Gå til innhold
Arkivverket

[#21777] Konfirmasjon, Kristiansund 1887 eller 1878?


Gjest Wenche Hervig
 Del

Recommended Posts

Gjest Wenche Hervig

Kristine/Christine Sørensdatter Frostad født på Vestnes 1.7.1861 gifter seg i Oslo i 1901, da oppgir hun at hun ble konfirmert i Kristiansund 27.10.1887, dette er neppe riktig, 26 år er vel gammelt, så 1878 eller 1877 er mer sannsynlig, men hva er det riktige? I folketellingen 1865 er hun sammen med familien her: Lenke En oppføring i kirkeboken under innflyttede fra 1867 forteller at de flyttet fra Vestnes til Bud i 1863, men jeg fant ikke noe under utflyttede fra Bud. Heller ikke har jeg funnet noen av foreldrene som døde der, flyttet alle kanskje til Kristiansund? Er de der kanskje allerede i 1875? Er det mulig å få hjelp til å finne ut av dette? Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen og Tor Larsen

Ja, men ikke på en stund. Kanskje i neste uke kan vi se igjennom FT1875. Det er lettere å finne konfirmanter på 1880-tallet i Kristiansund enn 1870-tallet. De siste er for det meste brent. Vi kan også sjekke FT1885, men altså ikke på en stund. Mvh Tore og Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen og Tor Larsen

Vi fant henne ikke i 1887. Konfirmasjonene det året i Kristiansund var 2. oktober og 17. april. Ingen av konfirmasjonene i Kristiansund på 1880-tallet var på 27. oktober. Sjekket også konfirmerte 1877-1879 men fant henne ikke. De listene er mye brent, så hun kan godt ha stått der. I Kristiansund på den tiden ble de fleste konfirmert da de var 15 år gamle. I hver liste finnes det eldre konfirmanter, men hovedmengden var altså 15 år. I så fall burde hun ha blitt konfirmert i 1876, men konfirmerte for 1866-1876 er helt borte. Der brant alt sammen, dessverre.Men vi finner heller ikke familien hennes i FT1875. Der er det etternavnsregister og vi har sett etter Sørensen, Vikene, Bjørnsund og Frostad med forskjellige varianter av disse navnene uten å finne noen.I FT1885 finner vi henne som tjenestepige hos megler Gjertsen: 'Liste 244 K(irkelandet) Torve Gaden/74-74c (de siste er matrikkelnumre, ikke husnumre). 3dje Etage: Kristian Vilhelm Gjertsen, m, 1839, Trondhjem/Mægler; Amalie Caroline Gjertsen, f, 1844, Christiansund/Hustru; Henninge Katarine Gjertsen, f, 1869, Christiansund/Barn; Ragnvald Martinius Gjertsen, m, 1872, Christiansund/Barn; Thora Magdalene Gjertsen, f, 1876, Christiansund/Barn; Astrid Gjertsen, f, 1879, Christiansund/Barn; Kristian Gjertsen, m, 1882, Christiansund/Barn; Gutorm Hv. Gjertsen, f, 1885, Christiansund/Barn; Kristine Sørensen, f, 1861, Bod pr Molde/Tjenestepige hos Gjertsen.'Finner ikke hennes foreldre i FT1885.Men i FT 1900 var hun her Lenke og er nevnt som enke. Kan du ikke prøve å finne hennes første giftermål og se om det står de samme opplysningene da? Det kan se ut som om hennes første ektemann het Faasum, og siden eldste dattera er født i 1891, bør de vel ha gifta seg omkring 1890?Inn- og utflyttingslistene for 1880-tallet fra Kristiansund er brent, så vi får ingen hjelp der heller. Men så vidt vi forstår, finnes det gode hjelpemidler i Oslo, på byarkivet, der man kan følge personene hvert år i denne tiden. Mvh Tore og Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Det kan jo hende at hun ikke ble konfirmert før rett før hun giftet seg første gangen? Dette er ikke helt uvanlig. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen og Tor Larsen

Finner henne heller ikke i Kirkebok for Bud prestegjeld, Hustad sogn 1881-1903 i utflyttingslistene 1882-1900. Heller ikke konfirmert der 1881-1887. Finner mange fra Vikene (Bjørnsund) der, så det bør være rett sogn, men vi er litt usikre på akkurat det.Har du sjekket konfirmerte i Bud prestegjeld i åra kring 1876? Den kirkeboka finnes ikke på Kristiansund folkebibliotek så den har vi ikke tilgang til. Du må evt. opp på Riksarkivet på Sogn. Mvh Tore og Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Hervig

Tusen takk, Tore og Tor, det fyller et hull. Jeg vet om FT 1900 og også dåpen til barna har jeg funnet. Frem til 1865 og etter 1900 har jeg ganske god oversikt over Kristine. Det er 'vandreårene' mellom jeg prøver å finne ut av. Det som mangler er blant annet ekteskapet med faren til de to eldste barna. Han het Petter Lorentz Olsen Fossum og har vært etterlyst her i forumet tidligere. Han skal ha druknet i Romsdalsfjorden, men det er like vanskelig å finne ut av det som av det mulige ekteskapet. Jeg tror rett og slett ikke de var gift. Hun oppgir forskjellig sted for vielsen ved hver barnedåp. Konfirmasjonsdatoen med sted oppgir hun ved ekteskap nr. to, men det er bryet verdt å prøve Bud for konfirmasjonen neste gang jeg drar til Riksarkivet. Jeg vet de bodde der. Til Laila, det er en god ide, men siden hun antagelig ikke er gift med faren til de to første barna, og kaller seg enke ved FT 1900 rett før 'andre' ekteskap er det lite trolig hun tok sjanse på det. Det ser ut som om hun har latt som om hun var gift og så enke med ektefødte barn. Tusen takk for hjelpen. Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen og Tor Larsen

Da bør du også sjekke FT1875. Bud finnes nok på mikrofilm NT 237. Den fortsetter i NT238 men der er det fra folio 300 i tellingskrets 2, og der står de ikke. Det har vi nettopp sjekka. Ingen med fornavn Søren eller etternavn Sørens. Resten av NT238 omhandler Nordmøre så den har de her på Kristiansund folkebibliotek, men NT237 har de ikke her.Kanskje du finner familien på Bjørnsund i 1875? Lykke til og gi oss beskjed her på forumet hvis du finner ut mer da! Mvh Tore og Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.