Gå til innhold
Arkivverket

[#21808] Kvar var Natanael Beatus Honnemor frå? Sørlandet?


Gjest Mariann Stokken
 Del

Recommended Posts

Gjest Mariann Stokken

Han gifta seg ca. 1800 med Berthe Jacobsdtr. frå Salthella, Austevoll(då Sund)[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11245.wc2&variabel=0&postnr=2913&fulle=true&spraak=n>LenkeDei fekk dottera Kristine Marie f.ca.1803.Kanskje dette er bror til Natanael? Han driv som gjestgjevar, og som me ser leiger Nat. hos bror sin...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

På Familysearch er der notert en med etternavnet Honnemor.HANS HONNEMOR Marriages: Spouse: CATHARINA LUCIA DE RYTTER Marriage: 20 MAR 1732 Nykirken, Bergen,Hordaland, NorwayLykke til i videre jakt! -Jarl-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Uff den var dum! Hva med Nathanael Hynnemør f. Brandasund, Fitjar, HO gift Berta Jacobi Casparsd. Wadbeck f. 1763 Sonstasbøvågen, Bremnes, HO?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Fant noen av disse på en hjemmeside:122.Nathanael Beatus Honnemor born abt 1750, pilot master, married Berte Jacobi, born abt 1763, died after 1801. Nathanael died after 1801. Bosatt Salthellen, Møkster parish, Sund, at census 1801.Ref. http://home.lakenet.no/sveinaa/anerengl.htmMen dette er kanskje kjent?- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Takk, skal de ha! Til Jarl ang. det siste innlegget ditt. Eg var innpå Google og søkte igår og då fann eg det samme, men han som har lagt det ut har det nok frå bygdeboka.Eg og har vore der og funne noko, men eg har meir opplysningar om etterslekta enn det er lagt ut der(på slektssida), takka vere det som er lagt ut på nettet av div. kyrkjebøker. :-)Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Uff, eg leste visst ikkje alt!Eg ser no at det eg har funne er feil, dvs.eg trudde det skulle vera Jacobsdtr. utfrå at det stod Jacobi i FT 1800, men det er altså Jacobi som mellomnamn, og Casparsdtr. til etternamn.Takk igjen :-)Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Arntzen

Hynnemør-navnet kommer vel fra Tyskland. Oldefaren til Nathanael, gjestgiver og handelsmann i Brandasund, Jochum Hynnemør, ble født ca 1640 i Tyskland og døde ca 1696. Han giftet seg ca 1673 med Anna Madsdatter d.e., født ca 1650, død 1706. Hun drev som enke kremmerleiet i Brandasund sammen med sin svigersønn.Jeg har fire barn etter dem, bl.a. Nathanael Hynnemør som drev handelsvirksomhet på Geitung. Han ble født 1689 i Brandasund og omkom ved kullseiling i desember 1717 ved Stolmen. Han giftet seg ca 1712 med Beate Jacobsdatter Hasse, født 1688 i Suldal, død 1750 i Hiskjo. (Hun var forøvrig gift tre ganger) Jeg har to sønner etter dem.Den ene var skipper og gjestgiver i Brandasund, Jacob Hasse Hynnemør, født ca 1717 i Bergen, død 1781 i Brandasund. Han var først gift med Maren Kirstine Olrich, født 8.9.1721, begravd 1.9.1745 i Fitjar. Med henne fikk han sønnen, skipper og gjestgiver i Bekkjarvik, Bent Olrich Hynnemør, født ca 1742 i Brandasund, død 1803.Jacob giftet seg igjen 4.6.1749 på Stord med Kirstine Marie Nielsdatter Rue, født 1726 i Håvågen i Askvoll, død 1814 i Brandasund, og fikk bl.a. sønnen Nathanael Beatus Hynnenør, født ca 1750, død 1825 i Salthella.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Takk så mykje til Sølvi Arntzen! Det var kjekt å få svar på dette spørsmålet!Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Norodd Hagenson

I følge mine notater var Nathanael og Berthe gift 27/9 1790, ikke 1800. Nathanael levde 1750 - 1825 og Berthe 1763 - 1829. Se bygdeboka for Fitjar av Simon Steinsbø bind I side 208 og 199 - 200, samt bygdeboka for Bømlo bind II side 448, bind I side 644 - 645 og bind IV side 106.Beate Jakobsd Hasse skal være datter av Suldalpresten Jakob Andersson Hasse og hans andre kone Elisabeth Eliasd. fra Skånevik. Men nå ser jeg at jeg har notert at Jakob skal være død 1685, så da må hans enke hatt et ualminnelig langt svangerskap før Beate ble født i 1688. Enten har jeg en skrivefeil, eller så er noe galt et sted.Elisabeth var datter av presten Elias Andersson og Elisabeth Lauritzd Galtung.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Rostrup

Suldalspresten Jacob Hase (Hasse) døde mellom april og juni 1687. Dette framkommer gjennom konsumpsjonsskatten i fogderegnskapene for Ryfylke hvor det opplyses at enken var i sitt nådensår den 11/7 1687 og 9/4 1688. Nådensåret var året etter at en sogneprest døde og enken hadde alle inntektene av kallet og av den grunn betalte skatt som fogden førte inn i sine regnskaper. Beate har da åpenbart vært den yngste datteren, født det samme året som faren døde (63 år ved sin død i 1750), kanskje til og med født etter farens død. Enken Elisabeth Eliasdtr. Skånevik døde antakelig i 1694, for hun er hvert år ført som presteenke i fogderegnskapene til og med året 1693, siste gang nevnt den 12/10 1693.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård
LenkeKan vel også skrives HodnemyrHodne-stammen finnes flere steder.Hvorvidt dette har relevans vet jeg ikke, men det er der jeg hadde startet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Rostrup

Ad innlegg 13 og 14: Som det framgår av innlegg 8, antar man at Jochum Hynnemør var innvandret fra Tyskland, noe også det unorske navnet Jochum tyder på. Halfdan G. Endresens artikkel «Gjestgivere og skippere i ytre led» i tidsskriftet «Sunnhordland» 1942 handler om Hynnemør-slekten og begynner slik:«Første gang man treffer på dette originale slektsnavn er i «Der Gesellen Boock jm Jakupsforden vnde Belgarden». Her er omtalt en Jochim Hynmør og Berendt Rixman som blev ønsket velkommen til Tyskebryggen av stedets hanseater. «Anno 1664 den 8. juni haben wir wasserspiel gehalten» og de to herrer har måttet spendere ½ fat «maigreve-øl» for anledningen. Denne bier er i «guden frede jm shutstauen ausgetruncken». Hynnemør må altså være innvandret kort tid før dette kalas blev holdt.» (s. 47).Jacobsfjorden og Bellgården var to gårder på Tyskebryggen. Resten av det han skriver har han i all hovedsak tatt fra Aalands bok om Fitjar (utg. 1933), inkludert noen feil som han bringer videre, bl.a. at Jochum kom til Brandasund (Gisøy) i Fitjar før 1667, som må være feilskrevet for 1677. I 1667 brukte nemlig Jacob Brandt dette kremmerleiet. Han var etter all sannsynlighet Jochum Hynnemørs svigerfar, for «Jochim Hunemohr» giftet seg i NK Bergen den 8/10 1671 med «Elisabeth Jacobsdatr Brandt». Året etter, 20/8 1672, har «Jochim Hunemohr» en ikke navngitt datter til dåpen i NK Bergen. Elisabeth gravlegges i NK 5/4 1675. Jacob Brandt ble gravlagt i NK i Bergen 17/12 1671 og det synes rimelig at Jochum og Elisabeth har overtatt Brandasund etter hans død. I 1669 er Jochum dessuten nevnt som gesellhøvedsmann på Tyskebryggen. Jacob Brandt er kanskje identisk med den Jacob Bertelsen Brandt, født på Øland, som tok borgerskap i Bergen 28/11 1626.Alt i alt finnes det ikke en eneste faktor som tyder på at Jochum Hynnemør kunne være fra Agder, men derimot flere opplysninger som alle tyder på at han høyst sannsynlig kom fra Tyskland til Bergen ca. 1664.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Eg bøyer meg i støvet!! Det er heilt utruleg kva kunnskapar det finst rundtforbi, Takk skal du ha!!!!Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knu Fjogstad

Mitt innlegg nr. 14 var ment som opplysning til at det absolutt intet hadde med dette temaet å gjøre.Diverse vedrørende Honnemyr har noen tilleggsopplysninger til et annet temaLenkeMvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siri Ravnanger

Har kost meg med Honnemor'ene denne uken! Imponert over alt dere vet! Har Kristine Marie - datter til yngste Nathanael - som gift på Salthella. Har notert meg at hun er født 1803, men har ikke fått med meg hvor hun var døpt (Møkster eller Fitjar). Hun giftet seg med Anders Olsen Grasdal Salthellen og fikk iallefall 7 barn (jeg tror 8). Ett av dem var min tipp Olaus - som i sin tur fikk 21 barn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Hei Siri. Eg veit heller ikkje kvar Kristine Marie vart døypt, men eg er nettopp byrja med denne slekta, kanskje det dukkar opp eingong.Den godeste Olaus fekk jo born i to(eller var det tre?) puljer, i FT 1865 kan ein finna han saman med nokre av dei, i FT 1900 har han saman med andre? kona (Ingeborg Larsdtr),fått neste pulje, det var ho som vart mor til henne eg 'ser' etter forfedre til.Det var ein aldersforskjell på meir enn 40 år, mellom nokre av borna til Olaus!Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Hei Siri, eit par spørsmål til deg: veit du datoen Olaus vart f. og kva tid han gifta seg med Ingeborg Larsdtr?Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Hei Marianne! Olaus ble født 6. november 1828, og døpt 16. november 1828. Han giftet seg med Ingeborg Larsdtr i 1880,ifølge bygdeboka for Austevoll (Djupevåg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Norodd Hagenson

Kristine Marie var døpt i Fitjar 1802. Jeg finner ingen i 1803.Fra Stord kirkebok A4 1800 - 1815, fol 15 b:d. 19de [septbr 1802] Fittie døbt ... ... it Nathanael Beatus Hynnemor hans Datt kald Kirstine Maria. Test Johannes Johnsen Stenevig. Lars Olsen ibd: Iver Iversen Salthellen Mari Thomasdatt Drivenæs. Guri Johnsd Stenevig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Tusen takk til Norodd! Det tok jo ikkje lang tid før det 'dukka' opp! :-)(ref.innl.20)Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.