Gå til innhold
Arkivverket

[#21804] Flere søsken av Johan Severin Svendsen ?


Gjest Gunn Huglen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

Komponisten Johan Severin Svendsen ble f. 30. sep 1840, døpt 5. okt. 1840, Oslo,Norge Død 1911, Kjøbenhavn, Danmark, av foreldre Gulbrand Svendsen, f. 1817, Sandsvær,Buskerud.Norge og hustru,Pernille Maria Jonasdatter ( gift 19 mai 1840) Barn: 1. Johan Severin f. 1840 2. Albertine Marie Fredrikke ,f. 10 aug 1842, døpt 15 jan 1842. Oslo,Norge 3. Carl Martinius f. 20 jul 1846, døpt 13 sep 1846,Oslo,Norge 4. Elise H. Gulbrandsen f.1857,Oslo.N. Opplysninger fra folketellinger, pluss Fam.s.I 1865 bor familien med to av barna i Bydel Trefoldighetsmenighet, Christiania, gadenavn Stranden. Her er ingen hustru Pernille ført opp. Sønnen Johan Severin er også flyttet ut, og det samme er datter Albertine.I 1875 finner jeg familien igjen i Munkedamsveien 31, Christiania. Heller ikke her er hustru til Gulbrand Svendsen med.( Han er ikke nevnt som enkemand)Jeg har grunn til å tro at Gulbrand Svendsen har hatt flere barn. I følge slektsopplysninger fra utvandrerfamilie i USA har jeg fått høre at han skulle ha minst 7 barn. En søster av Johan Svendsen, Karoline (Carolina) skulle ha vært gift med en Hans Jørgensen i vår familie. Jeg har ikke greid å finne flere søsken av komponisten, og lurer på om andre kjenner til flere barn av Gulbrand Svendsen. ( Har han barn utenom ekteskap, eller vært gift flere ganger?) Kan noen hjelpe med å finne opplysninger om Svendsen/ Gulbrandsenfamilien ? Er takknemlig for alle opplysninger. Mvh Gunn Huglen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt  Hole

Utdrag fra T.O.Grans Sandsværs Saga (1913)Gulbrand Svendsen blev født 26. sept 1817. Han døde i Kristiania 16. aug. 1900. Hans hustru Pernille Marie Jonasd. Elg var født i Faaberg 2. oktbr. 1890 og døde paa Undset i Øvre Rendalen 28. oktbr. 1890 og er begravet sammesteds. De hadde 4 barn:A. Kapelmester Johan Svendsen, født 30 septbr. 1840 død i Kjøbenhavn 14 juni 1911 og begravet i Kristiania. B. Albertine Fredrikke ,kasserske i Christiania Sparebank og enke efter skibsfører Oluf Thunohl Johnsen. C. Carl Martinius , furer og lærer i Kristiania. Gift 2 ganger, først med Klara Elida Franzisca Hansen, derpaa med Jenny Fredrikke Ottesen. D. Elise Henriette født 11 novbr. 1856, gift med kontorchef John Waegner i Tyskland.Vennlig hilsenArnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk Arnt for dine opplysninger. Det er nok et familiemysterium her. Opplysningene fra USA slekt må være unøyaktige. Det pussige er at i 1875 folketellingen finner jeg Gulbrand Svendsen med fam. i Munkedamsveien 31, i samme hus som typograf Thorvald Jørgensen m.fam. Denne Thorvald er bror til min oldefar Jørgen Jørgensen og Olaf Jørgensen,som utvandret til USA i 1890. Flere av Jørgensenfamilien arbeidet ved det gamle Christiania Theater, samme sted som også Johan Svendsen var ansatt ( samtidig) Familiene må ha kjent hverandre. En annen bror Hans Christian Hansen ( Jørgensen),f.1842, døpt 25 sep.Domkirken Oslo. Han kunne passe i alder til å være gift med denne Karoline Svendsen ? Fint med dine opplysninger om Pernille Marie og fødselsår. Kan hende jeg kan finne ut flere ting ved hjelp av dine data. Mvh Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Gunn! Jeg mener bestemt jeg har sett/hørt dette før. Har du hatt etterlysning ute vedr. dette noe annet sted, eller er det andre som leter etter samme familien? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei Laila! Det stemmer, du har hjulpet meg før med å finne de barna til Gulbrand Svendsen som jeg har listet opp her. Dengang lurte du på hvor Pernille var du også. I dag har jeg funnet henne i 1865 i Ytre Rendal, Rommunstad søndre. Pernille Marie Johansdatter Elg,f. 1816, Faabergs Præstegjeld. Hun er syerske . Har tydeligvis forlatt sin familie i Christiania. Finner henne ikke i folketelling 1875, men den har vel noen mangler? Vi har hatt interessante samtaler på nettet før. Du hjalp meg med å finne etterkommere etter maler Olaf Jørgensen. Jeg har nå flittig korrespondanse med en av malerens oldebarn. Vi har felles oldefar, Skreddermester Hans Jørgensen f. 1808 i Odalen. Hyggelig at du husket min gamle etterlysning. Mvh Gunn.H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

hei igjen! Godt min gamle husk husket gamle ting da !! :)Du har helt rett i at 1875 på nett er mildt sagt mangelfull.Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Anders Aschim

Eg har først funne denne tråden no, så det er vel seint, men ei ekstraopplysning om Pernille kan eg bidra med (frå Finn Benestad og Dag Schjelderup-Ebbe, Johan Svendsen: Mennesket og kunstneren, Oslo: Aschehoug, 1990), s. 17-19:Foreldra til Johan Svendsen fekk løyve til skilsmisse i 1851, og Pernille reiste til Rendal, der ho hadde ein bror, koparslager Iver Elg.Den yngste søstera til Johan S., Elise Henrikke f. 11.11.1856, har ei anna mor, ''ugift pige Maren Hansdatter', som det ikke har vært mulig å skaffe nærmere opplysninger om'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk for denne opplysningen i en gammel debatt.Jeg prøver å finne litt om aner til en fjern slektning av meg i USA.Familien hennes emigrerte i 1890. Vi har felles tippoldeforeldre,skreddermester Hans Jørgensen fra Krybbelsrud , Strøm, Sør-Odal og hustru Karen Olsdatter, Aker.Det har vært liten kontakt mellom familien som emigrerte dengang og Norge, helt til jeg fant fram til etterslekt som fortsatt lever der over. ( Takket være internet har vi utvekslet slektsdata) Alle opplysninger om familieforhold til Johan Svendsen og hans søsken er av interesse.Mvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Siden denne debatten har dukket opp igjen lurer jeg på om noen kan hjelpe meg med oppslag i kirkebøker for Domkirken Oslo. Jeg lurer på om det er mulig å finne ut om Hans Christian Hansen ( senere Jørgensen ) som jeg finner døpt her , giftet seg samme sted ? LenkeHan var bror av min oldefar. Vet ikke noe om hans liv, og om han døde ung?Alle opplysninger blir godt mottatt både av undertegnede og av slekt i USA.Mvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.