Gå til innhold
Arkivverket

[#21830] Kristian [Christiansen] Horntvedt född ???? i Stokke eller Sandefjord.


Gjest Björn Johnsson
 Del

Recommended Posts

Gjest Björn Johnsson

Är det någon som har uppgift på när och var Kristian är född. Det bör vara ca 1865-1875 i Stokke eller Sandefjord. Hans far var Christian Horntvedt född i Stokke 1829. Vem var hans mor? Maren Sofie Olsdatter eller Anne Marie Abrahamsdatter. Kristian flyttade till Sverige, Skåne, ca 1891-1895. Kristian hade många syskon bl.a. en bror som hette Harald. När föddes han? En syster hette Karen Amalie född 1874. I 1865 finns en Karen Amalia som är född 1864. Finns det två Karen Amalie kanske? Både Kristian och Harald var sjömän. Är det samma Christian Horntvedt som var gift med Maren Sofie(1) och Anne Marie(2)? När dog i så fall Maren Sofie Olsdatter?Många frågor. Men någon har kanske svar på något. Tacksam för hjälp.Björn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Finner i FT 1865 ca 10 Gårder(hus) med navne: Honthvet. Er dette skrivemåten på navne? Se f.eks denne gården : LenkeHar du ikke noen fødsels år på 'Svensken' Bjørn ?hilsen Egil Sundelius, Stokke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Björn Johnsson

Mette. Jovisst, detta är den familjen som jag tror att det är. Men mina uppgifter säjer att de bodde i Sandefjord åtminstone mellan 1895-1906. Då troligen omgift.Egil. Nej, tyvärr vet jag bara att han bör vara född senast 1875. Han är min mff. Dog vid ett skeppsbrott ca 1910.Björn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Björn Johnsson

Egil. Glömde namnet. Gårdsnamnen har stavats lite olika genom tiderna har jag kommit fram till. Horntvedt, Hontwedt, Honttued, Hondtued, Hoentvedt och Hontvet. Men efternamnet i vår släkt har vi alltid stavat Horntvedt.Björn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Skjelland

Folketelling 1865 og 1900 har to personer ved navn Christian på Øvre Horntvedt. Den ene er Christian Christophersen, 37 år i 1865 (født 15.08.1829 i Kodal, Andebu), den andre er Kristian Hontvedt f. 1837.Jeg tror dette kan være en og samme person, selv om fødselsår ikke stemmer overens. Dette må sjekkes opp i kirkebøkene.Viser til lenke i innlegg nr. 7 hvor det står at gården ble delt i to parter av Kristoffer Hansen i 1853, den ene parten fikk Kristian Kristoffersen (sønnen) skjøtet på. Den andre parten Karen Johanne og Helene Marie Kristoffersdøtre ( hans døtre). I Stokke Bygdebok av 1988 står det videre at Kristian Kristoffersen må ha drevet lenge, for det var i 1910 at arvingene overdro gården til Karl Magnus Kristoffersen.På leting i Stokkes kirkebøker har jeg notert ned navner som kan være av interesse senere, deriblant barn av hvalfanger Kristian Kristoffersen Øvre Horntvedt og hustru Elen Andrea Olsdtr. (hans andre kone?): Karen Amalie Kristiansdtr., f. 30.04.1871, Hanna Marie Kristiansdtr., f. 04.04.1874, OLE KRISTIAN KRISTIANSEN, f. 28.04.1876, konf. 1891 i Skjee, Stokke, Hans Mathias Kristiansen, f. 17.08.1878, konf. 1893 i Skjee, Stokke.Fødselsår på Ole Kristian stemmer heller ikke med FT1900. Han er ikke oppført i FT 1865, men min kirkebokavskrift kan også være feil. Ole Kristian kan ha brukt kun Kristian som navn i Sverige.Karen Amalie f. 1864 kan være død liten og en ny datter i annet ekteskap gitt samme navn, men her stemmer heller ikke fødselsår, hvis ikke ”min” Karen Amalie f. 1871 også døde liten.Her er mange uoverenstemmelser, riktige opplysninger finnes nok kun i kirkebøkene. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Björn Johnsson

Tackar för alla ansträngningar.Jag har följt upp tipsen med emigrantlistor men inte funnit något. Det är nog sant att kyrkoböckerna är de enda som kan lösa frågorna. Jag får försöka få tag i mf-böckerna.Jag försöker sammanfatta uppgifterna. Kan alla dessa Kristian /Kristoffersen/Kristensen/Horntvedt vara samma person?Då har jag fått tre hustrur att välja på :-) och det är jag tveksam till.FT1865 Christian Christophersen Övre Horntvedt. f 1829-08-15 Kodal, Andebu.FT1900 Kristian Horntvedt Övre Horntvedt. f 1837. FT1865 Gbr Christian Christofersen Honthvedt övre. f 1828/1829 Stokke Pr, hustru Maren Sofie Olsdatter f 1833 Stokke Pr. Bl.a. dotter Karen Amalia Christiansdatter f 1864 Stokke Pr.Stokke bygdebok 1853 – 1910 Kristian Kristoffersen Övre Horntvedt.I kirkebok barn till valfångare Kristian Kristoffersen Övre Horntvedt och hustrun Elen Andrea Olsdatter(2): Karen Amalie Kristiansdatter f 1871 och Ole Kristian Kristiansen f 1876.I Sandefjord kirkebok vigda 1893. Slaktare Kristian Kristensen f 1829 Stokke, bostad Sandefjord, hustru Anne Marie Abrahamsdatter(2) f 1851, bostad Sandar.FT1900 Slagtermester Christian Horntvedt f 1829 Stokke, hustru Anne Marie Horntvedt f 1850 Sandeherred, bostad Nordre Gade 220a Sandefjord.I Sandefjord kirkebok vigda 1898. Karen Amalie Horntvedt Stokke f 1874 med Jakob Halvorsen. Brudens far: Slakter Kristian Horntvedt.Ole Kristian Kristiansen f 1876 kan möjligen stämma. Han finns inte i FT1900 ej heller i CDn Sveriges befolkning 1890. Han skall ju ha kommit till Sverige 1893-1895.Björn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Skjelland

Jeg har liten tro på at gårdbrukeren og slakteren er en og samme person. I så fall flyttet han frem og tilbake mellom Sandefjord og Stokke.En av de nærmeste naboene til Øvre Horntvedt skrev dagbok i mange år. 31. aug. 1912 skrev han ”nat til i dag døde Ole Øvre Horntvedt på sykehuset i Tønsberg”. Da kan ikke han være din mmf, siden han døde ca. 1910 ved skipsforlis.Ang. Karen Amalie f. 1864 - se notisen ovenfor giftet mellom Karen Amalie Horntvedt og Jakob Halvorsen Lenke Ekteskap mellom Karen Amalie Kristoffersen f. 1864 i Skjee, Stokke, og Johan Fritjof Dahl. Hennes far er også Kristian Kristoffersen. Horntvedt ligger i Skjee sogn, Stokke, så dette kan godt være den første Karen Amalie.Christian Christofersen f. 1829 og min oldefar var søskenbarn, dessuten er Øvre Horntvedt nabogård til mitt hjemsted, så jeg har egeninteresse av å finne ut av dette også.Skulle gjerne lånt mikrofilmer, men passer dessverre dårlig for meg akkurat nå -Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Björn Johnsson

Hej Solveig.Intressant att det faktiskt är flera med samma namn. Jag är helt säker på att det är Karen Amalie som är född 1874 och gift med Jacob Halvorsen som är ”min”. Hon är min mff syster. Jag har bilder på Jacob och ”Mally” och deras barn Bodil och Rolf. Därför kan jag sluta mig till att det är Slaktaren Kristian Horntvedt som är min mfff. Nu gäller det att konstatera vilken av övriga som är identisk med honom och vem han var gift med 1874.Björn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.