Gå til innhold
Arkivverket

[#21846] Kiersten Larsdatter, Lappenke, hvorfra?


Gjest Birger Forsmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Birger Forsmo

Se tema 21805!Kiersten Larsdatter skal altså være en som innflyttet til Rana i 1832 og gift med Anders Andersen, f. ca 1787. Jeg har tre barn: Anne Cathrine Andersdatter, f. ca. 1806 på Hemnes; Lars Andersen, døpt i Hemnes kirke 13.5.1810; Sigrid (Serena) Andersdatter, f. ca 1813 i Lurøy.Ved dåpen til Lars Andersen er følgende opplyst: Lars,døpt 1810 av foreldre :. Anders Andersen Taalman Lap og Kiersten Larsdatter. Vanligvis pleier det å stå hvor foreldrene er bosatt, men det står det ingenting om her. Som faddere er oppgitt å være: Margretha Nodtler; Siri Larsdatter00´´´ , lap; Anna Maria Olsdatter, lap Lervigen, Nodtler, Lars Svendsen Hemnes; Fredrik Jonsen Lervigen, lap. (Nodtler (Johannes) og hustru Margetha (Jacobsdatter) var klokker i Nesna ved Folketellingen i 1801. Fredrik Jonsen Lerviken lap, finner vi i Hemnes g & slekt, side 54, han var da 'laphusmand' fra Røsvatnet .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Jeg legger inn her et innlegg fra 21805:Dette er noe jeg faktisk har leitet etter i mange år, men uten resultat. Min opplysning om at hun flyttet til Rana i 1832 som lappenke har jeg fra en nå avdød person i Rødøy som hadde leitet etter henne og var en utrolig kapasitet til å huske slektene. Han skriver: 'Lappenke flyttet til Rana i 1832. Umulig å finne i kirkebøkene!'Jeg har tatt med denne opplysningen hans, men har stusset litt på årstallet da hun kom til Rana. Eldste barnet født i 1806: Hvor gammel var hun da?Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Er de de første nærliggende kirkebøker skikkelig kontrollert nøye, f.eks. for vielse,barnedåp og ev.dødfødte.Hemnes - for Anne Cathrine Andersdatter, f. ca. 1806 på Hemnes; Lars Andersen, døpt i Hemnes kirke 13.5.1810:[url="http://www.riksarkivet.no/arkivverket/kilder/medier/mikrofilm/mikrokort/kb-nordland.html#825>LenkeLurøy - Sigrid (Serena) Andersdatter, f. ca 1813 i Lurøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Knut Fjogstad! Takk skal du ha for ditt innlegg!Hemnes kirkebok er kontrollert og hvis du ser innlegg 1 så ser du hva som sto der. Og det er alt som er funnet der. Muligens kan noe mer finnes i Lurøy, men det vet jeg ikke. Andre har leitet og ikke funnet noe mer enn dette, dessverre!Man kanskje er det andre som har Lurøys kirkebok og kan kontrollere det for meg.Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Nei, Knut jeg har nok ikke funnet noe på denne linken. Der har jeg vært flere ganger og søkt igjennom, men desverre uten å finne noe.Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Man har heller ikke funnet noen spor i kb'ene i den henviste lenke (innlegg nr. 7). I dette tilfelle er nok en nitidig granskning av bla. kb'ene som nevnt (innlegg nr. 4) og øvrige i området nødvendig. Husk at alle kb'er bli digitalisert (foto) i løpet av noen år. De øvrige henviste (A.Snildal) i Sverige bør kontrolleres.Navnet Ta(a)lman kan være en ledetråd - forekommer også i Finland.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Ser at lenken ikke fikk med treffene. Velg arkiv skriv så inn Arjeplog og 13 stk treff fremkommer.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hjertelig takk Knut Fjogstad for engasjementet!Først til dette med Taalman: Taalman var en meget betrodd person. Han ble ansatt av det offentlige d.v.s.amtmannen. Det samme som fylkesmann idag. Han hadde til oppgave å telle og holde kontroll med tømmerfløtingen, og avgi raport til amtmannen. Dette var en meget betrodd stilling. Det er ikke noe i det materialet som er tilgjengelig som tilsier at benevnelsen hadde noe med lapper (samer) å gjøre. I tilfelle så måtte det være telling og kontroll av rein. Sitat fra Norsk Historisk Leksikon: 'TALMANN (jfr. eng.tallyman, teller), på 1800 tallet en edsvoren betjent ved enkelte større lenser. Ifgl. resol. 11.mai 1819 skulle talmann foreta opptelling av fløtningstømmeret, gi eierne en talseddel med oppgave over mengden, samt innføre alle talsedlene i en autorisert protokoll, TALBOK. Talmann skulle innsettes av amtmannen etter forslag av fløtningsinspektøren.'.Jeg har søkt i Sverige også, men uten at jeg har funnet noe der. Jeg fortsetter imidlertid å lete og håper selvfølgelig på å finne noe mer her i Norge!Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Taalman er vel mest sannsynlig et samisk slektsnavn, eller en forvanskning av et samisk slektsnavn.Jeg anbefaler en etterlysning på det svenske slektsdiskusjonsforumet Anbytarforum, hvor mange lapplandsforskere frekventerer gruppene for denne delen av Sverige. Prøv f. eks. et innlegg under 'Efterlysninar': Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Til Andreas Snildal.At noen kanskje brukte Taalman som slektsnavn kan godt hende, men når det gjelder Anders Andersen så har det ingenting med slektsnavn å gjøre. Han var av Amtsmannen i Nordland innsatt i stillingen som Taalmann.Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Johan Martin Mathisen

God dag, Birger. Er du ikke litt for 'sikker' nå, Birger. Det kan her etter min mening både være et yrke og et navn. 'Taalman' kan være tilleggsnavn - til Anders Andersen. Det kan også være det yrke du nevner. På Family Search er 'Taalman' nevnt som navn på personer på denne tiden, uten at Anders er nevnt. Har du andre kilder på at denne person hadde dette som yrke? Jeg ville ikke ha avist sporet om dette som 'navn', har det vært min ane. Mvh Johan M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Johan Martin! Det er mulig at du syns jeg er for 'sikker', men i tilfelle så skyldes det at jeg har som kilde opplysningen fra Fylkeskontoret i Nordland ( det som før kaltes Amtmannen i Nordland. Men selvfølgelig er jeg åpen for endringer hvis du kan gi meg en sikker kilde som sier noe annet!Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Gry Axelsen

Hei Birger, jeg ser din etterlysning. I mine notater finner jeg i min sørsamiske slekt denne:Barn 3 Kristina Larsdotter Født: 1852-07-09 i Krutfjell Vefsn, Norge Død: 1910-07-01 i Renåmo Korgen, Norge. Bosatt: i Virfjäll, Tärna. Døpt: Hattfjelldal 1852-08-08. Hhemmedøpt av Jakob Danielsson i Varnträsk. Faddre: Margret Fredriksdr Tustervasfjeld, Lars Monsson ibid, Nils Larsson ibid, Christen Christensen Krudfjeld o k, Ole Andersson Tusterv. o k, Thomas Clemetsson Vaagfjeld o k, John Andersson Hatfjeld o k, Anne Maria och Anders Johnsson. Vaccinerad i Hattfjelldal 1864-09-07. Död i Renaamo i Hemnäs Norge av Njursjukdom. Gift 1899-07-16 i Tärna Ektemann: Mats Tomas Johansson Født: 1857-09-16 i Boksjön, Tärna, Døpt: Tärna 1857-10-11. Død: 1939-10-14 i Flotmoen Hemnes, Norge. Bosatt i Virfjäll, Tärna. Kom till Hemnes i Norge som nomadiserende same på 1910-tallet. Fikk Norskt statsborgerskap 1913-06-12. Bodde først på Seljeli i Hemnes Norge, flyttet til Helbekmoen der han kjøpte gården av Haagen Hanssen for 2500:- (1921)Som du ser flyttet hennes mann til Hemnes i 1910. Han var nomadiserende same, og er hun du leter etter av samme slekt kan det hende hun er født på svensk side slik mange av mine aner bosatt i Ranaområdet er.Kirsten Larsdatter er datter nr 3 av:Lars Andersson 'Enkemand Lars Andersen, bygsellapp i Krutfjell ämnar att söka sig en brud Sverige”. Født: 1804 i Krutfjell Vefsn, Norge Död: 1881-05-15 i Varnvand Hattfjelldal, Norge. Døpt: Hattfjelldal 1804-08-12, Svensk side Vefsen 1804 Gudstienste ved Hattfielldalens Capell Dom 11 post Trinit (12/8): Con. Baptist. Lars, Faddre: Ole Jonsen Krudfjeld, Lars Olsen Skolmäster, Maria Jonsdr Krudtfjeld och Maret Olsdr Hatfjeld. Konfirmert Vefsen 1824: Lap Lars Andersson Gift: 1832-08-05 i Vefsn Norge med 1. Hustru: Anna Bengtsdotter Født: 1810 i Örfjäll, Norge. Yrke: Reineier. Ved Folketelling 1865: 70 renar Begravd: Hattfjelldal 1881-08-05 Bosatt: i Krutfjell Vefsn, Vefsn Norge. Stensele vigselbok: Gift 1841-07-11 i Stensele 2. gang med 2. Hustru: Brita Tomasdotter Født: 1822-03-22 i Vapsten, Stensele. Bosatt: i Kruttfjell Vefsen, Norge.Denne reindriftsfamiliens aner er å finne i Ranaområdet og Terna; Wilhelmina i Sverige.Jeg fikk hjelp ved å søke på Anbytarforum, Og Anders det her er snakk om er Reingjeter Anders Madsen fra Terna, giftet seg i Hadsel med datter av reineier Anders Larsen, Kruttfjell i Rana.Kilde: Forsker Kjell-Åke Lundstrøm: Anders hadde således en genuin samisk bakgrund. Jag har mera uppgifter i min forskning på sameslekter Helgeland - Västerbotten. Jag håller på med en kartlegging av vilka innom området som er bærere av 'urminnes hevd' vad gjeller detta området. Jag har lagt upp databaser på samer från Herjedalen ti Gallivare och nu har jag arbet i 1 år med att søka material i Norska kyrkbøker från Saltfjellet til NordTrøndelagHilsen Gry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hjertelig takk skal du ha, Gry Axelsen!Dette ser spennende ut og jeg må ta tid til å lese det nøye, men det må vente til i morgen for nå er jeg for trøtt. Etter å ha sittet med dataen mestedelen av dagen frem til nå så trenger jeg å¨prøve å få sove litt.Men du hører fra meg!Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Hei Birger, morro at du svarer. Spørsmålet ditt er jo fra 2004. Som du ser, er det også tidlige generasjoner registrert under Hamnes, så det kan være en mulighet for at din Kiersten Larsdatter er en gren på denne slekten.*** Generation III ***Farfarsfar 8 Lars Johansson, född 1725 i Ran, Lycksele, död 1795 i Låisetwuome, Lycksele. Bosatt i Ran, Sorsele.I Lycksele hf AI:5 sid 43 Ranbyns lappar: Nils Johansson i Vapstens bror, Lars Johansson 1725 g 1750 död 1796 h 1 Cecilia Sjulsdotter 1726 död 1766 Hemnäs Dom 18 p Trinit 1769 (24/9): Trolovades Lars Joensson Ternfjeld och Anne Thomasdr. Cautsmän: Tore Henriksson lap og Sjur Jacobsen lap. Äktevigde i Hemnäs Dom 20 p Trinit 1769 (8/10) h 2 Anna Tomasdotter 1751 gift 1769 (Thomas Tysks styvdotter gått i skola i Norge).Morfarsmorfar 26 Tomas Clemetsson, född 1715 i Rana, Norge, död 1785 i Hemnäs Rana, Norge. Bosatt i Lillbryggfjell Rana, Norge. Begravd Hemnäs 1785-09-04. [ Maka 27 ] [ Dotter 13 ] Hemnäs 5 sönd efter Påsk 1745 (12/5) Trolovade: Thomas Clemetsson lap og Sara mathisdr. Cautm: Lars Pedersen Övre Leeren, Niels..., lap Hendrik Pedersen So... Ägtewigde Hemnäs Dom 17 p Trinit 1745 (29/9). Begravd i Hemnäs Dom. 15 p. Trinit 1785 (1785-09-04), lappmannen Thomas Klemetsson Lillbryggfjeld 70 aar gammal.Gift 1745-09-29 i Hemnäs medMorfarsmormor 27 Sara Mattsdotter, född 1714 i Blegvatnet Hemnäs, Norge, död 1793 i Ran, Sorsele. Bosatt i Lillbryggfjell Ran, Norge. Begravd Sorsele 1794-03-07. [ Far 54 ] [ Mor 55 ] [ Make 26 ] [ Dotter 13 ] Sorsele begravningsbok Christoffer Mårtenssons svärmor i Gran änkan Sara Mattsdotter död 1793 begravd 7/3 1794 80 år gammal.Morfarsmormorsfar 54 Mats Sjulsson, född 1685 i Vapsten, Lycksele, död 1730 i Hemnäs, Norge. Skattlapp i Vapsten Rösvattnet, Lycksele. [ Maka 55 ] [ Dotter 27 ] Upptagen i Erik Biuurs förteckning över de lappar som gör skatt till Koungl Majt och Cronan 1723: Tillkom 1713 Vapstebyen. Hemnäs döda begravd Dom 17 p. Trinit: Mathias Sivertsson find 45 år gammal.Gift 1706-02-05 i Lycksele medMorfarsmormorsmor 55 Marget Andersdotter, född i Vapsten, Lycksele. Bosatt i Vapsten, Lycksele. [ Make 54 ] [ Dotter 27 ] Hilsen Gry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

God morgen, Gry Axelsen!Takk igjen! Jeg hadde håpet å kunne komme inn på kirkebøkene for Hemnes nå, men det er vistnok umulig. I kirkebøkene for Hemnes kunne jeg kanskje ha funnet om der var sagt noe om foreldrene og fadderne til Anders og Kiersten når deres datter Anne Cathrine blir født ca 1806. I tillegg hadde de en datter som hette Andrea, f. 1812 og Serianne, f. i 1813. For jeg rekner med at de også ble døpt der.Nå skal jeg lese nøye igjennom det siste her og så kommer jeg tilbake.Med vennlig hilsenBirger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

I kirkeboka for Hemnes finnes en Lars, døpt 1810 av foreldre :. Anders Andersen, Taalman Lap og Kiersten Larsdatter.Vanligvis pleier det å stå hvor foreldrene er bosatt, men det står det ingenting om her. Som faddere er oppgitt å være: Margretha Nodtler; Siri Larsdatter00´´´ , lap; Anna Maria Olsdatter, lap Lervigen, Nodtler, Lars Svendsen Hemnes; Fredrik Jonsen Lervigen, lap.(Nodtler (Johannes) og hustru Margetha (Jacobsdatter) var klokker i Nesna ved Folketellingen i 1801. Fredrik Jonsen Lerviken lap, finner vi i Hemnes g & slekt, side 54, han var da 'laphusmand' fra Røsvatnet.Muligens kan du klare å finne ut om her er noe slektskap til Anders og Kiersten?Mvh.Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.