Gå til innhold
Arkivverket

[#21828] Kittil Gulbrandsen, Hurum


Gjest Bjørn Melby
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Melby

Jeg har registreringer på Kittil Gulbrandsen, en av mine forfedre, i Hurum fra 1817 til 1825. Han var gift med Brynhild Herbrandsdatter, som 'må' komme fra Rollag ut fra navnet og at det i hele Norge kun finnes ei dame med det navnet i 1801, og det i Rollag. Men hvor kommer Kittil fra? Finner ingen i 1801-folketellinga i Buskerud eller nærmeste fylker, men har funnet en Kittil Gulbrandsen som er døpt 2.10.1791 i Eggedal (og samme karen er også nevnt i bygdeboka for Sigdal og Eggedal). Noen som kan helpe? Kanskje via et søk i Kirkeboka for Hurum på ekteskap? Han har også et barn døpt i Hurum med ei Brynilda Olsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Jeg tror Hurum hadde temmelig stor innflytting av folk fra indre deler av Buskerud i tiden 1800-1850, forbausende mange husmenn, gårdsarbeidere etc. var innflyttere, svært ofte fra indre deler av Buskerud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Myrvang

Navnet Kittil Gulbrandsen har vært en nøtt også for meg i lang tid. Mannen med samme navn som ble døpt 02.10.1791 i Eggedal er utelukket, siden kirkeboka for Hurum viser at Kittil Gulbrandsen døde på gården Gjerdal i nabosoknet Røyken (like over grensen fra Hurum) 04.03.1859, 80 år gammel, altså er han født ca 1780. Kombinasjonen Kittil Gulbrandsen født ca 1780 finnes ikke i det hele tatt i folketellingen for 1801. (Heller ikke i andre skriveformer av for- og etternavn). Brynhild Herbrandsdatter, derimot, ble født i 1791 på gården Vestre Borge i Nore, og ble konfirmert i Nore 18.10.1807. Hun kan spores langt bakover i tid, iallfall dersom man tar opplysningene i bygdeboka for Nore og Uvdal for god fisk.Kittil og Brynhild fikk 6 barn sammen i Hurum: Helle Regine f 06.06.1817 (forøvrig min tippoldemor) Anne Karine f 20.10.1820 Gunild Maria f 16.02.1823 Andrine f 22.10.1825 Gulbrand f 29.08.1827 Hermann f 14.11.1830

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Jeg ville ikke utelukke at Kittil fra Eggedal er den rette, nettopp Eggedal og Sigdal tror jeg var fødested for flere som endte opp på Hurum på den tiden. Det er jo ikke uvanlig at oppgitte aldere kunnhe være opp til et tiår feil? Har du sjekket om hvilke spor det var etter Kittil i Eggedal, hvis de forsvant før eller samtidig som han dukket opp på Hurum kan jo det være et tegn på at du er på rett vei....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Melby

Mange takk for opplysninger! Det var til god avklaring. I ungeflokken så er det Andrine som er min tippoldemor. Jeg ser at du er kommet lenger enn meg i å kartlegge anene så jeg har nok lite å tilby, men skulle du likevel ha lyst til det så kontakt meg gjerne på bjomelby@online.no. Jeg jobber også med forskjellige slekter fra Røyken med utgangspunkt i mors foreldre: Syvertsen (etterkommere av Andrine og Kittil) og Follestad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Melby

Vedrørende innlegg nr 5 fra Per:Takk for tips! Det eneste jeg har klart å finne i Eggedal er dåpsregistreringen i kirkeboka samt at han er nevnt i bygdeboka. Første registrering (dåp av barn) i Hurum som jeg har er 6.6.1817. Og som nevnt tidligere så finnes ikke Kittil i folketellinga for 1801, så det bør finnes noe annet spor siden bygdeboka har klart å koble han til et foreldrepar. Samtidig legger jeg merke til at folketellinga og bygdeboka har forskjellig fornavn (Randi og Barbro) på mora til denne Kittil, så det er litt uklart hva en skal stole på. Det må gjøres en grundigere gjennomgang av kirkebøkene for å se etter info!Og du har helt rett i at det skjedde en del innvandring til Hurum fra Sigdal/Eggedal. Det kommer tydelig fram i 1865-tellinga for Hurum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Roar Syvertsen

Vedr. innlegg 4, i kirkeboka for Hurum synes jeg det står at Kittil Gulbrandsen ble 70 år gammel og ikke 80 år og da er han i tilfelle født ca 1789. Det ser også ut til at han har et fornavn i tillegg til Kittil som jeg ikke klarer å tyde.I kirkeboka for Sigdal, står det faren til Kittil som ble døpt 2.oktober 1791 het Gulbrand Kittilsen Enger.I folketellingen for 1801, Sigdal er det på gården Ulberg Nedre en Gulbrand Kittelsen 30 år som er gift med Barbro Erichsdtr 29 år. Det er nevnt 4 barn bl.a en datter Anne 10 år men ingen Kittil. Det står også at de 'Holder til i en stue, har intet jordbrug, lever af arbeide og almisse'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Myrvang

Sorry, min feil. Det står jo tydelig 70 år. Det står vel 'Lægdslem' foran Kittil.Artig at det blåses liv i denne tråden igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Melby

Roar og Arne, hyggelig å se at dere fortsatt er opptatt av vår felles tippoldefar Kittel Gulbrandsen. Jeg har også på mange måter forsøkt å finne ut mer om han, men dessverre så har ikke det gitt noen resultater. Kanskje det nå kommer noen andre 'på banen' som kan bidra? Så dette får bare bli en liten sommerhilsen til dere!mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Eva Helene Erntsen

Må henge meg på i tråden. Helle Regine er 4xtipp til mine barnebarn. Har også lett etter hennes foreldre og ektefelle.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Helene Erntsen

Har bladd litt i kirkebøkene for Sigdal og Eggedal for å se om det er spor etter Kittil. Ved å se på faddere i ungeflokken nevnt i FT 1801, tyder alt på at Kittil og en bror Erik hørte sammen med disse. Det er tydelig at dette var en familie hvor det var smått stell og derfor er det sansynelig at småguttene allerede var ute i tjeneste. Hvorfor de ikke er med i tellinga er et annet spørsmål. Jeg tror alderen på Gulbrand og Barbro/Randi er litt feil, (i FT 1801)ellers giftet de seg i 16-17 årsalderen.FT 1801 [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=2&filnamn=f10621&gardpostnr=79&personpostnr=1530&merk=1530#ovre>LenkeEkteskapet mellom Gulbrand og Randi 24.4.1788 LenkeSønn Erich 3. barn v. kolonne LenkeDatter Anne, 5.9.1790, 4. barn helt til høyre LenkeSønn Kittil, 2.10.1791 3. barn helt til høyre LenkeSønn Ingebrigt 6.7.1794 nederst v side LenkeSønn Ole 10.1.1796 3. v. side LenkeDatter Gunil fant jeg ikke, men hun er nok der.Som sagt fant jeg flere faddere som gikk igjen på barna, slektninger?På den andre Ulberggården finnes det to brødre Erichsen, Barbro/Randis brødre? Husbonden og kona er brukt som faddere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Helene Erntsen

Har bladd litt i kirkebøkene for Sigdal og Eggedal for å se om det er spor etter Kittil. Ved å se på faddere i ungeflokken nevnt i FT 1801, tyder alt på at Kittil og en bror Erik hørte sammen med disse. Det er tydelig at dette var en familie hvor det var smått stell og derfor er det sansynelig at småguttene allerede var ute i tjeneste. Hvorfor de ikke er med i tellinga er et annet spørsmål. Jeg tror alderen på Gulbrand og Barbro/Randi er litt feil, (i FT 1801)ellers giftet de seg i 16-17 årsalderen.FT 1801 [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=2&filnamn=f10621&gardpostnr=79&personpostnr=1530&merk=1530#ovre>LenkeEkteskapet mellom Gulbrand og Randi 24.4.1788 LenkeSønn Erich 3. barn v. kolonne LenkeDatter Anne, 5.9.1790, 4. barn helt til høyre LenkeSønn Kittil, 2.10.1791 3. barn helt til høyre LenkeSønn Ingebrigt 6.7.1794 nederst v side LenkeSønn Ole 10.1.1796 3. v. side LenkeDatter Gunil fant jeg ikke, men hun er nok der.Som sagt fant jeg flere faddere som gikk igjen på barna, slektninger?På den andre Ulberggården finnes det to brødre Erichsen, Barbro/Randis brødre? Husbonden og kona er brukt som faddere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Anne Støyl

Hei!På leiting etter noe helt annet, så kom jeg over en Herman Kittelsen på gården Bølskog på Gjerdal (Røyken). Passer han inn i denne familien?LenkeHilsen Kari Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Myrvang

Eva Helene: Jeg har lagt inn et innlegg i tråden din om samme familie på Slektsforumet på DIS.Kari Anne: Hermann Kittilsen var det nest yngste av Kittil Gulbrandsen og Brynhild Herbrandsdatters sju barn, f 14.11.1830.Forøvrig flott at denne tråden holdes varm!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Melby

Da jeg starta denne tråden nevnte jeg det forholdet vedrørende Kittils datter Anne Karine at hun ved dåpen 12 nov 1820 oppgis i klokkerboka til å ha mor Brynhild Olsdatter, se [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5879&idx_id=5879&uid=ny&idx_side=-66>Lenke. Jeg klarer ikke å tyde hva som står om mora i MINI bortsett fra Olsdatter, men kanskje andre kan klare dette, se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Helene Erntsen

Dette må være feilskrift av en eller annen grunn, det står da vitterlig hustru Brynhild Olsdatter. Både i klokk og mini så her kan vi nok gå ut i fra at det er feilskrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.