra glassverkene, de er ikke ved Aas grønne glasshytte ved skattemanntallet i 1762. For noen år siden slumpet jeg imidlertid til å finne følgende i FamilySearch VRI: Døpt på Kongsberg 5.7.1760 Franz Frideric Bambovschye. Far: Frantz August Bambovschye.Det skulle ikke forundre meg om dette er din Frantz Frantzen Bornbowsky, mulig far til Annichen. Hva navneformen egentlig kan være vet jeg ikke, men det er lett gjort å forveksle ”Bam..” og ”Born…” ved transkribering. Jeg har støttet meg på Lassens transkripsjoner i hans utskrifter fra kirkebøkene for Eiker og Sandsvær. Med unntak av dåpen i Kongsberg 1760 kan du finne både vielse og barnedåper her på Digitalarkivet. Transkripsjonene varierer: Bambofsay, Bambosky, Bombasky og Banbofuten(!). Ved dåpen i Sandsvær i 1757 mener jeg at det står Frantz Bødker (altså farens yrkesbetegnelse). Transkripsjonen her på Digitalarkivet er ”Følkert?”Alderen passer jo ikke helt med din Frantz, men jeg synes likevel sporet er såpass hett at det vil være verd å følge opp i kirkeboka for Kongsberg.Det er opplyst ved vielsen i Eiker 1743 at Anne Cathrine Brun var katolikk. Hun tilhørte nok den tyske glassblåserfamilien Brun eller Braun. Jeg har noen flere opplysninger om denne familien.Et spørsmål til deg: Inneholder boka om Vallø & omegn noe om Vallø glassverk? Hvor går det an å få kjøpt boka?Mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodil Strand

Hei Anne Jeg må jo si at dette også er spennende. Vil prøve å følge sporet ditt. Jeg kjøpte boken hos Nordli bokhandel i Tønsberg. Det står mye om saltverkets historie i den. Grunnen til at jeg kjøpte den var at en av mine forfedre kan spores tilbake til byggingen av verket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Ole Christian Frantsen er fadder for Svend Nilsen og Anniken Frantsdatter Råels barn Nilia (døpt 3. april 1808) og Karen Maria (døpt 20. september 1811).Det er vel derfor liten tvil om at Anniken Frantsdatter og Ole Christian Frantsen er søsken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Minken

Hei, under ekstraskatten for Vallø saltverk 1764 fant jeg: Frans August Bomhofsky, bødkersvend, Katharine, Huustrue og sønnene Johan Jørgen og Johan Henrik.Jeg søkte også litt mer på FS og fant (denne gangen riktig nok på IGI): Anne Marie Fransen døpt 31. 4. 1764. Foreldre Frands Antoni og Cathrine Brun.Jeg er dermed rimelig sikker på at Bambofsky og Bornbowsky er samme mann, men det gjenstår jo å finne ut om han er far til din Annichen.mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.