Gå til innhold
Arkivverket

[#21814] Amerikareisende på 1850-tallet


Gjest Bernt Wulvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Bernt Wulvik

Min tippoldemor, Kari Johansdtr (f 21. nov 1818 Børsa), reiste i 1853 med sin mann, Peder Larsen Kvernmo og deres tre barn, Lars, Johan og Kari(1823 Haltdalen), fra Haltdalen til Amerika (bygdebok for Haltdalen). Peder giftet seg med Christine (Syversdtr? f. ca 1839 i Norge)i Chicago ca 1858, og jeg finner hans etterkommere igjen i Minnesota, men Kari er ikke nevnt. Jeg antar at hun døde sammen med minstejenta, Kari (f 1851), underveis eller like etter. Jeg har lett i emigrantlister og passregister her på DA, men finner de ikke. Hva var den naturlige reiseruten fra Trøndelag til Amerika? Finnes det noen skipslister for så langt tilbake? Finnes det passregister tilgjengelig i papirformat som jeg kan lete i? Kan noen hjelpe meg med å finne ut når Peder (og kanskje Kari) ankom Ellis Island? Bernt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Det fanst ikkje noko mottakssentral på Ellis Island før på 1890-talet. Eg veit ikkje korleis denne familien kom seg over i 1853, men der gjekk i alle høve skip frå Bergen. Ein av dei som reiste det året, skreiv brev attende året etter og fortalde om korleis reisa hadde gått og om alle dei som døydde undervegs, mellom anna av kolera. Du finn brevet til slutt i denne bolken av nokre avisutklipp og brev: http://digitalarkivet.uib.no/utstilling/avisut.htmElles finn du heile utstillinga om du går inn på 'Nettustillingar' i menyen på venstre side av DA si hovudside.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Bernt Wulvik

Mange takk Bjørn og Nina. Jeg forsøkte på skip i 1854, men uten å finne dem. I følge passprotokollen var passene gyldige fra 31. januar 1854 og de reiste først til Iowa via Quebec (oppgitt i passprotokollen). Bernt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Du sier du finner etterkommere.. kan du ikke fortelle litt mer, så kan det hende at vi greier å gå bakover? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.