Gå til innhold
Arkivverket

[#21811] Marit Nilsdatter f ca 1725-30, Tjøtta?


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Hvem var far til Marithe Nilsdatter som i allefall bodde på Tjøtta ved moren Gunhild Olsdatters skifte i 1770?Gunhild Olsdatter ble trolovet med Nils Arentsen Husmo i Alstahaug sent på året 1731, og de ble gift Dom 2 da. p.epiphan 1732 i Alstahaug. Barn:-Gjertrud døpt test.st.Johan 1732 i Alstahaug Trolovet med Lars Pedersen Tjøtøen test nativit. 1763 Gift: 1.p.epiphan 1764.Barn: -Petternille døpt Ter 2.paascat 1766 på Tjøtta. -Margrethe døpt ter 2 nativit. 1768 på Tjøtta. Død: Gjertrud er oppgitt å være 37 år ved begravelsen Dom Dominic 1769 på Tjøtta, og det stemmer jo bra med den jeg fant som døpt. Gunhild Olsdatter var 60, 62 eller 68 år da hun ble gravlagt Testo trinit. 1770 på Tjøtta. I skiftet etter henne er også nevnt som barn:-Anna Nilsdatter som var gift med Iver Pedersen Halsen, og ved folke- tellingen 1801 var hun 73 år. Altså født ca 1728.-Marith Nilsdatter Gift: Med Mogens Nilsen Øverjorden, og det er disse jeg skal videre på her. Det giftermålet finner jeg ikke i kirkeboka. Barn: - Elisabeth døpt Dom 3.p.tia 1767. Hun kan ikke være 7 år ved farens skifte i 1781, og hun fikk datteren Maria med William Sørensen i 1797. Ingen Elisabeth Monsdatter ble født senere mellom 1767 og 1781 i Alstahaug prestegjeld såvidt jeg kan se. -Nils Monse døpt 1772 i oversikten bak kirkeboka, men dåper er ellers ikke innført i kirkeboka. -Arent Monsen døpt 1775.Det er skifte på Nils Arentsen i Halsen i 1779, og hverken Maritte eller Anna er nevnt som arvinger. De er vel også født før søsteren Gjertrud, og Gunhild Olsdatter må dermed ha vært gift med en annen Nils før Nils Arentsen. Ingen Maritte Nilsdatter elle Ane Nilsdatter i perioden 1727-1740 passer i Alstahaug eller Tjøtta, og siden Maritte som jeg skal videre på her fikk barn så sent som i 1775 nekter jeg å tro at hun kan være født før 1727. Er altså ute etter hvem som var Marittes far, og generelt om hennes aner. Dette er noe jeg arbeider med for en venninne, og det er ikke mine aner.Anne Lise Hovdal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.