Gå til innhold
Arkivverket

[#21825] Hvem var Maria Anna Julie Andresen Borgen, (Anna Fieber) f.1853 ca, (Xania?)?


Gjest Eva Wathne
 Del

Recommended Posts

Gjest Eva Wathne

Har noen vært borti dette navnet og kan gi meg en pekepinn om hvor hun kom fra? Jeg har følgende data:Anna giftet seg med enkemann Josef Fieber ca 1892, antagelig i Kristiania og er død før FT 1899 (for Christiania). Hun fikk tre barn: Oscar f.1893, Katharina f.1894 og Helene f.1895. Alle barna er døpt i St. Olafs Menighed i Kristiania. Den Katolske kirke fører ikke faddere, så her er ingen hjelp å få fra kirkebøkene. Anna er ikke ført i kirkens protokoller over 'Menighetens lemmer', og var følgelig ikke innmeldt i Den Katolske kirkeI 1891 var familien bosatt i Grensen 9, 1892 i Brinken 60, 1896 i Nordal Bruns Gd.24 og 1900 i Sexes Gd. 12. Jeg har lett gjenom kirkebøkene for Den Katolske kirke, Vår Frelser, Kampen og Trefoldighet i håp om å finne vielsen, men uten resultat. Men her er jo fortsatt noen igjen å lete i……. Og ikke er det sikkert at hun var fra og/eller giftet seg i Kristiania. Jeg har heller ikke funnet dødsfallet.Familien emigrerte til USA i 1901 og etterslekt er nå tilbake for om mulig spore opp sine røtter.mvh Eva Wathne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Wathne

Jeg er så enig med deg. Jeg har til og med gått gjennom kirkebøkene for Skjeberg tidligere, men ingen var døpt med Julie som mellomnavn. Jeg skal likevel ta en ny gjennomgang av Skjeberg, har erfaring for at jeg har oversett ting i første søk og plutselig står det jeg leter etter der likevel (og har selvfølgelig stått der hele tiden). Kanskje man blir litt for 'overivrig' til tider.Ellers er det vel bare å gi seg ut på en canossagang gjennom alle Kristianias kirkebøker for å spore vielsen. Erfaringsmessig giftet brudene seg heller i Kristiania enn på mindre hjemsteder i omegnen dersom livvidden ble for dryg før vielsen var et faktum.Ha en god dag! hilsen Eva Wathne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Eva Wathne

En gjennomgang av vielsesprotokollen for St. Halvard kirke i Oslo løste mysteriet. Det er på en dåpsattest utstedt der i 1901 at mors navn er blitt 'pyntet' på. Jeg vet ikke om det er vanlig praksis i Den Katolske kirke. (Dåpsattesten gjelder en datter av ekteparet.)Viet 5.2.1893: Josef Fieber og Maren Julie Andreasdtr. Borgen.Notat for brudgom: 'Far: Ignaz Fieber, gartner. Foregaaende ægteskab opløst ved hustruens død. Afholdt lovlig skifte.'Notat for brud: 'Far: Andreas Arnesen Skurve, Jordbruger. Intet indbyrdes slægtskab. Konfirmeret Skjeberg 7. oct. 1877. Luth. conf.'Da finner vi i FT 1865 Maren Julie som datter av Lisabet Gjerlevsd., Borgen i Skjeberg ØF. Videre finner jeg (E)lisabet som datter av Gierløv Andersen og Marte Eriksdtr. f. 1836. Men kirkeboka for Skjeberg er ikke akkurat av den lettleste sorten - hvordan komme videre her?EWa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Eva Wathne

Når det gjelder anenen til Maren Julie Borgen f. 1863 og hennes søster Hanna Emilie f. 1869 er jeg tilbake til FT 1801: Anders Gierlougsen/Larine Ingebretsd. Erthe Øvre, Rakkestad og Erich Ingebretsen Hejer/Gjøran Hansdtr. Rakkestad.Er det andre her som har disse i sin database og vil dele info?mvh Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.