Gå til innhold
Arkivverket

[#21810] VIRUS FRÅ Digitalarkivet!!


Gjest Mariann Stokken
 Del

Recommended Posts

Gjest Mariann Stokken

Eg har fått virus frå Digitalarkivet.(iallfall frå den adressa) Mail frå digitalarkivet@uib.no 'headingen' var Re: Your documentNormann viruskontroll stoppa den.Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Du skal ikke bare stole på adressen. Dette tema har vært så mange ganger oppe i ulike fora, at du først skal kontrollere om det virkelig er fra angitte adresse du får virus.FOr å kontrollere dette, bør du undersøke header som du finner i den mottatt meldinger.I tillegg kan det alltid være fornuftig å angi hvilken virus du har mottatt, da det forteller omgivelse veldig mye om hva situasjonen er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Eg trur sjansane er svært små for at virus verkeleg er kome frå digitalarkivet. Det er mange grunnar til dette; den viktigaste er at digitalarkivet@uib.no ikkje er ei verkeleg epostadresse. Det er ei liste, noko som gjer at fleire får eposten. Når dei svarer brukar dei si eiga epostadresse.Det er noko nokon som har plukka opp epostadressa vår for å bruka som avsendar. Den er korkje komen frå oss eller via vår servar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Vibeke Ertvaag

Det florerer med slike virusmail. Har fått sikkert femti stykker siste to måneder, alle stoppet av virusprogrammet mitt. Fikk f.eks. fra ****@stortinget.no, et departement, masse private navn, ulike organisasjoner. Alle norske adresser, men engelsk tekst og et vedlegg. Alle var liksom 'Re:' et eller annet, som jeg aldri har sendt.Fikk kjempemange etter at jeg oppga e-postadressen min i et innlegg her på DA. Men det var mitt eget valg å gjøre det. Man får jo veie for og imot. Men at noen plukket opp adressen min her på DA, det er jeg ganske sikker på. Hilsen Gry V.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest otto jørgensen

Og hvorfra i disse meldingene plukkes da opp din adresse på DA.Jeg er sikker på at alle vil være interessert i en dokumentasjon knyttet til dette. Du legger igjen en epostadressen i det sender, men den er ikke synlig i tema etter dette, men du vår en respons fra forumete at du har lagt inn et vedlegg, men det er en direkte epost til deg.Er interessert i dette tilfellet, slik at jeg avventer mer underlag for din påstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Otto: Gry hadde nok skrevet sin e-postadresse i selve meldingen. At man skriver adressen i e-postfeltet (hvor den er obligatorisk) utgjør ingen fare for uønsket e-post.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest otto jørgensen

Vi legger alle inn Epostadressen for hvert bidrag. Det er kontrollmuligheten som DA har med denne posten. Men det er nok ikke derfra virus spedes. Det er mange andre muligheter. Legger man igjen adressen andre steder så er det noe helt annet og da skal man ta dette på egen kappe. :=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Østevik

Etter utlegging av database på digitalarkivet - se Lenke - fikk jeg flere e-post fra bergensområdet med helt fremmede adresser. Om dette er sendt fra 'riktige' avsendere vites ikke. Min e-post-adressen er lagt ut på lenken over. Hvordan adressen er plukket opp for misbruk/virus-spredning kan jeg ikke utdype nærmeremorten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Alle e-postadresser som ligger synlig på en nettside kan (og vil før eller siden) bli plukket opp av 'nettkrypere' eller 'roboter' som søker nettet efter e-postadresser med den hensikt å bruke dem som mottakere av søppel-e-post. Vil man unngå dette, bør man med andre ord aldri legge igjen e-postadressen så den blir liggende synlig på nettet. Om man likevel vil fortelle folk adressen sin kan man i stedet for å skrive navn@domene.com, skrive navn@FJERNDETTEdomene.com. Da lurer man robotene, mens folk av kjøtt og blod likevel oppfatter adressen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Vibeke Ertvaag

Hei Otto! Jeg ser at du hadde veldig lyst på svar fra meg! Som Kenneth helt riktig oppfattet, la jeg igjen min e-postadresse i selve meldingen i et tema.Jeg veide for og imot, og fant at det var såpass viktig for meg å oppnå kontakt med vedkommende at jeg syntes det var verdt å ta sjansen.Som jeg sa i mitt innlegg, var det mitt eget valg, og jeg tok det på min egen kappe allerede før jeg la ut e-postadressen min.Jeg anbefaler at du tar ut aggresjonen din et annet sted enn i Digitalarkivet.Ha en riktig fin 17.mai! Vennlig hilsn Ggry V.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest otto jørgensen

til innlegg 11.Det har aldri vært snakk om aggresjon, slik at slike påstander faller på sin egen urimmelighet og sier mer om den som kommer med påstanden enn om andre tilstedeværende.:=)) En annen ting er jo at alle slike epostadresser kan kodifiseres slik at de ikke er direkte lesbare, men allikevel fungerer etter hensikten.Muligens kan dette også være noe for DA å ta med seg:=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Eg trudde vel eigentleg ikkje at denne virusen kom frå digitalarkivet, slik eg skreiv i 'headingen', det står jo også i sjølve innlegget at eg tvilar, sitat:'(iallfall frå den adressa)'Men eg vart litt stressa, og difor vart det slik det vart, eg beklagar!!Eg er fullt klar over(noko mannen min har advart meg om fleire gongar)at eg sjølv er skuld i div. virus/spam på e-posten min, avdi eg fleire gongar har gått ut med adressa mi....Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Epostadresser som er gjeven opp i debattforuma er utilgjengelege for robotar, og kan ikkje plukkast opp. Det same gjeld digitalpensjonatsider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Vibeke Ertvaag

Det var kjempefint, Jan Oldervoll! Stilig tidspunkt for innlegget ditt forresten..... Ønsker dere en fin nasjonaldag. Mvh. Gry Vibeke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.