Gå til innhold
Arkivverket

[#21858] Jens Andersen Hals, Ridefogd i Bollerup, Ystad


Gjest Stein Ole Kjær
 Del

Recommended Posts

Gjest Stein Ole Kjær

For noen år siden kom jeg inn på denne slekten ved en tilfeldighet. Jeg oppdaget at verken Finne-Grønn eller Lassens bok om Familien Hals hadde greid å plassere en av døtrene til Jens Andersen Hals riktig. Sofie Jensdatter Hals var blitt 'giftet' inn i Helm slekten, noe som var helt feil.Nå har jeg jaktet på ytterligere opplysninger om denne slekten, og først og fremst prøvd å finne ut hvem Jens Andersen Hals var gift med. Endelig ser det ut til at jeg er på sporet.Før jeg nå legger ned ytterligere arbeid med dette, føler jeg at det er betimelig å prøve å finne ut om det er noen som allerede har funnet denne hustruens navn og evt. andre opplysninger.Er det i det hele tatt mange forsker på denne slekta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Ole Kjær

Ettersom ingen har svart på denne så legger jeg ut følgende;Sitter idag med opplysninger om Hals-slekten jeg ikke har sett noe annet sted.Dette har jeg mottatt fra en 'hjelper' i Lund i Sverige;'Jens Andersen Hals sin kone var søster av borger i Ystad Tilluf Jacobsen's hustru Ingeborg Pedersdatter, etter hvem det var skifte 31/8 1674 .Enligt mina anteckningar hette hans hustru Metta Persdotter. Efter ridfogden Hals död gifte hon om sig med rådmannen i Ystad, Johan Rango.Äktenskapet med Rango verkar inte särskilt lyckligt för Metta avled hemma hos sin svärson kyrkoherden Arendt Branberg 1704, och ska då ha 'bortrymt' från sin make. (uppgifter från Ystad dombok 1704)'Videre har jeg idag mottatt følgende etter å ha spurt om det var mulig å sjekke Herdaminne for Ystad/Lund ettersom dette dreier seg om kirkelig;'Hej Stein Ole! Jag var på landsarkivet idag och slog upp de tidigare berörda personerna i herdaminnet. Här kommer ett kort sammandrag om vad jag fann där.Lunds stifts herdaminne Band VI Färs och frosta kontrakt S 384 fArendt Brandenberg, kyrkoherde i Sövde Han var bördig från Halland, son till Petrus Brandenberg i Halmstad. Han var född ca 1665, inskriven vid Köpenhamns universitet 1682 och Lunds universitet 1683. Hans karriär beskrevs kortfattat, där hans tycks ha tillbringat en period i Båstad. Död 1710 natten mellan den 16/5 och 17/5.Gift 1 på Krageholm slott i Sövestad med Anna Söfrensdotter (död i Båstad 1692)Barn: sonen Per (Petter)Gift 2 i Bollerup 1696 25/2 med Öllegard Jönsdotter Hals f 1682 död sinnesjuk i Sövde 1718 19/1, 36 år. Hon var dotter av arrendatorn på Bollerup Jöns Hals (död i Bollerup 1696 19/4) och Metta Persdotter i hennes 1:a gifte.Genom giftet med Öllegard kom Arendt Brandenberg bli indragen i den trassliga arvstvisten efter rådmannen i Ystad Johan Rango (död 1711) som var gift 3 gånger. Den 2:a gången kort och olyckligt med Öllegards moder Metta. Metta avled hos dottern i Sövde 1704 14/9.Barn i äktenskapet. (alla födda i Sövde) Anna Cecilia f 1697 död 1697 Anna Cecilia f 1697 död späd Ida f 1699 + Trelleborg 1744 gift 1723 med korpral Lars Lilljecrants i Fugie Jöns f 1701 korpral, vistades i Halmstad Mariana f 1702, lägrad under äktenskapslöfte 1733 av kyrkoherden i Slågarp A Floreus Christian Ludvig död 1706, 4 år Ulrika Eleonora f 1705 Rebecka f 1706 död 1760 gift med kapten Carl Köningsfelt Charlotta Amalia f 1708Efter makens död gifte Öllegard om sig 1712 med makens efterträdare som kyrkoherde i Sövde Christoffer Schönbäck. Barn: Britta Lisa f 1713 gift 1733 i Välinge med kämnären i Ängelholm Jakob Lind Hans Arendt f 1715 död späd Hedvig Helena f 1717 död 1718Tydligen uppstod en stor arvsprocess efter Öllegård som var mycket förmögen. Hennes senare make lyckade få deras gemensamma dotter Britta Lisa till den huvudsakliga arvingen. Britta Lisa var med den tidens mått mycket förmögen.'Som dere ser så dukker det her opp nye opplysninger, - i hvertfall for meg. Dette har jeg ikke sett noe annet sted. Jens Andersen Hals kone het altså Metta Persdotter. Og jammen dukker det opp en til nå ukjent datter med det pussige navnet Øllegard. Resten av opplysningene er jo ikke direkte relevante med tanke på Metta Persdotters opphav, men hvem vet – de kan komme til nytte.Håper noen evt. komenterer disse opplysningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.