Gå til innhold
Arkivverket

[#21768] Anniken Frantzdatter ,Råel Slagen


Gjest Bodil Strand
 Del

Recommended Posts

Gjest Bodil Strand

Tusen takk!! Til Ketil spesielt. Nå er altså Anniken funnet. Det gjenstår vel bare å finne ut hvor Frantz kommer ifra. Navnet høres vel polsk ut. Jeg vil prøve å følge opplysningene dine videre Anne for å sjekke om det er 'min' Frantz som du er på sporet av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Anne,Kirkeboka viser at Frands Antoni og Catrine Brun vies i Slagen 31. mai 1764. Jeg ser imidlertid ikke at det er noen forbindelse mellom disse og Bombowsky-slekten (kun navnelikhet med Frants August Bambofsky og Anne Cathrine Brun, gift 1743).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Minken

Ja her ble det nok litt for vidløftig gjetting. Takk for avklaringen. Jeg synes likevel det er svært sannsynlig at det er Frans August Bambofsky fra Nøstetangen og Aas gønne glasshytte som er på Vallø saltverk i 1764 under navnet ”Bomhofsky”, og at han er faren til Frantz Frantzen ”Bornbowsky”.Jeg prøver meg på en gjetting til. Jeg tror nemlig at Anne Cathrine Brun kan være identisk med Catrine Nicolaisdaatter, 91 år og enke på saltverket. Hun har en datter Malene med en alder som stemmer godt med datteren Magdalena Cathrinas fødselsår. Litt merkelig er det at dattersønnen heter Brun. Ifølge databasen over viede i Sem/Slagen giftet Malene Frantzdatter seg for første gang i 1793 så sønnen Christian er vel trolig født utenfor ekteskap.Jeg har regnet med at Anne Cathrine Brun var datter av glassblåsermester Frantz Nicolas Brun som arbeidet ved Nøstetangen og i Sandsvær, så patronymet Nicolaisdaatter passer godt. Men NB! Dette er selvfølgelig bare gjetting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Jeg har sjekket skrivemåtene Bombowsky/Bornbowsky. Avskriften på Vestfold-slekt (som jeg har laget) har Bombowsky ved vielsen i 1784, ikke Bornbowsky slik Bodil skriver i innlegg 19. En sjekk med kirkeboka viser at det er umulig å avgjøre om det står Bombowsky eller Bornbowsky.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodil Strand

Jeg har nå begynt å gå igjennom filmkortene fra Slagen. De er skrekkelig dårlige på enkelte sider, men det jeg har funnet hittil er meget interessant sett i lys av Annes opplysninger. Den 11.mai 1794 døper Frants Frantsen og Siri Olsdatter et barn: Daniel. Faddere er Ragnild Olsdatter, Maria Hansdatter, Johan Jørgen Frantsen og Johan Brun. En fadder til er nevnt med etternavn Frantsen (mulig Christoffer?) Vanskelig og tyde og det er mulig at de andre fadderne er noe feiltolket, men det er tilnærmelsesvis riktig.Finner også: Franz Franzen Bornbowsky død i 1797 88 år. Da er det vel mulig at vi nærmer oss den familien som Anne nevner. Det er vel mulig at han er Annikens bestefar? Ved gjennomgang av FT 1801 for Sem 'Verkets arbeidere' finnes det faktisk flere med etternavn Fransen. Det er vel mulig at disse kan være i slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Minken

Hei Bodil! Har du funnet ut noe mer om Annichen Frantzdatters aner? Jeg lurer spesielt på om du har funnet begravelsen til den personen i 1801-folketellinga som jeg mistenker kan være Anne Cathrine Brun - Cathrine Nicolaisdaatter 91 år og enke? Det er vel sannsynlig at hun døde i løpet av de første ti-året av 1800-tallet. Jeg lurer på om slektsnavnene Bombowsky eller Brun kan ha blitt brukt ved begravelsen?Jeg har skrevet av opplysningene om Anne Cathrine Brun og Frantz Bambofskys vielse slik de er oppgitt i 1800-talls genealogen Wilhelms Lassen utdrag av kirkeboka for Eiker:”En Bødker ved Nysted-Tangen der efter Hr Hof Jægermester von Langen`s Attest af 17 desbr er permitteret…hand som er af luthersk religion og hun er katolsk. Frantz August Bambofsky og Anne Cathrine Brun. De blev trolovede 1742 3.juledag og viede 1743 4.søndag efter Epiphan.”Brun er jo ikke noe uvanlig navn i Norge, men hun er altså noe så uvanlig som katolikk. Det er derfor jeg har regnet med at hun tilhørte den tyske glassblåserfamilien Brun. En av sønnene i denne familien – Daniel Brun – har under en rettssak i 1770 (Biri) oppgitt at han var født i Osnabrück i Münsterland. Det trenger imidlertid ikke bety at familien opprinnelig kom derfra. Glassblåserne flyttet mye rundt i Tyskland også.Hvis du søker på Bambowsky i FamilySearch finner du noen i Preussen (Brandenburg) og i Mecklenburg + noen med navnet Bambow i Pommern.Mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodil Strand

Hei AnneJeg har dessverre ikke funnet dødsfallet du spør etter i filmkortene jeg har lånt, men som sagt er de så utydelige på enkelte steder at det er uleselig. Må satse på at jeg får tatt en tur på Riksarkivet i løpet av våren. I mitt forrige innlegg nevner jeg dødsfallet til Franz Bornbowsky. Jeg har studert dødsfallet nærmere, og jeg er 100% sikker på at det står Franz August Born(m)bowsky, død på saltverket i 1797 88 år. Du nevner også at de hadde en sønn som het Daniel. Anniken hadde jo en bror som het det samme. Det kan jo være tilfeldig, men jeg synes at det blir mer og mer sannsynlig at vi snakker om samme slekt. Dersom du har flere opplysninger du kan dele med meg må du gjerne sende meg det direkte på bodi-str@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Fra Sem MINI II 3 (Slagen sogn):Begravet 27. mai 1797: Bødker-Svend Franddz August Bombovskye, 88 aar gammel. (Side 129)Begravet 18. mai 1801: Cathrine Nicolai Daatter. Fransk af Fødsel og af Romersk-Catolsk Religion, 91 aar gammel. (Side 135)Døpt 20. april 1794: Johan Jørgen Frantzen af S. V. (=Saltverket) og Hust. Margarethe Maria Povelsdr., deres barn August. Faddere: Anne Pedersdr., Anne Chatharine Henrichsd., Lars Povelsen, Frantz og Johan Henrich Frantzen. (Side 11)Døpt 11. mai 1794: Frantz Frantzen Bombovsky og Hustr. Siri Olsd, deres barn Daniel. Faddere: Ragnild Olsdr., MAria Hansd., Johan Jørgen Frantzen, Xstopher Xstensen (=Christopher Christensen), Xstian Bruun. (Side 11)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Minken

Med Ketils opplysninger om at Cathrine Nicolaisdaatter var katolikk, synes jeg vi har så mange indikasjoner at vi begynner å nærme oss full sikkerhet om at Annichens fars foreldre er identisk med paret som giftet seg på Nøstetangen i 1743 og seinere flyttet over til Aas grønne glasshytte i Sandsvær. At hun skulle være fransk av fødsel var riktignok overraskende. Jeg har regnet med at glassblåserfamilien Brun kom fra det tysktalende området.Nå er jo ikke Anne Cathrine Bruns tilhørighet til glassblåserfamilien Brun sikkert belagt, men det er mye som peker i den retningen – både katolsk religionstilhørighet, tilknytning til Nøstetangen og glasshytta i Sandsvær og valg av fornavn i familien.For å finne ut mer om glassblåserslekten Brun har jeg både brukt kirkebøker og arkivmateriale fra glassverkene (Privatarkiv nr. 1, RA). Nøstetangen glassverk ble startet opp i 1741, og vi vet nesten ingen ting om de første glassblåserne der. Det eneste som knytter glassblåsernavnet Brun til Nøstetangen er den tidligere nevnte rettssaken mot Daniel Brun og hans kone på Biri i 1770 (se innlegg nr. 31). Da fortalte Daniel at han var oppdratt i katolsk tro og at han var kommet til Norge sammen med sin far som først kom til Hougsund glasfabrik. Familien har trolig flyttet over til Aas grønne glasshytte ved oppstarten der i 1748. Fra 1749 finnes en kassabok for Aas grønne glasshytte med regnskap over utbetalte vartpenger til ”Mester Broen” og hans sønner Christian, Daniel og Hendrich (+ muligens også Sigmund). Fra 8.12. 1753 finnes en lønningsliste hvor det framgår at Mester Brun har fått utbetalt 12 riksdaler. I et brev av 7.4.1754 til forvalteren ved Aas grønne glasshytte heter det at ”Mæster Bruns Reyse Pass følger indsluttet som tillige med de belovede 10 RD haver at levere hannem”. Jeg regner med at mester Brun forlot de norske glassverkene (og sannsynligvis også Norge) på dette tidspunktet. To av hans sønner, Christian og Daniel Brun, ble imidlertid tilbake i Norge.Vi har altså en mester Brun som har arbeidet ved Nøstetangen og ved Aas grønne glasshytte sammen med sønnene sine. Men hva var denne mesterens fornavn? I 1753 inngikk de norske glassverkene en kontrakt med glassblåseren Johan Jørgen Wentzel. Wentzel kunne ikke skrive, så kontrakten ble undertegnet av Nicolaus Brun på hans vegne. I tillegg har vi en dåp i Sandsvær 6.4.1750. Da døpte ”Frantz Nicolas Brun ved glassværket” en datter Anne Dorthe. Hvis denne Frantz Nicolas Brun skal være Anne Cathrines far, må det være snakk om et ekteskap nr. 2, dvs. at Anne Dorthe kan være Anne Cathrines halvsøster.Glassblåseren Christian Brun hadde følgende barn født i Sandsvær: Anne Dorothea 1753 (død 31.7.1754), Nicolay 1756, Daniel 1761, Lene Marie Dorthe f. 1763 (død 1764) I tillegg var det en sønn Johannes, konfirmert Sandsvær 1765, 16 år gammel. Av disse kan jeg følge Johannes og Daniel videre i de norske glassverkenes tjeneste.Glassblåseren Daniel Brun giftet seg i Sandsvær i 1754. Han hadde barna Magdalene Sophie 1761, Johan Henrik Conrad 1763 (død 1765), Johan Henrik Frantz 1764. Johan Henrik kan følges et stykke videre som glassblåser, men etterkommerne hans var ikke ved glassverkene.Jeg har dessverre bare ufullstendige notater om faddere ved dåp i Sandsvær, men har notert at Daniel Bruns Quinde og Christian Bruns Qv. var faddere ved Magdalene Cathrine Bombaskys dåp i 1754.NB! Det er også en engelsk familie Brown ved de norske glassverkene. Det engelske navnet skrives ofte Bruun/Brun/Braun og kan forveksles med Brun-slekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Inger M. Hannssen

Hei Anne, takk for tipset!!Etter hva du skriver her er det sannelig trulig at Christian og Daniel Bruuns far er Frantz Nikolas Bruun. Det er til og med svært sannsynlig. Jeg blir så glad no om dagen, det ryr jo inn med mine glasspusterfolk. Du er så flink til å se sammenhenger. Hurra!!!!!!!Hilsen en etterkommer av Christian Bruuns sønn Johannes. Inger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.