Gå til innhold
Arkivverket

[#21798] 'Festo Visit' som dåpsdag


Gjest Hallvard Bragstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Hallvard Bragstad

I kirkebøkene for Inderøy (Nord-Trøndelag) finner jeg ved en rekke anledninger uttrykket 'Festo Visit' brukt som betegning på dåpsdag.Jeg finner ikke denne betegnelsen noe sted, kan noen hjelpe meg?Det ser ut til at denne bestemte dagen kan være i månedsskiftet juni/juli, mht. når det enkelte dåpsbarn er født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Mamen

Maria besøkelsesdag var en av de tre Maria-dagene som overlevde reformasjonen og som først ble avskaffet ved Struenses helligdagsreduksjon i 1771. De andre var 2.februar og 25.mars. 2/2 og 2/7 falt helt bort, mens Maria budskapsdag ble lagt til søndagen nærmest 25/3. Bibelhistorien for Maria besøkelsesdag er Luk 1,39-56. Festdagen 2.juli må vel markere at besøket er over og at Maria vender hjem, etter at Johannes er født 24 juni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Maria Bebudelsesdag var ikke fast 25. mars før Struenses forordning av 26. oktober 1770. Den skulle ikke legges senere enn lørdag før Palmesøndag, dvs. nesten hver tredje Maria Bebudelsesdag falt på en dato før 25. mars før 1771. (3. juledag falt bort som helligdag allerede i 1770, øvrige endringer fra 1771, Alle helgens dag ble også lagt til første søndag i november med virkning fra 1770)Festum visitationis Mariæ er vel det fulle navn på Maria besøkelsesdag som ellers er beskrevet under (3).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.