Gå til innhold
Arkivverket

[#21834] Hvor var Hans Nielsen Hauge i 1801?


Gjest Signe Marie Solheim
 Del

Recommended Posts

Gjest Signe Marie Solheim

Da vi holdt på med raritetene her (21453), begynte jeg å lete etter Hans Nielsen Hauge. Jeg fant ham ikke i folketellingen 1801. Nå har jeg funnet ut at han visst løste borgerbrev i Bergen det året. Likevel finner jeg ham ikke i folketellingen. Han trengte kanskje ikke være i Bergen for å få borgerbrev der, men ... Hvor var han da? (Det er ikke så veldig viktig å finne ut av det, men det hadde nå vært kjekt..) Mvh Signe Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Ifølhe 'Brev frå Hans Nielsen Hauge' ved Ingolf Kvamen, bind I, ble var hans siste brev før og første brev etter folketellingen 01.02.1801 skrevet hhv. 26.01.1801, Bakkerud og 15.02.1801 Gjørsli. Han hadde vært på Ringerike (13.januar)og kom til Aurdal 25. februar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Signe Marie Solheim

Takk, begge to! Da har vi vel plassert ham så godt det lar seg gjøre. Jeg hadde glemt at vi var kommet så langt sist. Tusen takk igjen - og ha en riktig god 17. mai! Mvh Signe Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inge Tellnes

Hauge kom til Bergen første gang i 1798 og løste kjøpmannsbrev der i 1801. Hauge var ofte i Sunnfjord. Den 4.oktober 1801 vart han på Ullaland i Naustdal. Det fins et langt brev fra Hauge, skrive med hans hand da han var der:'Ieg har nu været og er adskillige stæder i Synfior', skriv han. Og i margen har han skrive:' ieg mener at blive en tid på Jylster Norfior Sømør som ieg før skrev tænker er Guds villie'. To undommer fra Naustdal tok til må holde samlinger etter at Hauge hadde vært i Sunnfjord: Malene Andersdtr Hamre som ikke for lenger enn til hjemmene i nærheten der hun bodde, og Bertel Nilsson Ulleland(slekt), som og reiste til andre prestegjeld. Til forhør i saka mot Hauge i 1806 og 1810 i Sunnfjord vasr disse innkalla: Ole Svanøe, Nils Olsen og Bertel Nilsson Ulleland, Malene Andersdtr Hamre, Ole Olsson(smed fra Voss), Peder Steinhovden, Gjertrud Larsdtr(fra Voss),Lars Andersson Høydal, ole Jakobsen Grytten og Lars Jakobsen.Utskrift fra Sverre Norberg:Hans Nilsen Hauge biografi 1771-1804. Vinteren 1803-1804 hadde Hauge personlig ordnet med prekenferd til Jylland for Ole Olsen Bache. Nå ønsket jydene å få predikantbesøk av Hauge og han besluttet å reise sørover. Like frem til den plutselige avreisen fra Bergen hadde han det travelt med finanser og kjøpmannsskap. 5 juli 1804 kvitterte han for et lån på 800 riksdaler til sjøhandelen fra fraktemann Hans Taaldersrud i Drammen . Den 10.juli fikk han et lån på 900 riksdaler fra Bertel Nilsson Hauge.Inge Tellnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.