Gå til innhold
Arkivverket

[#21844] Mathias Nielsen og Anne Kirstine Van Damsdatter . Vanse


Gjest Unni Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Unni Knudsen

Hei. Er på leit etter opphavet til Anne Kirstine Van Damsdtr. (Steensvold)???. Gift med Mathias Nielsen. Har ingen dato på disse to. Deres sønn Peder Mathiasen (Politikonstabel) Vanse. Født 25 aug 1829 i Vanse. Han ble gift med Berthe Marie Andersdatter, født 1821 i Augvaldnes (Karmøy). Er det noen som har kjennskap til denne familien? Mvh. Unni Knudsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Takk til deg Berit. Det er nok mye mulig at det kan være henne., passer jo veldig bra med navnet og fødselen. Ser at hun er født i Farsund, Kanskje det er noen som sitter med kirkebøker derifra. Har ikke funnet vielsen deres, så jeg har ikke noe navn på faderen hennes. Mvh Unni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Iflg. den usikre delen av FS ble de gift 28/8 1821 Lista. Da er det vel ikke så stor sjanse for at foreldrene står med mindre de er kausjonister/forlovere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Pedersen

Vielsen ga noe informasjon for å komme videre:Kirkebok for Vanse – Mini A7 – 1816-1823; pag. 200 Copulerede [1821] 17. Ungkarl Matthis Nielsson How af Onsøe Sogn; 19 [Aar]; Pige Ane Kirstine Damsdatter af Fahrsund; 24 [Aar];[Hvem Forloverne:] Christopher Olson Skebinder og Lars Olson BuelandI Kåre Rudjords, Listaboka bind I, side 531-532, under gården Åmdal, står det:/”MATHIAS LESARMathias Nielsen - eller Mathias Lesar som folk også kalte han - var en kjent mann på Lista i 1820-åra. Han budde i et lite hus mellom Kallshaugen og Åmdal skolehus. Mathias Nielsen var født i Onsøy og arbeidde som kobberslager. Han hadde streifet omkring sammen med Kristoffer Skeifant, og kom til Lista fra Laudal der han hadde budd i 1 ½ år. På Lista var han som voksen blitt konfirmert av presten Dürborg. Mathis Nielson How av Onsøe sogn ble 1821 (19 år gml.) gm Anne Kirstine Damsdtr. av Farsund, 24 år. Forlovere: Christopher Olson Skebinder og Lars Olson Bueland. Barn: Peder f. 1829. Faren var da husmann på Austhassel. Han ble årsak til stor religiøs bevegelse, men hans bakgrunn og en del av hans religiøse virksomhet var noe tvilsom. Han falt som offer for konventikkelplakaten, og ble i 1829 dømt til 6 måneders tukthus og 80 spd. i saksomkostninger. Det var innstevnet 173 vitner. Mathias Lesers historie er en del av lekmannsvirksomhetens historie på Lista. Her skal bare noteres at det var i Kallshaugen på Åmdal han budde. Han var liten av vekst. Det fortelles at han stod på ei tønne og talte. Han var svær til å gestikulere og brukte kroppsbevegelser til å understreke det han sa. «Jeg skal gå bort fra Eder», sa han og gynget i knærne, «men så skal jeg komme igjen, og I skal få se meg som jeg er». Så gikk tønnebotnen, og Mathias Leser forsvant i tønna!”/Fortsettelsen er jo også ganske interessant – fødselen til Anne Kirstine:Kirkebok for Farsund – MINI A-1 –1784-1815; pag. 72:[Noe vanskelig å tolke, men omtrent:] 1797 – Augustus d. 13 d; 18. Anna Kirstine – uægte; Døbt Kirstine Magnus Sødergrensdatters uægte Barn. Moderen udlagde en fransk Matros Jonas von Damer til Barnets Fader. Daabswidner, [?] Daniel Skrædder Bueland[?], Rakel Rolvdr. Fars. og Gunild [Johansdatter?] Familien bodde ved FT1801 i Farsund: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Hei å takk til Berit og Oddvar. Hva du har funnet, jeg er veldig glad, har hatt en anelse om at det kunne være reisende inni bildet. Vil bestille kirkebøkene for å ta kopi. Takk igjen og finner dere mer er jeg takknemelig for det. Mvh Unni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Har kikket på folketellingen 1801 i Farsund, som Oddvar Pedersen skrev lenke til. Ser at Kirstine Magnusdatter Sødergren, har 2 døtre til Abdigael Florentin Jansdatter 17 år og Aniken Jansdatter 9 år, disse har det samme etternavnet som søsteren Ane Kirstine, da har de vel også samme far? (Jonas von Damer). Det som også er så flott med denne tellingen,er at hennes far kommer med. Magnus Sødergren , er Svensk tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Pedersen

Du bør også ta en titt i tredje bind av Listaboka (Bygdehistorie; Kåre Rudjord 1992). Her er Mathias Åmdal viet et eget kapittel (s. 520-527). Her er det mye materiale som en bare kan drømme om å få tilgang på for personer født omkring 1800, f.eks.:'Mathias Åmdal var - til tross for navnet - en fremmed mann som ved giftermål hadde fått tilknytning til distriktet. Han var født 'av ringe foreldre' i Onsøy i Østfold, der foreldrene var husmenn under Elingård. ........ Magnus-Kristina var etter folketellinga 1801 enke med tre barn. Anne Kirstine var den yngste. De er alle tre oppgitt som 'Jansdøtre' - Abigael Florentine 17 år, Aniken 9 år og Anne Kirstine 4 år. Men da Anne Kirstine ble døpt, ble hun ført som 'uekte' og barnefar ble oppgitt å være en fransk matros 'Jonas von Damer'. Etter tradisjonen var han hollender. .....' Mer om 'høker Magnus Sødergren' vil du finne i Olav A. Abrahamsen (1997): Farsund bys historie; bind I, s. 143-145 (og s. 165). Boforhold o.l. beskrives ut fra FT1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Takk Oddvar Pedersen. Dette er jo kjempeflott.Har nå fått bestilt bøkene du henviser til.Gleder meg til å kikke på disse. Har hvert inne på mormonerarkivet og antageligvis funnet Mathias Nilsen. Døpt 28 mars 1802 Onsø, Østfold, foreldere Niels Jonsen og Anne Madsdatter.Folketelling 1801 Onsø, Østfold, gården Bossum. Niels Jonsen 34 år huuusmand med jord og dragon, vet ikke hva dragon er, og Anne Madsdatter 35 år, deres barn Peder 8 år og Christopher 3 år. Regner med at dette er familien til 'Mathias Lesar'. Ser at du skriver i tredje avsnitt. Magnus-Kristina. Hvis hun er av reisende så har jeg funnet noe i (Fantefortegnelsen 1862 til Eilert Sundt). Lister- og Spinds-Fanterne. Side 56. Nr 138. Christopher og Ragnhild streifet om i bygdene omkring Farsund, de kom østenfra. Etter Ragnhilds død fikk han 'Magnus-Kristina' til Ækte hustru, datter av en maler som bodde i Farsund og het Magnus. De fikk sin bolig på Hananger på Lister, Vanse sogn. Han ble kalt'Gamle Christopher Hanang'. døde for 40 år siden ca 1822. Det står ikke noe om at Magnus-Kristina og Christopher fikk barn sammen. Med Ragnhild hadde han tre barn, Ole, Inger og Rebekka. Mvh Unni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei, Unni! En ganske så liten opplysning før jeg reiser tilbake til Kenya i morgen: En dragon var en ryttersoldat. Niels Jonsen var med andre ord militær. De svenske reisende var jo ofte innom militæret, men dette ser ikke ut til å ha vært tilfelle med de norske? (få i så fall). Christopher Olsen 'Hanang' var antagelig født 1759 i Helleland. Spennende med det som er funnet til nå om 'Magnus-Kristina'! Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Unni Knudsen

Hei Jonny. Takk for svaret. Det jeg har funnet til nå er i Family Search: Kirstine Magnusen, døpt 21 juni 1767 Lista, Vest Agder. Hennes far Magnus Sodergreen, hennes mor er ikke nevnt her desverre. I folketelling 1801 var Kirstine født i 1761. Hun giftet seg med Christopher Olsen 14 des 1807 Spind, Vest Agder. Regner med at det jeg har funnet her er riktig. Får sjekke kirkebøkene på Lista og Spind. Christopher Olsen var forlover til hennes datter Ane Kirstine Damsdatter da hun giftet seg med Mathias Nielsen.(Det er nok den samme Christopher skulle jeg tro). Mvh Unni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Unni Knudsen

Hei.Er det noen som sitter med opplysninger om denne slekta eller kan hjelpe meg.Christopher Olsen 'Hanang', og Kirstine Magnusdatter Sødergren, de giftet seg 14 des 1807 i Spind V.A. Lurer veldig på om de kan ha barn sammen.Kirstine Magnusdatter hadde barn med Jonas Van Damer (Van Dam). Abdigael Florentine Jansdatter ca 1773. Anike jansdatter ca 1792. Anna Kirstine Van Damsdatter 13 august 1797.Anna Kirstine har jeg funnet og er min ane,når det gjelder hennes søstere, har lett etter dem, men uten resultat.Mvh. Unni Knudsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Søren Storaker

Ifølge Listaboka I, side 40, døde Kristoffer Olsen (Hananger) antagelig i 1811. Han var fra Penne og blei gift 1790 med Kristine Kristensdatter Stave (1765-1805). LenkePå side 92 i Listaboka I står det at kildene er motstridene, men at han kanskje var sønn av Ole Kristoffersen Penne, f. 1727.Hanang = Hananger på Lista. Under Hananger side 441 i Listaboka II er det nevnt at plassen Eigelia i 1790 blir festa av Kristoffer Olsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

?. B. Aniken Jansdatter (datter av Jonas von Damer og Kirstine Magnusdatter Sødergren) f. Ca 1792, Farsund ?. C. Anna Kirstine Van Dam´s datter (datter av Jonas von Damer og Kirstine Magnusdatter Sødergren) f. 13 aug 1797, 13 aug 1797, Farsund, Vast Agder, g. 28 aug 1821, Vanse krk, Vest Agder, Mathis Nielsson (How)?, også kjent som Mathis Nilsen f. 1802, Fra Onsøe Sogn, 28 mar 1802, Onsø. Østfold, (sønn av Niels Jonsen og Anne Madsdatter) yrke: Kobberslager, Bosted i 1820 åra. Kallsgaugen/Åmdal.(I 1865 var Anne Kirstine Van Damsdatter Logerende, gift, 68 år, født i Farsund. Logerende hos Tønnes Berentsen m/fam. Gard: Naddal, Farsund, Vanse, Vest Agder. Hennes morfar Magnus Sødergren var gift med Guri Tønnesdatter i 1801, det er jo mulig at det er Guri sin familie Anne Kirstine bodde hos. 1. Peder Mathiasen f. 25 aug 1829, Vanse, Vest Agder, g. Ca 1862, Berthe Marie Andersdatter, f. Ca 1821, Avaldnes (Karmøy).Har ikke funnet Berthe Marie Andersdatters foreldere.II. Jonas Magnusen Sødergren (sønn av Magnus Sødergren og Guri Tønnesdatter) f. Ca 1799, Farsund, Vanse?, Bosted 1801: Gard 55, Sogn Farsund.Her bodde også Kirstine Magnusdatter, (Mandens datter), 40 år, 1 g, enke Almisselem) med sine tre barn.Prøver å komme videre med barna til Kirstine Magnusdatter. (Abdigael ca 1784 og Aniken ca 1792)og om Kirstine Magnusdatter hadde barn med Christopher Olsen.Mvh. Unni Knudsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Gjest Unni Knudsen

Hei.Tar opp igjen tråden.Kan det være noen som sitter inne med opplysninger om dette familien.Har lett etter mor til Kirstine Magnusdatter Sødergren født/døpt 2 juni 1767, Lista, Farsund, VA. Men uten resultat. (Hennes far Magnus Sødergren).Kirstine Magnusdatter ble gift med Christopher Olsen 'Hanang' ca 1759 Helleland, RO, 14 des 1807 Spind VA. Kan de ha fått barn sammen??Mvh, Unni Knudsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Søren Storaker

Den einaste Magnus som er å finne i LDS IGI avskrift av vielser i Vanse kirkebok er Magnus Jonassen som gifter seg 6. jan. 1767 med Anna Larsdatter Lenke Eg vil tru det er foreldrene til Kristine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Vielsen passer bra på dato og årstall i forhold til datterens fødsel. Det kan jo være mulig at faderen Magnus, også har navnet Jonassen. Ser at Skannakirkebøker begynner på år 1784, det blir noe for sent. Det står ikke konfirmerte i den kirkeboka.Mvh Unni Knudsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Pedersen

I Kåre Rudjords Lista-bok, bind 2 framgår det under gården Vatne (østre), s. 522:Bjørn Lind Bjørnsen fra Bryne (se også Tveit) budde på Vatne i mange år, men han leide vel gard her. Han døde i 1764, 35 år gml. Kona Anna Larsdtr. fra Bryne ble i 1767 g.2.m. Lars Magnus Jonassen Sødergren. Barn: Kirstine 1767 (1783 g.m. Jan Mikkelsen Ross), Birgitta Lind 1771 (d. som barn), Jonas 1774, Elisabet 1779.Under nabogården Bryne i samme bok, s. 527:Lars Mauritsen 1703-1782 overtok etter foreldrene. Han budde tidligere i Løgevig i Sogndal, der han var g.m. Rakel Salvesdtr. fra Ø. Skeime. Hun hadde tidligere vært g.m. Jakob Villumsen og hadde flere barn: Jakob Jakobsen Smidt, Malene Jakobsdtr. (g.m. Didrik Mortensen Bøgvad), Villum (sk. 1746).Lars og Rakel hadde ei datter Anne som ble g.m. Bjørn Lind Bjørnsen Bryne og kom til Tveit, seinere austre Vatne.Rakel Salvesdtr. døde i 1755, 53 år gml., og Lars ble i 1757 g.2.m. enke Mackie Kristensdtr. Bryne. Barn: Rakel 1757, Maurits 1759, Martha Laurentia 1762 (1798 g.m. prost Jens Saxe), Anna Maria 1765-67, Anna Maria 1769, Torine 1772.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.