Gå til innhold
Arkivverket

[#21794] Alfred Olaus Christensen, født 1881 Kopervik


Gjest Christel Rasmussen
 Del

Recommended Posts

Gjest Christel Rasmussen

Alfred Olaus, f. 1881 var sønn av toldoppsynsmann Anders Christensen, født 1843, d. 1914 og Olette Berentine Olsen f. 1845, d. 1902. Jeg finner ham i folketellingen 1891 bosatt i Nordnæsv. 4, men finner ham ikke sener hverken und døsfall, utvandrede eller gifte. Hvor ble han av? På forhånd takk. mvh Christel Rasmussen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Christel Rasmussen

Er der ingen som kan si meg noe om Alfred Olaus Christensen? Han hadde to søsken, Christen Christensen, f.10.09.1879 i Kopervik - d.20.04.1944 i Bergen,kaptein og gift med Henriette Kristine Kongevold. Ingrid Christensen, f. 1878 i Bergen - d. 06.10.1961 i Bergen. Alfred Olaus ble i alle fall eldre enn 10 år. mvh Christel Rasmussen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Da Olette Bolette(!!) Christensen døde 8. februar 1902 er arvingene 'Mand Anders Christensen og 3 myndige(??) Børn'. Da Anders Christensen døde 6. oktober 1914 var han 72 år gammel, og etterlot seg datteren Ingrid, og sønnen Kristen, Nye Sandviksv. 35.Det tredje barnet fra 1902 er altså borte før 1914. Men vi kan tvile på om tallet tre i 1902 er rett, for Alfred Olaus C. mønstret ut som sjømann (patent nr. 7488) fra Bergen 16. august 1898 på 'Bjørgvin'. Innrulleringssjefen har i sin rulle merket av '/7 99 død paa Hospitalet i St. Johns'. Ut fra dette må vi regne med at Alfred Olaus Christensen døde i St. Johns i juli 1899.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christel Rasmussen

Takk til Otto Jørgensen og Yngve Nedrebø. At Alfred Olaus også var sjømann om enn kort tid, hadde jeg ingen anelse om, selv om han var bror av min morfar. Det er jo ganske lenge siden. Etter hvert faller flere brikker på plass. mvh Christel Rasmussen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Christel Rasmussen

Yngve Nedrebø, de opplysningene du ga i andre avsnitt i ditt innlegg, hvor finner jeg disse. Jeg har prøvd meg på forskjellige steder på internett, men har ikke lykkes å finne kilden. mvh Christel Rasmussen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Arkivet til Innrulleringssjefen i Bergen (seinere Mønstringssjefen i Bergen) har ruller over mønstrede sjøfolk. Det var lenge to serier: annotasjonsruller og hovedruller. Rullene går opp til 1948, deretter er det løse registerkort. I disse rullene gis det opplysninger om sjømannen, fødested, fødselsdato, pårørende, adresse, militære forhold og navn på skip han seilte med, når og hvor han var mønstret på, hvor skipet skulle, og når og hvor han mønstret av.På lesesalen til Statsarkivet i Bergen står det registre til disse rullene 1869-1948. Vi har ikke lagt disse registrene ut på nett.Opplysningene her kan utfylles litt i http://home.online.no/~fndbred/sjoman.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christel Rasmussen

Takk for opplysningene, Yngve Nedrebø. Ved mitt neste besøk i Bergen skal jeg se litt på disse rullene. mvh Christel Rasmusen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Christel Rasmussen

Da jeg holder på å skrive slekten inn i et slektsforskningsprogram oppdaget jeg at jeg jo egentlig ikke vet hvor St. Johns ligger. Stedet finnes to ganger i England og en gang i Canada. Kunne du, Yngve Nedrebø,være så snill å finne dette ut for meg? Mvh Christel Rasmussen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Jeg var i utgangspunktet rimelig sikker på at det måtte være St. Johns i Canada. Kilden sier ikke noe mer om dette enn det som alt er referert.Det kan være St. John i New Brunswick, Canada: [url="http://en.wikipedia.org/wiki/Saint_John>http://en.wikipedia.org/wiki/Saint_John,_New_BrunswickDet kan også være St. Johns, Newfoundland:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christel Rasmussen

Takk for informasjonen. Finnes disse Bergensavisene, 1898-1899, på nett, eller kan jeg finne dem på Riksarkivet? Mvh Christel Rasmussen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christel Rasmussen

Takk for informasjonen. Finnes disse Bergensavisene, 1898-1899, på nett, eller kan jeg finne dem på Riksarkivet? Mvh Christel Rasmussen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christel Rasmussen

Takk for informasjonen. Finnes disse Bergensavisene, 1898-1899, på nett, eller kan jeg finne dem på Riksarkivet? Mvh Christel Rasmussen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Bergensavisene er mikrofilmet, og kan sikkert finnes ved Nasjonalbiblioteket. De vil nok etter hvert legge avisene ut på nett, men jeg har ikke oversikt over hva som er lagt ut så langt.Riksarkivet har neppe dette materialet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Christel Rasmussen

Var det mulig å få dato for skiftet? I nr. 4 skriver du, Nedrebø, at Olette Christensen døde 08.02.1902 og etterlot seg arvinger 'Mand Anders Christensen og 3 myndige?? børn'. Det kan nok stemme med 3 myndige barn for Olette hadde et uegte barn, Lars Jørginius Arnesen. Mvh Christel Rasmussen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.