Gå til innhold
Arkivverket

[#21809] Brita Larsdtr. f. 1731 Fjellsende d. 1810 Toft - Foreldre ?


Gjest Sylvi Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sylvi Hagen

Brita var g. 1753 m. Arne Larsson fra Ytre Eide, bosatt på Toft, Myking.Er det noen som kan hjelpe med info. om Britas foreldre, evt. flere av hennes aner ?mvh Sylvi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

For å svare deg raskt, siden jeg ikke har alle opplysningene foran meg var Brita Larsdatter Fjellsende døpt på Fjellsende(!) i Lindås prestegjeld 2. påskedag 1731. Foreldrene var lensmann Lars Halvorsen Fjellsende (ca. 1704-1760) og kona Ingeborg Nilsdatter (ca. 1704-1750). Det ble holdt skifte etter Ingeborg ifølge tingboken 1. oktober 1750. Mvh. Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Lars Halversen Reikerås (døpt 30 januar 1705) gift 25 juni 1730 i Hamre med Ingeborg Nilsdatter Bjørsvik, født 1705.Deres foreldre:Halvor Tollaksen Reikerås (ca. 1665-1746) gift ca. 1695 med Brita Mikkelsdatter Fjellsende, bosted Reikerås 1690-tallet-ca. 1706 og ca. 1707-1746 på Fjellsende i Lindås. Brita var datter av odelsbonde Mikkel Andersen Fjellsende (62 år i 1701)Nils Larsen Øvre Eikanger (ca. 1664-1706) gift 1696 med Brita Andersdatter Indre Eide (ca. 1671-1742), bosted BjørsvikEn annen ting du bør sjekke er vielsen mellom Brita Larsdatter og Arne Larsen i 1753. De måtte ha kongelig bev. for å gifte seg og dette tyder på at de var i slekt.Håper dette var til hjelp!Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sylvi Hagen

Hei, og først og fremst: Gratulerer med dagen !Så, tusen takk for oppfølging i nytt innlegg. Det første innlegget ditt hjalp meg godt på vei, og nå fikk jeg flere utfyllende opplysninger. Kjempefint. Problemet jeg har nå - er to lensmenn (lurer på om det er far og sønn ?) i Fjellsende. Det er lite å finne på Fjellsende i Alenfit, og jeg vet ikke om Fjellsende er med i andre bøker, så jeg har søkt en mengde på Digitalarkivet.Når jeg søker på Digitalarkivet er det ikke lett å skille mellom barna til disse to lensmennene, nemlig Lars Halvorsen og Lars Larsen, idet det gjerne bar står: far lensmann Lars.På Lars Larsen har jeg nå notert 10 barn (døpte) Brita, Iver, Niels, Anna, Ole, Ingeborg, Ingeborg, Lars, Ingeborg, Ludvig, og er i tvil om Sjur f. 1761, Lars dpt. 27/10-1762, Halver dpt. 3/1-1760 også er barn til Lars Larsen.På Lars Halvorsen har jeg hittil bare notert Brita 1731-1810 g. 10.06.1753 m. Arne Larsson 1726-1791.Da blir spørsmålet om du har en en oversikt over barna til de to lensmennene ? eller noen gode råd.mvh Sylvi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Hei og gratulerer med dagen!Her må du skille Sylvi. Det er to gårder ved navn Fjellsende. Den ene ligger i Alversund sogn og Hamre prestegjeld (Alenfit skipreide). Den andre gården som er 'din' gård ligger i Lindås sogn og prestegjeld (Lindås skipreide). Det jeg vet med sikkerhet var at Lars Halvorsen var lensmann. Ellers ville jeg tatt meg en tur på SAB og sjekket skiftene for gården Fjellsende i Lindås på 1700-tallet.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Mikkel Anderson Fjellsende (62 år i 1701) skal være sønn av Anders Mikkelson Fjeldsende 1603-1666 og hans kone nevnt som Anne på Fjeldsende.Foreldra til Halvor Tollaksen har jeg som Tollak og Berete på Reikerås.Lars Halverson hadde to søstre som het Brita. Brita d.e.(1707-1794) ble gift med Ola Jonsson Wergeland (1685-1771, sønn av Jon Olson Wergeland og Ingeborg Bendiksdtr Yndesdal)Brita d.y. (f. 1712) ble gift med Lasse Olsson Wergeland (1725-1760, sønn av Ola Jonsson Wergeland over og hans første kone, Kari Hansdtr Breche)mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sylvi Hagen

Tusen takk til deg også, Kjellaug, for ytterligere info.Halvor Tollaksen Reikerås/Fjellsende. Her har jeg notert følgende 7 barn: De 3 første funnet i Mykingboken:Tallak 1697-, Anna 1700-1771, Brita 1708-.De neste 4 har jeg funnet under døpte på DA: Lars 1705-1760, Brite 1708-, Michel 1710-, Brite 1712.Vedr. mitt innlegg nr. 5 om de to lensmennene som heter Lars.1) Lars Halvorsen Reikerås/Fjellsende. Her har K. Bratland gitt opplysn. om foreldre i innlegg 4. Her har jeg bare 1 barn, Brita f. 1731. Mangler evt. søsken.2) Lensmann Lars Larsson Fjellsende 63 år i 1801, g. 21.06.1761 m. Ingeborg Ivarsdtr. f. Hodneland (Myking) i 1741, dtr. av Ivar Olson Sæverås/Hodneland (1707-1763) g. II m. Brita Nilsdtr. (1709-1752).Jeg lurte på om noen visste om lensmann Lars Larsson Fjellsende var sønn av lensmann Lars Halvorsen Reikerås/Fjellsende.Mvh Sylvi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei Sylvi :)Lars Larsen Fjellsende var sønn av Lars Halvorsen Reikerås/Fjellsende.Lars Halvorsen ble lensmann i Lindås Tinglag i 1748. Da flyttet han fra Fyllingsnes i Hamre til Fjellsende, for å overta bruket etter sin far Halvor Tollaksen Reikerås.(Halvor Tollaksen Reikerås er forøvrig tippoldefar til Camilla Collett og Henrik Wergeland.)Halvors far var som før nevnt her, Tollak Halvorsen Reikerås.Han var sønn av Halvor Simonsen Reikerås f.ca 1600. Iflg. bygdebok for Lindås, hadde han iflg. Koppskattelista 1645 1 sønn og 1 datter over 15 år.Mente jeg hadde notert et sted at i denne familien hadde de vært lensmenn i Lindås i over 200 år, men jeg fant det ikke i farten. *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Bare en korreksjon: Anders Mikkelsen Fjellsende 1603-1666 er ikke riktig. Anders er nevnt i prestemanntallet 1666 og da er alderen hans oppgitt å være 63 år. Han døde altså ikke i 1666.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sylvi Hagen

Hjertelig takk for de to siste innleggene som er mottatt med et stort 'Smil'. Nå fikk jeg knyttet sammen det jeg håpet på.En korreksjon til mitt innlegg nr. 9. ...De 3 første funnet i Mykingboken Tallak 1697-, Anna 1700-1771, Brita 1708-.I boken under Reikerås står det Brita f. 1701- g. 1743 m. em. Ola Jonson Werkland.Det kan være feil i boken - eller det var 3 døtre med navnet Brita (f. 1701, 1708, 1712) ?Brita f. 1708 (07) er dpt. 04.01.1708 Brita f. 1712 er dpt. 12.07.1712Mvh Sylvi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Mikkel Fjellsende ga skjøte til Halvor Fjellsende på 1/2 løp smør og 1/2 tønne malt, datert 14 des. 1713. Kilde: Tingbok Nhl. 1714, mvh. Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Skifte (skiftedes. Nhl.) etter Brita Mikkelsdatter Fjellsende 25 juni 1736. Hun etterlot seg 2 umyndige arvinger:Brita d.e. Halvorsdatter, formynder Anders Strømme i Radøy skipreideBrita d.y. Halvorsdatter, formynder Anders Strømme i Radøy skipreideSkifte 31 okt. 1746 etter Halvor Tollaksen Fjellsende, den umyndige datteren hans Brita Halvorsdatter arvet, hun hadde Anders Strømme til formynder.Myndige arvinger (inkl. gifte døtre) er ikke nevnt i skiftedes.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Krongård

Hei det er helt riktig at der var 3 søstre med navnet Brita,Muligens de var redde for at ikke alle skulle vokse opp, og Ola som eide gården Werkland, siden Wergeland i Gulen,giftet seg med den mellomste Brita Hallvardsdatter Fjellsende da han ble enkemann. Ola var tipppoldefar til vår kjære dikter Henrik Wergeland. Olas sønn Lasse , giftet seg med den Yngste Brita Hallvardsdatter Fjellsende, som ble oldemor til Henrik Wergeland.Henrik Wergelands far Nikolai, var født som Nils Lassesen, f. 9.11 1848, sønn av HALVOR LASSESEN,klokker i Hosanger f. 1755 d.1785. Mer om disse kan du finne i bygdebok for Gulen. med vennlig hilsen Unni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Krongård

Hei , jeg må rette en feil om Nikolai Wergeland sin fødsel. Han var selfølgelig ikke født i 1848, men døde i 1848. Beklager. Med vennlig hilsen Unni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sylvi Hagen

Hei. Kjempefint at du har løst problemet. Jeg har fundert en del på om det var to eller tre 'Britaer'. Jeg skal låne bygdebok for Gulen snarest, da jeg også leter etter andre derfra. Hjertelig takk for hjelpen. mvh Sylvi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Kenneth Bratland

Anno 1687 d/en 30 Junj Blef Holdet It almindeligt Vaar schate og Sage ting vdj Lindos schibreds tingstue paa Lyren med for/schref/ne schibreds almue, nerverende Velædle H/er/r Ampt Schriffwer Christoffer Riich, og udj fogdens sted Mons/ieu/r Harman Beste, Bonde Lensmand {Hans Taule} Amund Hundven, og efttersch/ref/ne Eedsorne Laugrettesmend Lars Hoopland, Olle Hoopland, Lars Oxnes, Niels Bersvig Michel Fieldsende, Gregoris Refnor, Michel Schornes, og Mogens Lechvold Sampt dannemend flerre Som Samme tid tinget SøgteSamme dag Blef de forHen Hans Ma/jestets Extraherede allernaad/igste schattebref og om pengenes forhøyelse Sampt andre Brefve Lydeligen for den tilstede verende almue opleestIligemaade Loed Niels Halfversen Grimstad oplesse Een til hannem vdgifne Bøxel Sedel af den Hæderlige mand H/er/r Løtich Hanssen Offuensted paa 1/2 Løb (smør) og 3 M/ele Korn vdj den gaard Treland Her I Lindos gield BeLiggende huilchen Bøxel Sedel var dattert Lindaas Præstegaard d/en 8. Martj 1685Saa Loed Michel Andersen Fielsende oplesse It til hannem *at (af) Welb/aar/ne H/er/r Amptmand LillienSchiold vdgifne Kiøbebref paa Een half Løb Smør og Een half tønde malt vdj den gaard FieldsEnde, huis Indhold var ord eftter andet Som følger1687: 80bHans Lillienschiold til Hoop og Slettens gaarder Kongl/ig Ma/jestets Cancellj Raad og Amptmand ofuer Waardehuus Ampt Kiendes og Hermed for alle witterlig giør, at Jeg hafr Soldt schiødt og afhendt, Saasom Jeg hermed, Aldelis Selger schiøder og afhender fra mig og mine arfvinger til Erlig forstandige *dandmand (dannemand), Michel Andersen FieldsEnde Hans Hustru Britte Larsdatter deris Brugende Jordepart, udj FieldsEnde i Lindaas schibred Beliggende, der aarlig schyllder i Landschyld En Half Løb Smør En half tønde malt, huilchen forschrefne Jordepart med ald Sin tilligende Herlighed, Wære Sig vdj Ager og Eng, fischevand og fægang, schoug og march, waat og tørt, Som nu tilliger, og af Ariltz tid tilliget hafuer, og der med rette tilligge Bør Inted Vndertagendis i nogen maader, Ermelte Michel Andersen FieldsEnde, Maa og schal her Eftter følge, niude, Bruge og Beholde, til Evindeleg oddel og Eyendom, v-Igien Kaldet af mig eller mine Arfvinger, efttersom mig efter Sluted Kiøb der for, I alle maader er fornøyet, og Kiender Jeg mig eller mine Arfvinger, ingen ydermere Lod, deel, ret eller Rettighed at Hafue udj forschrefne Jordepart, Mens frj hiembler og fuldKommelig tilstaar forschrefne Michel Andersen Hans Hustru og Arfvinger for Ermelte Jordepart for Huer mands tiltalle, Som der paa med rette talle Kand, og dersom Saa schiede, at sam/m/e Jordepart, formedelst min wanhiemmel schyld Blef forschrefne Michel Andersen ved nogen rettergang frawunden, da Belofr Jeg for mig og mine arfvinger, at Igien schaffe mer Bemelte Michel Andersen og hans arfvinger, Ligge Saa got og velBeleyligt goedtz eller detz verd Inden Sex vgger, der nest eftter det mig Kundgiort Blifuer, detz til ydermerre BeKrefttelse, hafuer ieg min Egen haand her vnder Trøget og mit adelige zignet hoes trøgtActum Hop d/en 20 May 1687(L:S:) Hans LilienSKiold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Siste innlegg er sakset fra tingboken fra Nordhordland. Da får vi opplyst at konen til Mikkel Andersen Fjellsende het Brita Larsdatter. Mvh. Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sylvi Hagen

Tusen takk til Kenneth Bratland for ytterligere informasjon i de to siste innleggene. Dette kommer med i det aktuelle heftet. Imponerende at du følger opp gamle innlegg. Mvh Sylvi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Rambjør

Kommentar til nr.16/17. Viste att eg hadde sett eit innlegg om døypenamnet til Nikolai Wergeland, men huska ikkje kvar. Som følgjande lenkja vil visa vart han døypt Niels Vergeland LenkeMVH Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.