Gå til innhold
Arkivverket

[#21860] Sivert Pettersen f 1795-1798,Tjøtta


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Nå er jeg ganske fortvilet, fordi det ser ut som om jeg har satset på feil foreldre til Sivert. Han ble iallefall gift med Maria Williams datter i 1821, og er da oppgitt å være 26 år. I forbindelse med dåpen av den eldste datteren Petronelle er det oppgitt at iallefall Maria Williamsdatter bodde på Remmen. Som døpt i 1795 finner jeg: Sivert Andreas Petteresen, og dåpsbekreftelsen var 19.p. trinit. 1795. Foreldre: Peder Olsen Remmen og Marith Andrasdatter. Peder Olsen Remmen døde jo i 1799, i en alder av 52 år.Så leser jeg i boka 'Vevelstad 2' av Arnt. O. Aasvang på side 97: Sivert Pettersen født 1798, og gift 1820 med Maren Willumsdatter. Dennes foreldre var: Peder Olsen født 1774 og Marit Pedersdatter født 1769. Nå er mitt spørsmål: Hva er riktig? Må jeg virkelig gjøre alt pånytt igjen? Det er nesten så jeg får lyst til å slutte med slekts- forskning etter dette. Alt arbeidet med anene til den første her er jo sannsynligvis forgjeves.Barn av Sivert Pettersen og Maria Williamsdatter:1)Petronelle Født: 29.07.1821, og døpt 05.08.1821. Konfirmert 1837Gift 1: Med Ingebrigt Einarsen fra Kolvereid, som flyttet inn til Alstahaug prestegjeld i 1836. Det er disse jeg skal videre på gjennom sønnen Einar.Gift 2: Med Anders Knutsen2)Williamine Født: 23.08.1823, og døpt 17.søndag e.trin. 1823. Konfirmert 1840.3)Anders Mathias Født: 23.05.1826, og døpt 6.p.trinit. 18264)Markus Født: 28.07.1829, og døpt 12.søndag etter trefoldighet 1829. Konfirmert 25.06.1846.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg gir meg ikke så lett på denne, og flytter den opp igjen i tilfelle noen som kan svare ikke har sett den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Hvorfor er det ikke denne Sivert Pettersen på Remman i Tjøtta? Lenke Den andre Sivert Pedersen bor i Vevelstad. Det kan jo være helt tilfeldig at deres framtidige koner har nesten likelydende navn. Vennlig hilsen Åse Kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg mente også at det måtte være den Sivert Pettersen du legger ut lenke til her som var den rette, og forsket ut fra dette. Arnt O.Åsvang mener tydeligvis ikke det samme i boka 'Vevelstad 2', og plasserer denne familien der:Sivert Peersen med foreldre Peder Olsen og Marith Pedersdatter. Ved folketellingen 1801 var denne Peder Olsen 27 år og hans kone Marit Pedersdatter 33 år. De hadde sønnen Sivert som var 3 år. De bodde da i Forsviken. Arnt O.Åsvang plasserer dem under Remmen. Er ikke sikker på om Remmen lå under Forsviken eller motsatt, og har levert inn boken til biblioteket.Det er ellers ikke konene til de to Sivert Pettersen eller Persen som har nesten like navn, men mødrene deres. Begges far heter jo også Peder Olsen, men den Peder Olsen som var far til han som ble døpt i 1795 var født ca 1747. Den andre var født ca 1774. Så spørsmålet er nå om det er jeg eller Arnt O. Åsvang som har rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Finnes gården Remmen både på Tjøtta og i Vevelstad? Selv om jeg bor på Helgeland, så er jeg for lite kjent i dette området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Om du går på FT 1801 Finn garder børjar på Rem, så er det kun en i Alstadhaug, den på Tjøtta. I 1865 er det Remmen også i Vevelstad. Men ettersom dette dreier seg om 1800 så kan det jo være Tjøtta det menes. Hva sier magefølelsen? Bygdebokforfattere kan jo også ta feil, blande sammen gårder og mennesker.Vennlig hilsen Åse Kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg vet vel egentlig ikke helt hva mageføleslen sier akkurat nå. Det ser faktisk ut som om Sivert Andras Pettersen iallefall lever enda på gården Rødøen, selv om fødselsår er oppgitt å være 1788. Ved folketellingen 1865 er fødselsår oppgitt til 1790. Jeg får kanskje se om jeg på noen måte kan følge han bakover, og så se hvor jeg ender opp. Siden han heter Sivert Andreas i 1875, så tror jeg at det er den samme som ble født i 1795, og fødested ved folketellingene er jo oppgitt å være Tjøtta.Den Sivert som var gift med Maria Williamsdatter var på tukthus i Trondheim ved et skifte i 1846, men han kan jo ha kommet tilbake til Tjøtta igjen.Jeg er klar over at bygdebokforfatteren kan ta feil, og han tar også feil angående noen av årstallene i sin bok. Siverts datter Petronella ble ikke født i 1819 som det er oppgitt, men i 1821.Ellers tar jeg gjerne imot flere forslag til hva jeg kan gjøre videre for å avklare dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Jeg tror det er den første Sivert som er den rette. Begrunnelse: Han har rette alder ved vielsen i 1821, dvs. f.1795. Bosted ved dåp av første barn er Remmen. Han er døpt Sivert Andreas, Andreas etter mors far. Han er farløs i 1801, det er ikke Sivert i Vevelstad. (Jeg går ut fra at du har funnet Peder Olsens dødsfall/ begravelse i kirkeboka.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heimed fare for å gjøre forvirring total....på Høiholm i Tjøtta skiftes det i 1860 etterPeder Siursen d, 7/3-1859 arvinger var broren Ole på Valbergøy i Borge halbroren Peder Olsens barn (ikke stedsangivelse) Sivert Pedersen Husøy Alstahaug Daaret Pedersdtr død Peder Johan Johnsens (Dorets Sønn)på Høyholm Petternelle Fredriksdatter? gift i Alstadhaug Else Helene JohnsdtrVet ikke om dette kaster lys over saken, men det kan jo kanskje utelukke en av de to du har nevnt tidligereSteinar O.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for svar. Det ser ikke ut som om dette kaster noe mer lys over saken, men jeg kan jo prøve å finne ut noe mer om dem du nevner i kirkebøkene og bok med skifter som biblioteket har. Jeg skal se nærmere på fadderne til Siverts barn fra 1821 og utover, og så kan jeg jo sammenligne med dem du skriver om her og noen av de andre Sivert Pettersen som er aktuelle. Jeg burde jo ha skrevet opp fadderne første gang jeg så etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnar Johansen

Det finnes en gård i Halsfjorden i Tjøtta som heter Remmen. Ved tellingen i 1900 har denne betegnelsen gnr. 50 bnr. 1 i Tjøtta, beliggende under gården Halsan. Ved samme telling finnes også Remmen, gnr. 55 bnr. 1 i Tjøtta, beliggende under gården Sørdalen. I tilleg finnes Remmen i Vevelstad kommune.Når det gjelder den Sivert Pettersen som satt på slaveriet i Trondhjem i 1846, så har Arnt O. Åsvang beskrevet ugjerningen han deltok i, og som han senere satt på slaveriet for, i årbok for Helgeland 1970, side 79-87.Sivert Pettersen fikk livstidsdom sammen med 4 andre. Hvorvidt noen av disse senere ble benådet vet jeg ikke.Skiftet i 1846 nevner Maria Wilhelmsdatter som datter av da avdøde Elisabeth Monsdatter. Disse finnes ved folketellingen i 1801 på gården Mondenæss, eller Mindnes på Mindlandet ved Tjøtta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnar Johansen

Hei igjen, en liten tilleggsopplysning.I kirkebok for Tjøtta finner jeg Petter Salamon, født 25? mai 1838 av foreldre Sivert Pettersen og Marie Villiamsdatter. Deres oppgitte bosted er Halsen Som faddere er bl.a. Arnet Monsen, Sørfjorden, samme person som det var skifte over i 1846, og Petteronelle Sivertsdatter, bosatt i Kilen.Gården Halsen ligger på Tro ved Tjøtta, mens Halsan som tidligere nevnt ligger i Halsfjorden. Da jeg har aner som kommer fra Halsan har jeg forsket endel på personer derfra. Både i kirkebøkene og folketellingene (1801) benevnes Halsan ofte som Halsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Til Agnar: Takk for den opplysningen. Jeg fant ingen barn av Sivert og Maria som døpt 1829-1835, men da stoppet jeg jo for tidlig å lete etter flere barn. Arent Monsen Sørfjorden var bror til Marias mor Elisabeth Monsdatter(født 1767-1781 ut fra forskjellige opplysninger i kildene). Den eneste som ble døpt på Tjøtta i perioden 1766-1781 var den jeg fant som døpt i 1767, og ved FT-1801 var hun 30 år. Datteren Maria(gift med Sivert Pettersen) ble født i 1797.Hvilken Sivert Pettersen tror du vi skal videre på? Er det Arnt O.Åsvang eller jeg som har funnet den riktige Sivert her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnar Johansen

Hei igjen.Hvis du har muligheter til det anbefaler jeg deg å gå gjennom kirkebøkene på nytt, for å få dokumentert riktigheten av de opplysningene med hensyn til navn og alder som Arnt O. Åsvang oppgir i boken Vevelstad 2. Du vil da få vite om det finnes 2 stk. Sivert Pettersen nesten like gamle, med ektefeller som har nesten samme navn, eller om den Sivert som Åsvang omtaler er den du søker.Dersom du ønsker opplysninger om den Sivert Pettersen som satt på slaveriet ble benådet og kom tilbake til Tjøtta, kan du kontakte Statsarkivet i Trondheim. Be om kopi av Trondheims Slaveris fangeprotokoll 1838-53 og Trondheims Slaveris register over fanger 1854-72. Sivert Pettersen var enten fange nr. 183,184 eller 185, men mest trolig 183. Det vil utfra protokollene fremgå om har slapp fri eller om han døde i fengslet. Jge har selv via Statsarkivet funnet opplysninger om fange 182 som var med på samme ugjerning. Protokollene vil videre gi opplysninger om arrestatens bosted og familiesituasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for dette svaret, og jeg skal prøve å få sendt en mail til Statsarkivet i Trondheim. Når jeg ser i kirkebøkene på biblioteket igjen, skal jeg prøve å finne ut mer om barnas faddere. Da kan det jo f.eks. komme frem søsken av den riktige Sivert. Det burde jeg jo ha notert første gang. Holder også på i Hol i Hallingdal på egne aner som du sikkert har sett, så det er ikke sikkert jeg får sjekket kirkebøkene så snart, men det blir jo mitt problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg ville bare si at det var jeg som hadde rett, og at Arnt O.Åsvang tok feil. Fikk svar fra Statsarkivet i Trondheim i går, og den som det var skrevet om i saken var Sivert Andreas Pettersen født 1795. Den jeg hadde funnet tidligere het også Sivert Andreas og var døpt i 1795. For sikkerhets skyld sjekket jeg kirkeboka for årene 1794-1799 for Tjøtta, og den andre Sivert Pettersen het bare Sivert. Det var heller ingen annen Sivert Andreas Pettersen eller Pedersen å finne der. Så da er saken oppklart, og min selvtillit som slektsforsker har vendt tilbake igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Hanne Line Osberg Eide

HeiJeg lett etter foreldre til en Markus Sivertsen f. ca 1828 i Tjøtta.Er dette den samme Markus som er sønn til Sivert og Maria? Har hatt denne Sivert som en mulig kandidat.Markus ble i 1862 gift med Dorthea Johanna Larsdatter. Dessverre var ingen av foreldre oppgitt ved giftemålet. Bopel da var Tro, men de flyttet senere til Kilholmen i Vistenfjorden.FT1865: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f61817&gardpostnr=360&personpostnr=2642#nedre>Lenke FT1875: Lenke FT1900: LenkeInnlegg 30614: LenkeInnlegg 33609:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Den eneste jeg finner som døpt, ble døpt 3. tia. trinit. 1767 på Tjøtta. Jeg velger å tro at denne døde som liten, og at det ble født en Elisabeth senere som jeg ikke finner som døpt. Hun kan være døpt på andre steder enn Tjøtta eller Alstahaug. Folketellingen 1801: Hun er da oppgitt til å være 30 år, og tjenestepike i Monnenæss eller Minnæss. Barn: a)Maria Williamsdatter(også kalt Marith til fornavn). Hjemmedøpt: 1797(se anenr. 11). Dåpsbekreftelse: 16.p.trinit. (01.10)1797. Født: Ca 1798(se anenr. 12). 2 ganger tippoldeforeldre: 42)Andras Jacobsen Født: Sannsynligvis han som ble døpt 14.p.trinit.(29.08) 1728 på Tjøtta, og er oppgitt å være 52 år ved brorens skifte i 1781(altså født ca 1729). Fødselsår ved folketellingen 1801 er ca 1722. Her må vi nok stole på kirkeboken. Trolovet: Test Visitas 1752 med Brøndel Olsdatter. Han oppholdt seg i Grytåen ved trolovelsen. Gift: Andreas og Brøndel ble gift 15.p.trinit.(10.09)1752 Folketellingen 1801: Andreas var da 79 år og kona Brøndel var 77 år. De var holdsfolk i Grytaaen. De er oppgitt til å være den forriges foreldre, og husbonden var Jacob Andreassen på 65 år. Han er nok litt for gammel til å være deres sønn, hvis han har fått riktig alder ved folketellingen. Sammen med foreldrene bodde sønnen Petter Jacob på 25 år, som var stum og vanvittig almisselem. 43)Brøndel Olsdatter Døpt: Dom miseri(30.04) 1724 på Tjøtta Trolovet og gift med nr. 42. Barn: a)Marith Andreasdatter Døpt: 18.p.trinit. (17.10)1756 Gift: 20.ma.trinit. (17.10)1790 med Andreas Jacobsen Grytaaen Gift 2: Dom. 6.p.trinit.(20.07) 1800 med Erik Johansen Remmen. b)Rebekka Andreasdatter Døpt: Teft Solenias 1759 c)Ole Andreassen Døpt: 2.paascat(12.04.)1762 på Tjøtta d)Maren Maria Andrasdatter Døpt: Dom 2 p. paascat(08.04) 1765 Mulig sønn: Jacob Andrassen døpt 12.p.trinit. (09.09)1753. Blant fadderne var Jacob Nilsen Lars Jacobsen og Nils Jacobsen. Det kan også ha vært han som har vært gift med Sara Kirstina Bentsdatter som det var skifte på i Grytaaen i 1805. Arvinger var ekteman- nen Jacob Andreassen, og sønnene Andras og Mathias. Han har fått altfor høy alder ved folketellingen 1801, hvis dette er riktig. Der er han 65 år, bonde og gårdbeboer i Grytåen på Tjøtta, og kona Sara Bendtsdatter er da oppgitt å være 52 år. Barn: Andreas Benjamin 16 år, Brynhild 13 år og Matthis 9 år. Kan jo nevne at en Maria Jocobsdatter Grytaaen ble gravlagt 5.søndag etter påske 1798, og hun var bare 16 uker gammel. Moren var da ca 49 år.46)Mons Nilsen Døpt: 1.påskedag(21.04) 1737 på Tjøtta Trolovet: Dom 9.p.trinit.(27.07) 1766 Gift: Dom. 17.p.trinit.(17.09) 1766 Gravlagt: Dom 4. ta. trinit.(15.06) 1788, og var da oppgitt å være 52 år. Skifte i Øvrejorden 1788. . 47)Marit Nilsdatter Gift: Med nr. 46. Barn: a)Elisabeth Monsdatter(også skrevet som Lisbeth Monsdatter) Døpt: 3.tia. p. trinit.(05.07)1767 på Tjøtta. Død: Kan være død som liten, siden søsteren fikk samme navn. b)Nils Monsen Døpt: 1772 ifølge oversikten bak i kirkeboka, men er ikke å finne som døpt i 1772 i selve kirkeboka. Han benevnes da som Nils Monsen Øvrejord. Konfirmert: 2 a.trinit. (15.06)1790, og er ført under Alstahaug sogn. c)Arent Monsen Døpt: 1p.epiphan(08.01) 1775 på Tjøtta Gift: Dom 18 p. trinit. (17.10)1798 på Tjøtta, med enken Karen Willumsdatter. Han bodde da i Sørfjorden. Gift: Med Johanna Pedersdatter, ut fra skiftet etter han i 1846. Siden hans søsken var arvinger, så kan de ikke ha hatt barn som levde opp. Arvinger: -Niels Monsen som var død bror. Dennes barn: -Niels Nielsen som var i Skibnes eller Sørfiorden. -Elisabeth Monsdatter som var død søster. Hennes barn: -Maria Wilhelmsdatter, som var gift med Sivert Pettersen. Han var dømt til Trondhjems slaveri på livstid. Død: Ca 1846, og det var skifte på han i Sørfjorden på Tjøtta i 1846 d)Elisabeth Monsdatter(også skrevet som Lisbeth Monsdatter) Født: Ca 1771 ut fra folketellingen 1801, men ved farens skifte var hun bare 7 år (altså født ca 1781). I såfall var hun jo bare 16 år da hun fikk datteren i 1797, men det er nok mest sannsynlig at hun er født mellom 1771 og 1781. Det er uten tvil hun som var mor til Maria Willumsdatter(anenr. 11), fordi at brødrene Nils og Arent Monssøn- ner var faddere ved Marias dåp i 1797. 3 ganger tippoldeforeldre: 84)Jacob Nilsen Født: Ca 1686. Han var oppgitt å være 86 år, i forbindelse med begravelsen i 1772. Han kalles da Jacob Nilsen Grytaaen. Han har nok bodd på minst 4 forskjellige steder i sitt liv: Svines i 1718 ved giftermålet, Brakstad i 1718 og 1721 ved de to eldste barnas dåp, og senere i Hest sundet ved sønnen Andreas sin dåp i 1728 og sønnen Lars sin dåp i 1730. Til slutt bodde han altså i Grytaaen. Trolovet: Kan være han som ble trolovet med Maren Larsdatter på Tjøtta 22.05.1718. (ifølge svar fra Frode Holthe som heller ikke er 100% sikker). Gravlagt: Teria 2. pascatos( 20.04) 1772 på Tjøtta. Trolovet:Kan være han som ble trolovet med Maren Larsdatter på Tjøtta 22.05.1718. Denne Jacob Nilsen var i alle fall skredder ved trolovelsen, og han bodde da på Svines ifølge Frode Holthe. Gift: 30.10.1718 med Maren Larsdatter, hvis dette da er foreldrene til Andreas Jaobsen. Barn ut fra skiftet etter Nils Jacobsen i Husvigen i 1781: a)Mette Jacobsdatter Døpt: Sannsynligvis hun som ble døpt 30.10.1718, med Jacob Nilsen Brakstad som far. Gift: 1p.trinit. (07.06)1744 med Zakarias Hallesen Nordbostad. Begge bodde i Nord- bostad, ved giftermålet. Barn funnet i kirkeboka: -Maria Zakariasdatter Døpt: 17.p.trinit.(27.09) 1744 på Tjøtta. Gift: Med Erik Olsen Kjerringvigen på Tjøtta, ved morbroren Nils sitt skifte i 1781. -Petter Zakariassen Døpt: 1.søndag i advent(03.12)1747 . Nils Jacobsen Grytaaen var blant fadderne. Bodde i Nordbostad ved morbroren Nils sitt skifte i 1781, og var da gift. -Halle Zakariassen Døpt: 3.p.?? (sannsyligvis 27.06)1751 på Tjøtta. Bodde i Nordbostad ved morbroren Nils sitt skifte i 1781, og var da gift. -Inger Zakariasdatter Døpt: 13.p.trinit.(08.09) 1754. Blant fadderne var Maren Jacobsdatter Grytaaen. Familien bodde i Nordbostad. Gift: Med Lucas Olsen Hals i Vefsn, ved morbroren Nils sitt skifte i 1781. -Maren Zakariasdatter Døpt: Ter. 1. ma. pentacostes(26.05) 1765 på Tjøtta. Verge for henne var faren Zakarias Hallesen i Nordbostad, er det oppgitt ved morbroren Nils Jacobsens skifte i 1781. Død: Mette Jacobsdatter ble gravlagt Dom 9.p.trin.(27.07.) 1777 og hun er da oppgitt å være 57 år. Det var skifte på henne i 1778 i Nordbostad. Arvingene var ektemannen Zakarias Hallesen og barna(se over). b)Maren eller Maria Jacobsdatter Døpt: Sannsynligvis hun som ble døpt 23.03.1721, med Jacob Nilsen Brakstad som far. Gift: Med Jacob Jensen Borsneset på Tjøtta, ved brorens skifte i 1781. c)Nils Jacobsen Gift: Med Synneve Jacobsdatter, ut fra opplysninger ved skiftet i 1781. Skifte etter han i Husvigen i 1781, hvor hans kone og søsken er nevnt. d)Anna Jacobsdatter. Nevnt i brorens skifte i 1781 Det kan være hun som ble døpt 22.p.trinit.(24.10) 1723 på Tjøtta, med Jacob Nilsen Nordbostad som far. Gift: Med Anders Olsen Nordøen i Nesna, ved broren Nils Jacobsens skifte i 1781. Nordøen var under gården Horn på Løkta som da tilhhørte Nesna preste- gjeld, men som nå tilhører Dønna. e)Andreas Jacobsen Døpt: Det kan være han som ble døpt på Tjøtta 14.p.trinit. 1728, med Jacob Nilsen Hestsundet som far. Han var 52 år ved broren Nils sitt skifte i 1781(født ca 1729), men ved folketellingen 1801 var han 79 år(født ca 1722). f)Lars Jacobsen Døpt: Det kan være han som ble døpt 4.ta. advent(24.12) 1730 på Tjøtta, med Jacob Nilsen Hestsundet som far.Bønaaen i Vevelstad: Bønaaen tilhører de gårder i Indre Visten, som har vært lengst bebodd. Oppe på Bønaafjellet er det flere små vann som alle munner ut i det nederste vannet(Bønaavannet). Fra dette renner Bønaaelven, som ved sitt utløp i fjorden danner en foss. Oppe i Bønaadalen finnes det fortsatt stor frodig granskog. Gårdsnavnet er i 1610 skrevet som Bjørnaa, og i 1723 Bundaa.Aner til Emma Cornelia Einarsdatter i Bønaaen: Bønaaen ble i slutten av 1680-årene leid av Joen Johansen(se anenr. 172). Sønnen Ole ble husmann under Bønaaen fra senest 1717, for da er han nevnt der. Ole er benvnt som Ole Joensen Bønaaen ved dåpen av datteren Brøndel i 1724, og sønnen Anders i 1730. 86)Ole Jonsen Gift: 04.02.1714 med Marit Juelsdatter. Ole bodde da i Bønaaen. I 1733 bodde han med famien i Andahlen, for det viser skiftet etter hans farsøster Siri Johansdatter i 1733. 87)Marit Juelsdatter Gift: 04.02.1714 med nr. 86. Barn: a)Joen Olsen Døpt: 22.06.1714 b)Anders Olsen Døpt: 25.04.1717 c)Maritte Olsdatter Døpt: 03.04.1722. Tvilling med d. d)Karen Olsdatter Døpt: 03.04.1722. Tvilling med c. e)Brøndel Olsdatter Døpt: Dom Miseri Cord 1724 på Tjøtta, og far var Ole Joensen Bønaaen. Det svarer til 30.04.1724. Se anenr. 43 her. f)Anders Olsen Døpt: 24. p. trinit.(19.11) 1730 92)Nils Adriansen Trolovet: XX post. trinit.(14.10) 1736 med Pernille Joensdatter. Det ser ut som om han bodde i Alsmoen, men det kan være Almosen som lå i Vevelstad sogn av Tjøtta prestegjeld. Gift: De ble gift 3.søndag i advent (16.12)1736 93)Pernille Joensdatter Trolovet og gift: Med nr. 94. Barn: a)Mogens Nilsen Døpt: 1.påskedag 1737. Blant fadderne var Joen Pedersen Alsmoen eller Almosen, og Ingeborg Joensdatter fra samme gård. Dette kan jo være Pernilles far og søster (kun min teori). Gift: Med Marith Nilsdatter. Det er disse en skal videre på. Se anenr. 47. b)Daareth Nilsdatter Døpt: Dom. Palmarum(18.03)) 1742. c)Lisbeth Nilsdatter Døpt: Dom. Misienicard 1747 på Tjøtta d)Maria Nilsdatter Døpt: Dom 3. pa. trinit.(27.06) 1751 på Tjøtta. Blant fadderne var en Peder Joensen Langfjorden(??). Det kan jo være bror av Pernille. Anne Jacobsdatter Grytaaen var også en av fadderne, og det var jo søster av Andreas Jacobsen Grytaaen(anenr.42) 94)Nils Gift: Med Gunille Olsdatter95)Gunelle Olsdatter Født: 1702-1708, og var oppgitt å være 60, 62 eller 68 år ved begravlesen i 1770. Det er en blekkflekk over siste tallet angående alderen i kirkeboka, som det vanskelig å tyde hva som står. Gravlagt: Testo trinit.(10.06)1770 på Tjøtta. Gift 1: Med Nils ?? Barn: a)Anna Nilsdatter Født: Ca 1728, og er oppgitt å være 73 år ved folketellingen 1801. Gift: Med Iver Pedersen Halsen ved skiftet etter Gunelle, og ved folketellingen 1801. Han var 76 år i 1801. Barn: Peder Iversen som var 36 år og vanfør i 1801. b)Marithe Nilsdatter Født: Mellom ca 1728 og 1732, ut fra arverekkefølgen ved morens skifte. Trolovet 1: Med Mons Nilsen Øverjord 9.p.trin.(23.07) 1766 Gift: De ble gift 17.p.trinit. 1766(17.09.1766- Trolovet 2: Gunhild Olsdatter ble trolovet 1731 i Alstahaug med Nils Arentsen fra Huuus? (Husmo eller Husvær??).' Gift: Gunhild og Nils ble gift i Alstahaug Dom. 2p.epiphan.(20.01)1732. c)Gjertrud Nilsdatter Døpt: Test St.Johan(24.06) 1732 i Alstahaug. Trolovet: Test nativit.(25.12) 1763 Gift: De ble gift Dom 1p. epiphan (08.01)1764. Barn: -Petronelle som var 4 år ved mormorens skifte i 1770 -Margrethe døpt 2.nativit. (26.12)1768. Død: Gjertrud ble gravlagt på Tjøtta Dom. Dominic.1769, og alderen er oppgitt til å være 37 år. d)Arent Nilsen Døpt: Domino Sancto coendis 1737. Det er iallefall en Nils Arentsen i Alstahaug som får døpt en sønn med det navnet Domino Sancto Coendis 1737 i Alstahaug.Det kan være slik at Nils Arentsen også er far til Anna og Marit, men ut fra arverekkefølgen ved moren Gunhild Olsdatters skifte i 1770, skal de være født før Gjertrud. Siden Gunhild Olsdatter og Nils Arentsen ble gift samme år som Gjertrud ble født, må Anna og Marith være født før 1732. Jeg finner ikke Marith og Anna som døpt. Gjertrud skal være født i 1732 ut fra oppgitt alder ved dødsfallet i 1769, så det er heller ikke sannsnynlig at den som ble født i 1732 døde som liten og det kom en Gjertrud etter Marith og Anna etter 1732..Nils Arentsens kone var introdusert i 1734, men jeg finner ikke noe barn som døpt i kirkeboka.170)Ole Gift: Med ukjent kone171)Ukjent Gift: Med nr. 170. Barn: a)Karen Olsdatter Gift: Med Ole Arentsen ved sitt skifte i 1769. Død: Ca 1769, og det var skifte på henne i Lamøen i Tjøtta i 1769 b)Gundel Olsdatter(se anenr. 85). c)Ingeborg Olsdatter, som var i tjeneste hos prostinnen på Skei ved søsterens skifte i 1769.172)Joen Johansen Født: Ca 1650 Gift: Med Karen Larsdatter, men det er ikke sikkert at hun var mor til barna som er nevnt i skiftet etter han. Det er sikkert denne Karen Bønaanen som ble gravlagt på Tjøtta Dom. 2.p. epiphan 1744, og hun er da oppgitt å være 90 år. Det ser da ut som om hun bodde på en plass under Mindland, men hun kalles altså Karen Bønaaen. Skifte etter han i 1712 i Bønaaen. Da var Karen Larsdatter ektefelle, men jeg vet ikke om dette var mor til Ole Joensen. Joen Johansen kan ha vært gift flere ganger. Barn av ialle- fall Joen Johansen: a)Ole Joensen Født: Ca 1681. Han er oppgitt å være 20 år ved manntallet 1701, ifølge Arnt O.Åsvang. Gift: 1714 med Marit Juliusdatter eller Jullesdatter. b)Johannes Joensen. Født: Ca 1691, og var 10 år ved manntallet 1701. Ved broren Ole Joensens skifte i 1724, er Johannes oppgitt som farbror. Han var kanskje verge for barna, siden han er nevnt i skiftet(kun min teori). Ved farsøsteren Siri Johansdatter sitt skifte i 1733, bodde han i Brakstad. Gift: Dom. 5. ta. trinit.(11.06) 1724 på Tjøtta, med Doreth Danielsdatter fra Sæteren. Barn funnet døpt i kirkeboka: -Joen døpt Dom Quli 1735 på Tjøtta. c)Lasse Joensen Det kan være den Lars Johansen som nevnes i 'Vevelstad II' av Arnt. O.Åsvang. Der er det ikke nevnt noen Lasse Joensen som sønn , som er nevnt i skiftet etter Joen Johan- sen i 1712. Denne Lars Joensen ble gift i 1725 Susanna Siursdatter. Ved farsøsteren Siri Johansdatter skifte i 1733 var han død, og da er disse barna nevnt: -Peder Lassesen -Kari Lassesdatter -Ane Lassesdatter d)Anders Joensen Født: Ca 1689, og er oppgitt å være 20 år ved manntallet i 1701. Ved farens skifte i 1712 var han utskrevet til matros i Kongens tjeneste. 1713 e)Kirsten Joensdatter Ved farsøsteren Siri Johansdatters skifte i 1733 var hun gift i Kiilmarken. f)Siri Joensdatter Ved farsøsteren Siri Johansdatters skifte i 1733 var hun gift i Nordviken i Herøy. g)Eli Joensdatter Ved farsøsteren Siri Johansdatter skifte i 1733, var hun gift i Østerfjord. 186)Joen Pedersen Det var skifte på han i Øverjord på Tjøtta i 1749 Gift: Med Lisbeth Pedersdatter, som kan være barnas mor. Død: Ca 1749, og det var da skifte på han. Gift: Med nr. 186. Barn: 187)Ukjent kone(kan være Lisbeth Pedersdatter). Gift 1: Med en Peder. Barn a)Elisabeth Pedersdatter, som det er skifte på i 1754. Arvingene er barna i nr. 187a-e her. Gift 2: Med nr 186. Barn: b)Bereth Joensdatter Født: Ca 1708, og var 46 år ved halvsøsteren Elisabeths skifte i 1754. c)Pernelle Joensdatter Gift: Med Nils Adriansen Øverjord(se anenr. 92/93 her). d)Kirsten Joensdatter Gift: Med Joen Nilsen Omnøen ved farens skifte i 1749 e)Ingeborg Joensdatter Gift: Med Joen Nilsen Omnøen ved farens skifte i 1749 f)Elen Joensdatter Gift: Med Petter Hansen Brakstad ved farens skifte i 1749.344)Johan Gift med ukjent dame345)Ukjent dame Gift: Med nr. 344. Barn ut fra skiftet etter deres datter Siri i 1733: a)Siri Johansdatter som bodde i Huusvigen da det var skifte på henne i 1733. Hennes arvinger var hennes søsken her. b)Elias Johansen som var husmann i Sande i Sørsems fjerding i 1733 c)Knud Johansen som bodde i Huusvig i 1733 d)Aren Joensen som hadde bodd i Forsmoen, men var død. Dennes barn nevnt i Siris skifte i 1733:-Christen Arensen som var i Dyrendahl-Siri Arensdatter som var gift med Morten Olsen Halsvigen-Maren Arensdatter som bodde i Aasen, og var ugift-Dorethe Arensdatter som var gift med Joen Hansøn Halsvigen e)Claus Johansen som hadde bodd i Vøgen, men var død før 1733. Hans barn nevnt i 1733: -Ingeborg Clausdatter som bodde i Hongset, og var gift.f)Ole Johansen som i 1733 bodde i Waag i Sørsems fjerding, men var død. Hans barn: -Siri Olsdatter som var gift i Waag.g)Iver Johansen som hadde bodd i Rødøen( Tjøtta) og død før 1733. Hans barn: -Siri Iversdatter som var gift i Rødøen -Marit Iversdatter som var gift i Rødøenh)Joen Johansen Kilder:-Ministralbok for Tjøtta eller Alstahaug 1855-1878 og klokkerbok 1866-1886, på mikrofilm Nor1-293. -Ministralbok for Alstahaug 1866-1881, på mirofilm PF-417. -Ministralbok for Alstahaug(Tjøtta sogn) 1820-1842, på mikrofilm PF-416. -Ministralbok for Alstahaug 1831-1854, på mikrofilm NT-74. -Ministralbok for Alstahaug(Tjøtta sogn) 1841-1868, på mikrofilm NT-98 -Ministralbok for Alstahaug(Vevelstad sogn) 1841-1868, på mikrofilm NT-99. -Ministralbok for Alstahaug(Tjøtta sogn) 1776-1800, på mikrofilm PF-414 -Ministralbok for Alstahaug(Tjøtta sogn) 1768-1776, på mikrofilm Nor1-1287? -Ministralbok for Alstahaug(alle sogn ført i ett) 1737-1767, på mikrofilm PF-413 -Ministralbok for Alstahaug(alle sogn ført i ett 1737-1768), på mikrofilm PF-413 og 414.Ministralboken går til litt ute i året 1746 på mikrofilm PF-413. -Ministralbok for Alstahaug(Tjøtta sogn) 1737-1740, på mikrofilm PF-413. -Ministralbok for Alstahaug(Tjøtta sogn) 1714-1737, på mikrofilm PF-413 -Ministralbok for Alstahaug(Alstahaug sogn), på mikrofilm PF-412 eller 413. -'Skifter fra Tjøtta 1846-1880' av Svein Edvardsen -'Skifter fra Tjøtta 1811-1845', av Svein Edvardsen -'Skifter fra Tjøtta 1780-1810, av Svein Edvardsen -'Skifter fra Tjøtta 1686-1780', av Svein Edvardsen -'Vevelstad 2', av Arnt O.Åsvang(bygdebok for Vevelstad).Noen ordforklaringer;Trinit: Forkortelse for Trinitatis Dominicus, som var 1.søndag etter pinse. Den kalles også trefoldighetssøndag eller treenighetssøndag. Ellers betyr selve ordet trinitatis kristkirke eller kirke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Denne overføring av anene til Markus Sivertsen ble absolutt ikke som jeg tenkte, og her er det nok ingen som forstår noe som helst.Dette beklager jeg sterkt, og det er så mye informasjon at jeg ikke vet om det lar seg overføre slik at det blir oversiktlig hverken her eller på privat mail dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Hei Hanne. Her er min private mailadresse: anlih@online.no. Dokumentet blir for stort til å overføre her ser det ut til, og vi kan iallefall prøve privat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Den eneste jeg finner som døpt, ble døpt 3. tia. trinit. 1767 på Tjøtta. Jeg velger å tro at denne døde som liten, og at det ble født en Elisabeth senere som jeg ikke finner som døpt. Hun kan være døpt på andre steder enn Tjøtta eller Alstahaug. Folketellingen 1801: Hun er da oppgitt til å være 30 år, og tjenestepike i Monnenæss eller Minnæss. Barn: a)Maria Williamsdatter(også kalt Marith til fornavn). Hjemmedøpt: 1797(se anenr. 11). Dåpsbekreftelse: 16.p.trinit. (01.10)1797.42)Andras Jacobsen Født: Sannsynligvis han som ble døpt 14.p.trinit.(29.08) 1728 på Tjøtta, og er oppgitt å være 52 år ved brorens skifte i 1781(altså født ca 1729). Fødselsår ved folketellingen 1801 er ca 1722. Her må vi nok stole på kirkeboken. Trolovet: Test Visitas 1752 med Brøndel Olsdatter. Han oppholdt seg i Grytåen ved trolovelsen. Gift: Andreas og Brøndel ble gift 15.p.trinit.(10.09)1752 Folketellingen 1801: Andreas var da 79 år og kona Brøndel var 77 år. De var holdsfolk i Grytaaen. De er oppgitt til å være den forriges foreldre, og husbonden var Jacob Andreassen på 65 år. Han er nok litt for gammel til å være deres sønn, hvis han har fått riktig alder ved folketellingen. Sammen med foreldrene bodde sønnen Petter Jacob på 25 år, som var stum og vanvittig almisselem.43)Brøndel Olsdatter Døpt: Dom miseri(30.04) 1724 på Tjøtta Trolovet og gift med nr. 42. Barn: a)Marith Andreasdatter Døpt: 18.p.trinit. (17.10)1756 Gift: 20.ma.trinit. (17.10)1790 med Andreas Jacobsen Grytaaen Gift 2: Dom. 6.p.trinit.(20.07) 1800 med Erik Johansen Remmen. b)Rebekka Andreasdatter Døpt: Teft Solenias 1759 c)Ole Andreassen Døpt: 2.paascat(12.04.)1762 på Tjøtta d)Maren Maria Andrasdatter Døpt: Dom 2 p. paascat(08.04) 1765 Mulig sønn: Jacob Andrassen døpt 12.p.trinit. (09.09)1753. Blant fadderne var Jacob Nilsen Lars Jacobsen og Nils Jacobsen. Det kan også ha vært han som har vært gift med Sara Kirstina Bentsdatter som det var skifte på i Grytaaen i 1805. Arvinger var ekteman- nen Jacob Andreassen, og sønnene Andras og Mathias. Han har fått altfor høy alder ved folketellingen 1801, hvis dette er riktig. Der er han 65 år, bonde og gårdbeboer i Grytåen på Tjøtta, og kona Sara Bendtsdatter er da oppgitt å være 52 år. Barn: Andreas Benjamin 16 år, Brynhild 13 år og Matthis 9 år. Kan jo nevne at en Maria Jocobsdatter Grytaaen ble gravlagt 5.søndag etter påske 1798, og hun var bare 16 uker gammel. Moren var da ca 49 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Nå er det noe som blir aldeles feil med overføringen, og jeg gir opp og prøver meg manuelt:1)Markus Sivertsen ble født den 29.07.1829, og ble døpt 12.søndag(12.p.trin ?) 1829. Det vil si 06.09.1829 på Tjøtta. Han fikk koppevaksine i 1846 ifølge opplysninger i forbindelse med konfirmasjonen, og ble konfirmert den 25.06.1846. Han fikk god i flid m.m., og meget god i kristendomskunnskap og oppførsel. Jeg har også skrevet at det er mulig det var denne Sivert Markussen som kom til Kilviken i 1860-årene, sammen med sin kone Dorthea Dorthea Johanna Larsdatter som var født i 1832. Markus døde i 1806 ifølge Arnt O. Åsvang. Foreldre:2)Sivert Andreas Pettersen døpt Dom. 19.p.trinit(11.10)1795. Han ble dømt for noe han gjorde i 1824(se årbok for Helgeland 1970. Han ble gift i 1821 med Maria Williamsdatter.3)Maria Williamsdatter døpt 01.10.1797, og hjemmedøpt av Anne Olsdatter Stokka uten at dato var opptitt. Hun var uekte, og foreldrenes leiermål hadde foregått på Stokka. Gift med ne. 2. i 1840 Besteforeldre:4)Peter Olsen Remmen som var født ca 1747, og ble gift 1.p.epiphan(08.01)1775 på Tjøtta med Marit Andreasdatter Grytaa.5)Marit Andreasdatter Grytaa døpt 18.p.trinit(17.10) 1756.6) William Sørensen som jeg ikke har funnet noe som helst på annet enn at han var far til nr. 3 her. Fikk barn med Elisabeth Monsdatter7)Elisabeth Monsdatter som jeg ikke har funnet som døpt.10)Andras Jacobsen(far til nr. 5). Det var sannsynligvis han som ble døpt Dom. 14.p.trinit. 1728 på Tjøtta. Han ble trolovet Festo Visitas 1752 på Tjøtta med Brøndel Olsdatter.11)Brøndel Olsdatter døpt Dom miseri(30.04) på Tjøtta.14)Mons Nilsen(far til Elisabeth Monsdatter nr. 7) som var døpt 1.påskedag(21.04)1737 på Tjøtta, og trolovet Dom. 9.p.trinit(27.07) 1766 på Tjøtta med Marit Nilsdatter. De ble gift 17.09.1766 på Tjøtta Mons ble gravlagt på Tjøtta 15.06.1788.15)Marit Nilsdatter20)Jacob Nilsen, og er oppgitt å være 86 år da han ble gravlagt 20.04.1772. Han ble gift 30.10.1781 med Maren Larsdatter, men jeg er ikke helt sikker på om dette var foreldrene til Andreas Jacobsen ser jeg.22)Ole Joensen som ble gift 04.02.1714 med Marit Juelsdatter.23)Marit Juelsdatter28)Nils Adriansen som ble trolovet 14.10.1736 med Pernille Joensdatter, og de ble gift 16.12.1736.29)Pernille Joensdatter30)Nils som var gift med Gunelle Olsdatter31)Gunelle Olsdatter født ca 1702-1708, og var oppgitt å være 60,62 eller 70 år da hun ble gravlagt 10.06.1770 på Tjøtta.Håper jeg får inn dette. Jeg har vel noe mer på enkelte grener, og har ikke fått med alle barna til hver enkelt her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

HeiTakk. Dette var overveldende.Ser at du heller ikke har funnet bevis på at Sivert Andreas og Maria er foreldrene til min Markus. Men sannsynligheten er stor. Ved giftemålet 12. okt 1862, er alderen på Markus oppgitt til 33 år. Fødselsår i folketellingene varierer fra 1827-1828. I Vevelstad2 av Arnt O. Åsvang var fødselsår lik 1826.Var i går på biblioteket. Sjekket fødslene på barna, men kunne ikke finne noe til hjelp der. Ikke ved første øyekast i allefall.Leste også i Helgeland årbok for 1970. Vet du noe mer rundt dette? Du har vært i kontakt med Statarkivet. Døde han på tukthuset? Eller er det han som dukker opp i folketellingene senere?Markus er min tippoldefar...Hanne Line

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Nei Sivert Andreas døde ikke på tukthuset, og han ble satt fri i 1863 til tross for at han hadde fått dom på livstid. Ved folketellingen 1865 bodde han på gården Rødøen på Tjøtta hos sin søstersønn Michael Ivarsen. Ved folketellingen 1875 var han i tjeneste på den samme gården, og han døde på gården Rødøen den 16.11. 1876 og ble gravlagt 27.11.1876. Så han ble en gammel mann etter den tidens målestokk. Han har fått feil aldern ved folketellingen 1865 og 1875.Jeg ser jeg ikke har fått med far til Pernelle Joensdatter(anenr. 29), som skal være Joen Pedersen. Det var skifte på han i Øverjord på Tjøtta i 1749, og han var da gift med Lisbeth Pedersdatter. Jeg er ikke sikker på om dette var mor til Pernille Joensdatter.Her kommer noen flere opplysninger om Sivert og Maria med familie som jeg ikke fikk inn i går: Ved skiftet etter svigermorens bror Aron Monsen i 1846 er det oppgitt at Sivert var dømt til Trondjems slaveri på livstid, men ble altså sluppet fri i 1863. Jeg fikk papirene angående saken fra Statsarkivet i Trondheim da jeg holdt på med dette, men disse papirene er jo forlengst avlevert damen jeg forsket for. I innlegg 14 her står det hvilke sider du skal spørre etter på Statsarkivet hvis du vil vite mer om saken.Her er Sivert og Maria med familie:Sivert Andreas Pettersen døpt Dom. 19.p.trinit(11.10.)1795, og død på gården Rødøen på Tjøtta 16.11.1876. Gift i 1821 med Maria Williamsdatter som bodde på Remmen da datteren ble døpt tidligere på året.Maria døde 02.03.1863, og jordpåkastelsen skjedde 5.søndag etter påske 1863. Hun er da oppgitt å være fattiglem. Deres barn:1)Petronella Maria Sivertsdatter født 29.07.1821, og døpt 05.08.1821. Hun ble gift 1 med Ingebrig Einarsen den 08.07.1840, og fikk 6 barn med han. Gift 2 med Anders Knutsen den 14.09.1859.Han var mye eldre enn henne, og oppgitt å være 57 år ved giftermålet. Han var gift 5 ganger, og født i Aurdal. Han var hestehandler, og Arnt O.Åsvang har skrevet mye om han. De fikk 3 barn sammen. Petronelle døde 21.06.1869, og ble gravlagt(jordpåkastelse?) 15.08.1869.2)Williamine Sivertsdatter født 20.08.1823, og døpt 17. søndag i 1823(det var vel 17.p.trin. som var 21.09.1823). Hun ble konfirmert i 18403)Anders Mathias Sivertsen født 23.05.1826, og døpt 6.søndag etter trefoldighet 1826.Konfirmert 26.06.1842.4)Markus Sivertsen født 28.07.1829 i Halsen på Tjøtta, og fødestedet var oppgitt både i forbindelse med dåpen og konfirmasjonen. Han ble døpt 12.søndag(12.p.trin? som var 06.09.1829). Han fikk koppevaksine i 1846 ifølge opplysninger i forbindelse med konfirmasjonen. Han ble konfirmert 25.06.1846, og han fikk god i flid m.m og meget godti kristendomskunnskap og oppførsel.Så kom det en 'attpåklatt':5)Petter Salomon Sivertsen født 25.05.1838, og døpt pinsedag 04.06.1838 på Tjøtta. Han fikk koppevaksine i 1844, og ble konfirmert på Tjøtta 25.06.1854. Han oppholdt seg da i Kilen, men var født i Halsen.Far til Sivert Andreas Pettersen var jo: Peter Olsen Remmen født ca 1747, og han greide jeg ikke å finne som døpt(dvs. det vrimlet av Peder Olsen som døpt i aktuell periode, men jeg kunne ikke påvise hvem som var den rette). Han ble først trolovet 07.10 med Elen Joensdatter 07.10.1774, og da var han i Remmen under Løvølandet i Tjøtta sogn. De ble gift Dom. 1.p.epiphan(08.01) 1775 . Elen ble gravlagt 07.11.1790 i en alder av 60 år, og da var det at Peter Olsen ble gift med hun som skulle bli mor til Sivert: Marit Andreasdatter. De ble gift 20.p.trinit(17.10)1790. Peter døde i 1799, og er oppgitt å være 52 år da han ble gravlagt 2.p.trintit(02.06)1799. Det var skifte etter han i Remmen i 1799(Skifter fra Tjøtta 1780-1810 av Svein Edvardsen).Marit Andrasdatter Grytaaen ble døpt 18.p.trinit(17.10)1756, og før ekteskapet hadde hun datteren Marit Iversdatter Rivertz. Barn i ekteskapet med Peter Olsen:1)Elen Petersdatter døpt Dom. 11.p.trinit(04.09)17912)Ole Petersen som fikk dåpsbekreftelse 2.søndag etter påske(14.04)1793. Han var hjemmedøpt av Jacob Andreas Grytaaen, og var 14 uker da han fikk dåpsbekreftelsen3)Brøndel Petersdatter som var tvilling med nr. 2, og døpt samme dag og hjemmedøpt av den samme som broren.4)Sivert Andreas Petersen som fikk dåpsbekreftelse Dom. 19.p.trinit(11.10)1795Marit Andreasdatter ble gift 2 med Erich Johansen Remmen Dom. 6.p.trinit(29.07)1800 på Tjøtta. Han var mye yngre enn henne, og 31 år og gårdbeboer i Remmen på Tjøtta ved folketellingen 1801.Her er familien til Maria Williamsdatter:Faren het William Sørensen, og det er alt jeg vet om han. Etter at han hadde satt barn på Elisabeth Monsdatter forsvant han tydeligvis, og det er ikke spor etter han i Alstahaug prestegjeld(hvor Tjøtta gikk under) etter 1797. Han er heller ikke å finne ved folketellingen 1801. Fant ikke noe dødsfall på han 1797-1801 heller. Moren til Maria var jo Elisabeth Monsdatter, som ble født 1767-1781(opplysningene om alderen varierer veldig). Hun er jo nevnt i foreldrenes skifter, og det eneste barnet av hennes foreldre Mons Nilsen og Marit Nilsdatter jeg har funnet som kan passe er deres datter Elisabeth døt 3.p.trinit(05.07)1767.Disse fikk altså datteren Maria, som ble var 6 uker gammel da hun ble døpt 01.10.1797.Jeg har også barn på de andre anene nedover her, men får ikke inn mer i denne omgang tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.