Gå til innhold
Arkivverket

[#21788] ”Hvite Bussene”


Gjest Roald Hjelmeland
 Del

Recommended Posts

Gjest Roald Hjelmeland

Jeg har bladd litt i den reviderte utgaven av ”Nordmenn i fangenskap 1940–1945, av Kristian Ottosen, som kom ut nå i vår. Dette er en bok som gir en kort oversikt over hvor den enkelte norske fange satt i fangenskap under siste verdenskrig, med navn på fangeleir osv.”Til freden” er et uttrykk som er brukt om mange som er nevnt i boken. Det dekker, etter som det er forklart i boken, at de som satt i tysk fangenskap, satt til april 1945. Det vil si, slik jeg forstår det, at ingen av de norske som satt i tysk fangenskap slapp fri før tidligst april 1945.Mangen av disse fangene, om ikke alle, jeg vet ikke, kom hjem med de ”Hvite Bussene”. Så til mitt spørsmål, når kom de første fangene til Norge, som ble fraktet med de ”Hvite Bussene”?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Jeg vet ikke når de første bussene kom til Norge, men de første reiste ut i oppdrag fra Sverige den 10. mars 1945.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Så var det boken 'De hvite bussene' av Ulf Breistrand (1987), som du sikkert kan få tak i på biblioteket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.