Gå til innhold
Arkivverket

[#21817] Fornavnet Palme ?


Gjest Ellef Ellefsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ellef Ellefsen

Første gang jeg ser navnet Palme brukt, er på Skinnes i Krødsherad i 1590 og 1591. Hopper vi frem til 1800 finnes 17 stk. i Buskerud (Flest i Sigdal, Ringerike og Flå), samt 10 stk. i resten av landet. I 1900 brukes det fortsatt av 15 i Buskerud, men kun av 2 ellers i riket. Navnet er nå i ferd med å forsvinne, for 1.jan.2004 var det 3, 2, 1, eller 0 som hadde Palme som eneste eller første fornavn.Vet noen hva navnet Palme betyr ?. Er det brukt her til lands før 1590 ?. Mvh Ellef Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Kruken/Stemshaug: Norsk Personnamnleksikon:Palme (opså Palle) er sideform av Palne.Palne: norrønt Palni, av uvisst opphav. Kjent her i landet (i patronym) frå 1335. Finst sporadisk i seinmellomalderen, vesentleg på Austl. I etterreformatorisk tid nytta i formene Palle og Palme.Palme: Kjent sidan 1600-t (Namdalen og Nordl.). Litt brukt i nedre Busk. og Nordl. på 1700- og 1800 - t. Svært sjeldan i mod. tid.Palle: Litt brukt i Rogaland sidan 1500-t. Sjeldan elles i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Takker så mye for svaret.Fattet intr. for navnet Palme, da en av mine oldefedre het så. Etter 'vanlige' oppkallingsregler skulle flere av hans barnebarn båret samme navn. Kun en av disse fikk navnet, men da som mellomnavn. Ellers beholdt andre bare bokstaven P, og ble hetende Peder eller Paul. Mvh.Ellef Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Ellef Ellefsen

Her må jeg rette mitt siste innlegg. Den ene som fikk navnet Palme, fikk dette som andre fornavn. Altså ikke som mellomnavn. Mvh.Ellef Ellefsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Lene Jansen

Hei Ellef! Jeg har funnet navnet Palme på Skinnes Krødsherrad som i følge en link jeg fikk på inlegg 25308 er blant mine aner. Han het Palme Christensen Skinnes Semmen f ca 1990 Krødsherrad. Kan det være lik familie som din? MVH Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Hei Lene ! Ikke helt lik, da jeg ætter fra et par av Palme Christensen's søsken. Men forfedrene blir jo like.Mener alle Palmer fra Buskrud sine røtter går tilbake til Skinnes på slutten av 1500-tallet.mvh Ellef Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lene Jansen

Hei! Har du kommet lengre enn Palmes besteforeldre Eiliv Skinnes og Eli Clemetsdatter? Stod et sted at Palmes tippoldefar var Palme Andersen Skinnes som var Provsvitne i 1590. Hvem var han gift med, og hvem var leddet mellom han og Eiliv og Eli?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Ikke stort lenger, men Eilev Anderson Skinnes f.ca.1616-sk.1675 gm Eli Clemmetsdtr. Oppegaarden var nok barnebarn av Palme Anderson Skinnes.Sistnevnte er nevnt i et provsbrev fra 13.sept.1590 der han provet salige Frikk Guttormsens ord, om at enga Dyvika alltid hadde ligget under Trommald. Likeså er Palme nevnt på en av Skinnesgårdene ved kongehyllinga i 1591.Denne Palme hadde trolig, understreker trolig, bl.a en sønn Anders n.1614. Eller også ei datter til som var gift med Anders Eilevsen.Se 'Hringariki nr.2 1997' (Medlemsbladet til Ringerike Slektshistorielag). Dette finner du på biblioteket i Hønefoss.mvh Ellef Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Robert Bjerke

Fornavnet Palmer forekommer temmelig ofte blant nordmennenes etterkommere i Midtvesten i USA. Saa sent som forste halvdel av 1900-aarene. Jeg mener at det kommer fra navnet Palme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Hvis ikke disse med navnet Palmer var etterkommere av svensker, ville det vært spennende for meg å finne ut om de hadde forfedre fra Ringerike.En Palme Eriksen Aure f.4.jan.1833 i Lunder annex til Norderhov, reiste fra Kristiania 30.mai 1873 med bestemmelsested Brownsville i Minnesota. Året etter, 22.mai 1874 dro kona Anne Jørgine og deres 4 barn: Erik Palmesen f.8.febr.1864. Andreas Palmesen f.24.des.1866, Ole Palmesen f.27.febr.1870 og Petra Palmesdtr. f.4.aug.1873.Det var nok flere Palmesen som utvandret fra disse trakter, men for meg har Palme Eriksen spesiell intresse. Han var en bror av en av mine tippoldemødre.mvh Ellef Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
Gjest Geir Bjernes

På gården Breivik i Nordfold bodde en Palme Helgesen, f. ca. 1625, nevnt her i 1666. På gården Hjertøy Indre også i Nordfold bodde en Palme Helgesen, død mellom 1653 og 1661. Og en Ole Palmesen er nevnt på nabogården Hjertøy Ytre, f. ca. 1665. Opplysningene er hentet fra Asbjørn Linds 'Slektsbok for Nordfold'.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

Knud Palmesen f.ca.1808 (hvor?),d. 0307 1857 Hagen u/Hallsteingard nordre i Hol g.2912 1834 Gran i Oppland Guri Olsdatter f.1512 1808 Moen i Sudndalen,Hol. Disse fikk 4 døtre som havna i Vestfold, den ene var en av mine oldemødre. Har leita i kirkebøkene i Buskerud og Oppland etter Knuts fødsel/dåp eller konfirmasjon og inn/utflyttinger - men ingen treff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.