Gå til innhold
Arkivverket

[#21796] Satt bort ca 1865 i Rygge/Moss


Gjest Siri A. Baklid
 Del

Recommended Posts

Gjest Siri A. Baklid

Jonas Johansson og kona Sophia Larsdotter kom fra Sverige til Rygge ca. 1856-57. Med seg hadde de datteren Josefine, formodentlig født 25.12.1855 i Gøteborg.Familien bosatte seg på Høiden, hvor Emma Charlotte ble født i 1857. I 1859 kom datteren Georgine Christina (Gina).I FT 1865 er alle tre barna satt bort - Josefine er fattiglem bosatt på Lilleeng i Rygge, Emma fattiglem på Melløs i Rygge, og Gina fosterdatter i Strandgata i Moss. Foreldrene finner jeg ikke i FT.I Moss Klok I 4 1869-1877 2/11 p.36 no.52 har jeg fått hjelp til å tolke følgende:Josefine form. født 25.12.1855, døpt 23.04.1871 i Rygge. Foreldre: Arbmd Jonas Johannesen og hstr Sofie Larsdr. fra Sverige. Deres Barn (Josefine), som form. omtr. 15 1/3 Aar gammel blev døpt her, antages efter indhentede Oplysninger at være født i Götheborg. Faddere: Arbmd. Julius Andersen og dennes kone Gunnild Mathiesd. paa Rosnæs, hos hvem Pigebarnet var udset til Opfostring for Rygge fattigvæsens Regning. NB. Barnets forældre var fra Sverige, indflyttede til Rygge, hvor Moderen en Tid opholdt sig. Moderen er død, og faderen bortrømds. Note: Uagtet al Efterspørgsel, saavel ved Privatkorrespondanse som gjennem offentlige Blade baade her i Landet og i Sverige, kunde man ikke erholde Oplysning paa, at Barnet var døbt, hvorfor hun paa Biskoppens Befaling blev døpt her, efterat hun saavel gjennem Skolen som hos Præsten sammen med de øvrige konfirmanter havde tilstrækkelig lært sin Kristendomskundskab.Hvilke kilder bør jeg bruke for å finne ut mer - både om foreldrenes bakgrunn og skjebne, og om Josefine og Ginas videre liv (Emma er min tippoldemor, så henne vet jeg mer om)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

På FamilySeatch IGI finner jeg ekteskap mellom Georgine Kristine Jonasdtr. og Anton Amundsen inngått 30.01.1881 i Moss.Og på samme sted finner jeg en Josefine Jonasdtr. gift 26.05.1878 med Anders Johansen. Og da er det nok dem vi finner her i 1900. Lenke Som du ser stemmer ikke Josefines fødselsdato helt.Her er det oppgitt 26.12.1854. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Dersom Josefine gift med Anders er den rette , så har de disse barna .1. Marie Sofie f.21.08.1878 Moss2. Johan f.23.12.1880 og døpt 27.02.1881 Moss3. Helga Mathilde f.18.07.1883 og døpt 19.08.1883 Moss4. Hjalmar Anders f.24.10.1885 og døpt 20.12.1885 Moss5. Hilda Alvilde f.04.09.1887 og døpt 30.10.1887 MossDu bør få sjekket ekteskapene i kirkeboka, der vil trolig fedrenes navn være notert.Mvh. Rune Thorstensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siri A. Baklid

Tusen takk for hjelpen! Ser ut til å stemme, det dere har funnet! Vil gjerne sjekke i kirkeboka, men det er dessverre lettere sagt enn gjort...langt til arkivet :)Finnes det en sjanse for å få vite mer om familien gjennom andre kilder, f.eks. skifte, protokoller fra fattigvesenet...?Siri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Siri Baklid

Løfter dette temaet igjen. Har forsøkt mye uten å komme videre, f.eks.: kommunearkivet (de papirene jeg trenger finnes visstnok ikke), slektforskerforeninger og annonse i avis...men gir ikke opp håpet! Kom på en ny idé i natt og ser om noen kan hjelp/komme med tips.I Moss KLOK I 4 står det: 'Note: Uagtet al Efterspørgsel, saavel ved Privatkorrespondanse som gjennem offentlige Blade baade her i Landet og i Sverige, kunde man ikke erholde Oplysning paa, at Barnet var døbt, hvorfor hun paa Biskoppens Befaling blev døpt her...' (se hele sitatet i første innlegg)Presten i Moss må altså ha skrevet og annonsert en hel del - hvor kan jeg finne noe av dette? Og det står også ettertrykkelig at hun er bortsatt på Rygge fattigvesens regning - finnes det virkelig ikke noe arkiv som har opplysninger for fattigvesenet?Takknemlig for all hjelp og alle tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.