Gå til innhold
Arkivverket

[#21835] Forliset ved Furen i Austevoll (Sund) 29. sept. 1755


Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

I boken om Kvalvaag av Johan Tufteland/Leif Lind Pettersen står det noe om et skipsforlis den 29. sept. 1755. Boken er på engelsk så jeg velger å sitere fra boken:'on Sept. 29, 1755, the Hollander 'Saint petter' was on her way to Riga and Cadiz, Sapin, when she was wreecked on an islet called Furen, whis lies southwest of Stolmen, a quarter of a Norwegian mile from land. Sixteen of the creew perished, but the Captain and the rest were recued and brought to the Inn at Kvalvaag.'Det står ganske mye om dette, men jeg tar meg ikke tid til å sitere alt. Det jeg ser er at kapteinen het Powel Carrel. De hadde hatt ganske mye uvær og visste ikke hvor de var da de grunnstøtte ved Furen.Er det noen som vet noe om dette skipsforliset og hvor det ble av de som ble reddet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg har litt mer informasjon om dette forliset, men ikke så altfor mye. Jeg kan om nødvendig sitere resten av det som står skrevet i boken Kvalvaag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.