Gå til innhold
Arkivverket

[#21852] Bygdebok Gulen


Gjest Bjørn Gundersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Gundersen

Hei ! Er det noen som har tilgang på bydebok for Gulen og kan slå opp på gården Steene(Steine).Jeg ønsker å få vite hvor det blir av en Anders Nilsen f.1772/1773 på denne gården.Han er ikke ført under denne gården i FT 1801.Hilsen Bjørn Gundersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Hei,i bøkene for Gulen står det ikke noe om hvor det ble av Anders. Den eneste jeg finner som kan passe er sønn av Ragnilde Andersdatter Steine, født 1744 som ble gift 16 juli 1772 med Nils Olsson Eide. Anders står som født i 1773, hadde en bror Nils, født 1776. Det samme året døde faren, og moren gifter seg på nytt 11 juli 1777 med Jon Olsson Haugsvær, født 1745, og får 2 barn til, Marta, født 1780, og Anders, født 1784. Opplysningene er fra bind 2 om Gulen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Gundersen

Takk til Hanne Heen.Jeg håpet å få svar på om Anders Nilsen f.1771,Steine var den som blir tjener hos en kjøpmann Nicolaisen i Bergen og senere gifter seg på Gåsvær i Solund.Bjørn Gundersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Trond Torstensen

vet ikke om du er kommet videre med denne. I Solundbøkene for Utvær, gnr 21, bind 1, s 464, står det om en Anders Nilson som i 1804 var gift med en Alis Jensdtr Utvær. Han var ikke derfra og hadde bare en løsere tilknytning til Utvær. De hadde et barn, Nils, som ble f samme år, men levde ikke opp. Alis var også tjener på Utvær i 1801. Jeg kan ikke finne noen Jens som kan være far til Alis. Forøvrig har jeg også Gulenbøkene om du trenger flere opplysninger derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Gundersen

Takk til Trond Torstensen for interressen for mitt spørsmål.Jeg har bygdebok for Solund og ut fra det jeg har lest der står det ikke fødested på ham. Jeg har også tatt opp dette spørsmål i arkivforum tema 18415. Jeg mener jeg har en god kandidat i ham som er tjener hos kjøpmann Nicolay Nicolaysen i Bergen i FT 1801; som også eide handelstedet Gåsvær.Som du ser av innleggene overfor har jeg en kandidat som kan være den som tok seg tjeneste i Bergen og senere kom til Gåsvær, nemmelig den Anders Nilson som er født på Gården Steine i Gulen, som det viser seg Gulenbøkene ikke forteller hvor ble av.Bjørn Gundersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Bjørn Gundersen

Takk for at du gjorde meg oppmerksom på dette temaet, da kan jeg altså konkludere med at Anders Nilson Steine ikke var den vi var ute etter i og med at han døde 4 år gammel? Har du andre kandidater?Bjørn Gundersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

At det er skifte etter Anders Nilsson Steine - betyr det at han er død? Eg har ikkje sjekka kirkebok for Gulen om han dø i 1777 (avskriftene her på DA starter i 1779).Det er nok sannsynleg at det er den Anders Nilsson som du viser til i 1801-teljinga som dukker opp i Gåsvær.Andre kandidater enn han frå Steine har eg foreløpig ikkje.M.v.h. Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Bjørn,Var det skifte etter Anders Nilsson i 1777 fordi mora hadde gifte seg oppatt og stefaren skulle drive bruket vidare etter Nils Olsson (f. Eide) sin død i 1776?Eg har notert ned følgande born for Anders og kona Alis:1) Nils, f. 18042) Jens, f. 18063) Dorthe, f. 18084) Ole, f. 18115) Ingeborg, f. 1815Dersom vi antar at Anders Nilsson Steine er ”vår” mann, så er vel Dorthe oppkalling av mormora til hans, Dorthe Olsdtr. (f. Eide) ?Men Anders Nilsson i Bergen ved FT1801 - [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11301&gardpostnr=162&personpostnr=1162&merk=1162#ovre>Lenke - er nok han som gifter seg (skreven som Gåsvær) i 1804;

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Bjørn Gundersen

En liten oppfølging av denne gamle debatten. Fant Anders Nielsen, Steene, død i kirkebok for Gulen. Død november 1777, 4aar 4 uker gammel. Så da kan denne Anders Nielsen utelukkes som kandidat til den som giftet seg med Alis Jensdtr Utvær. Bjørn Gundersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.