Gå til innhold
Arkivverket

[#21850] Etterkommere etter Midtun, Askøy


Gjest Steinar Eik
 Del

Recommended Posts

Gjest Steinar Eik

Folketellinga for Askøy viser at Kristian I. Midtun var f. 1860, hans kone Josefine f.1864. Deres barn: Konstance f. 1888, Kristoffer f.1890, Anna f.1892, Astrid f.1895 og Borghild f.1898. Jeg er interessert i høre om det finnes etterkommere etter noen av disse fem barn. Når det gjelder Josefine Midtun mener jeg å vite at hun var en Jonsdtr. eller Knutsdtr. Er det noen som har opplysninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Du må ikkje la det forvirra av at du fann dei under Askøy i FT. Dei budde på Laksevågsneset - og så seint at dei er å finne i kyrkjebøkene for Laksevåg (Laksevåg vart skilt ut frå Askøy som eige sokn 1875, men var fyrst eigen kommune 1918).Vigde i Laksevåg har eg registrert fram til 1911 - og dei ligg her på DP. Døypte er under registrering fram til om lag 1900.Eg fann den eldste dottera gift i Laksevåg i 1907, om eg ikkje hugsar feil, med ein Mikkelsen.Foreldra ser ikkje ut til å vera gifte i Laksevåg. Han er frå Fana, medan ho er frå Romsdal. Dei kan vera gifte i Fana, Årstad, Bergen eller i Romsdal - i alle høve ville eg sjekka der fyrst. Eit lettare alternativ er å sjekke kyrkjeboka då eldste barnet vart døypt i Laksevåg. Der plar det av og til stå kor og kor tid foreldra er gifte, særleg innfluttarar. Men eg har diverre ikkje kopi av dei bøkene her eg no sit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Eik

Dette var oppklarende opplysninger. Hjertelig takk til begge bidragsytere. Nå står igjen å få bekreftet at Kristian Midtun ble viet til Josefine. Min teori er at hun ble født i Veøy prestegjeld i Romsdal, utenfor ekteskap, som datter av Berit Jonsdtr. og at faren het Knut. Trolig flyttet Berit Jonsdtr. og barnet til Bergen få år etter 1865, og jeg går ut fra at Josefine vokste opp og ble gift i Bergensområdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Flesland

Jeg fant dem i Klokkerbok A3 for Birkeland sogn i Fana (s.104): 17. April 1882 Ungk. Kristian Ingebrigtsen, Jernbanearb. Øvsthun, f. Lysevold 1860, Pige Josefine Knudsdtr, Vestad i Veø Pr. 1865, Konfirmeret i Bergen 1879. Hans far: Husmand Ingebrigt Kristensen, hennes: Ungk. Knud Knudsen Sækkesæter.Jeg har sett etter hans familie i bygdeboken under Store Midttun og Ljosvold uten å finne noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Flesland

Paret fikk iallefall et barn i Fana: Anna Beate, f. 7. febr, døpt 30. Apr 1882 i Birkeland (Klok A3, 46). Jeg har kikket noen år framover uten å finne flere. Siden han var jernbanearbeider er det en viss sannsynlighet for at de flyttet etter at Vossebanen var ferdig i 1883. Men noen av sidene på min CD er nesten uleselige så jeg kan også kan fort ha oversett noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Eik

Der kom vielsen på plass ja. Mange takk for opplysningene, Vidar. Det er ikke lenger noen som helst tvil om at dette er riktig Josefine, siden opplysningene om hennes far bekrefter det jeg vet fra før. Lenken som Rune oppgir stemmer ikke, trolig på grunn av et feil tastetrykk, men takk likevel. Det er liten tvil om at Josefine var født i 1864. Hun var derfor bare 18 år da hun fikk sitt første barn med påfølgende giftermål med barnefaren. Kanskje Josefines mor, Berit Jonsdtr. Vestad f.1844, også finnes i kirkebøkene i Bergensområdet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.