Gå til innhold
Arkivverket

[#21857] Grønvold - Bergen/Lier


Gjest Svein Arnolf Bjørndal
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Er det noen som kjenner til Hågen Otto Grønvold i Lier? Han var visstnok opprinnelig fra Bergen.Iflg. gårdshist. for Lier skal to døtre, Kassi Hågensdtr. og Anne Hågensdtr., ha vært gift med h.h.v. Christoffer Simensen Kulberg (1719-68) og Bent Simensen Kulberg (f. 1721). Det er ikke oppgitt når disse damene var født eller når de døde.I gårdshistorien for Lier nevnes videre Johanne Samuelsdtr. Heide, d. 1751, som skulle være enke etter Hågen Otto Grønvold da hun ble gjengiftet med Ambrosius Gregersen Viulstad(1683-1764)I boken 'Slægtskrøniker' bd. I av Fr. Grønvold nevnes derimot at Hågen Otto Grønvold var gift 1) 1714 med Christine Christophersdtr. Tordenstjerne, og 2) 1719 med Abigael Dop. I siste ekteskap visstnok 4 barn, hvorav også en sønn Hågen Otto Grønvold. - Var det evt. sønnen av samme navn som var gift med Johanne Samuelsdtr. Heide?Jeg formoder at Kassi og Anne var døtre til Hågen Otto Grønvold d.e. - kjenner noen til navnet på samtlige av barna hans?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Hvis jeg husker rett var en kaptein Grønvold sjef for et kompani i Drammensdistriktet i 1720-årene. Er det denne det gjelder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Ja, Hågen Grønvold var dragonkaptein. Jeg har nå fått undersøkt litt nærmere i kildene, og ser at han bodde på Stenshorne i Eiker etter at han i 1713 ble gift med Christine (evt. Marthe Kirstina, som hun kalles i skiftet 1744) Christoffersdtr. fra Stenshorne. Deres sønn Jørgen Christopher døpt 1713 i Eiker. Så var Hågen angivelig gift 1719 med Abigael Dop, og datteren Marthe Kirstine sees døpt i Eiker 10/12 1719. Det er vel hun som ble begr. som Marthe Kirstine Grønvold 68 år gml. i Tangen 23/4 1790 (iflg. Lassen).Iflg. skiftet etter Abigael Dop på Stenshorne 4/6 1737 hadde de barna Johan Christopher 10 år, Bernt Orning 3 år, Marthe Kirstine 17 år, Johanne Elisabeth 16 år, Anne Lange 12 år og Karen Lange 3 år.Skifte 9/7 1744 på Stenshorne etter Hågen Otto Grønvold. Barn: Johan Christopger 15 år, Bent Orning 9 år, Marthe Kirstine 24 år, Johanne Elisabeth 22 år, Anne Lange 19 år og Karen Grønvold 13 år.Det gikk da frem at han var gift for 3. gang med Johanne Samuelsdtr. Ingen barn.Pige Anne Haagen Ottersdatter Grønvold gift 13/2 1752 i Lier med dragon Bernt Simensen Kulberg.Pige Kassi Hågensdtr. gift 22/11 1755 i Lier med Christopher Simensen Kulberg, bror til Bernt. Var hun identisk med Karen? Det var skifte etter Christopher Kulberg i 1768. Enken kalles der dels Kassi, dels Karen Hågensdtr. Grønvold. Det går også frem at hun nylig hadde arvet to mostre, nemlig Mad. Omsted og Helleborg Dop i København, g.m. presten Hagenes, så det er riktig familie.Iflg. Lassen:Bent Hågensen Grønvold ble begr. i Kongsberg 9/6 1753, 19 år gml., f. på Eiker, d. hos svogeren Halvor Olsen Grosvold.Johanne Elisabeth Grønvold, kona til Halvor Grosvold, begr. i Kongsberg 21/7 1753, 33 år.Jeg har med dette funnet ut det jeg lurte på vedr. denne familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.