Gå til innhold
Arkivverket

[#21862] Reisendeslekten Lysgård


Gjest Kai S Gurrik Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kai S Gurrik Larsen

Kan noen komme med noe informasjon rundt omstreiferslekten Lysgård hadde det vært flott. Jeg sitter med noe informasjon selv, men det er lite. Skal legge det ut her ettersom jeg får tid!På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Det som jeg har, er heller syltynt: Det bodde Lysgårdtatere i Nedre Heidal i Gudbrandsdalen. (Et sted må en starte). Mens jeg er inne: Hva er det korrekte navnet: tater, omstreifer, fant eller romani ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest H.K. Hanssen

Kjært barn har mange navn...osv! Ettersom vi pr. i dag har status som etnisk minoritet her til lands, definerer vi oss selv gjerne som: romanifolket eller de reisende. Det er jo disse betegnelsene som er vanlig å bruke i adekvat dagligtale, da mange oppfatter betegnelser som tater, fant, fark, omstreifer o.l. som nedsettende benevnelser.Med vennlig hilsen, H.K. Hanssen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai S Gurrik Larsen

OMSTREIFER-FOLKET og ROMANIFOLKET er de formelle ordene på folket, noe som også muligens høres litt bedre ut (men dette blir selvfølgelig opp til hver enkelt).TATER, FANT, VANDRI er de ordene veldig mange av dette folket bruker om seg selv.Som sagt så er det opp til hver enkelt å velge, men selv bruker jeg det som passer der å da når jeg skal fortelle hva jeg er...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai S Gurrik Larsen

Vet det er en person som kalte seg Knut Olsen Lysgård. Han var født rundt 1816 tror jeg og hadde så langt jeg vet 2 koner. Antall barn er ikke kjent, men barn hadde han.Iallefall er 4 av hans barn forfedre av min egen familie/slekt.Noen som vet noe mer om denne Knut Olsen Lysgård og hans etterkommere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai S Gurrik Larsen

Desverre kjenner jeg ikke til så mye rundt Lysgård-slekten. Er selv 3-menninger med en del av de, men har ikke peiling på om de kommer fra Heidal. Men det hadde vært interesant å funnet ut av!Skal gjøre et forsøk i å ta en telefon, så skal jeg høre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Gaustad

I Kolbu i Østre Toten kommune bor det noen ved navn Lysgård og de skal være av taterslekt.Jeg snakket med en dame her og hun var av samme familie. Hun hette Lund til etternavn og de flyttet til Minnesund eller deromkring, men jeg vet ikke om de bor der nå.Damen kan være 50 - 60 år tror jeg. Et tips for et par steder for å lete etter 'Lysgård`ene'. Hilsen Ruth.I Kolbu i Østre Toten kommune bor det noen ved navn Lysgård og de skal være av taterslekt. Jeg har snakket med en dame her som var av samme familie, hun var gift og hette Lund til etternavn. De flyttet til Minnesund eller deromkring, men jeg vet ikke om de bor der fremdeles, hun kan være mellom 50 og 60 år tror jeg. Bare et tips for et par plasser for og finne ut mer om 'Lysgårdene'.Hilsen Ruth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Kai S Gurrik Larsen

Knut Olsen Lysgård (født rundt 1816)Barn med ukjent dame: 1.Johan Magnus Knutsen Lysgård (22.05.1844-1928)Barn med Marie Knudsdatter Hagestuen: 2.Pauline Konstanse Knutsdatter Lysgård (07.01.1857-1927), 3.Anna Kristine Knutsdatter Lysgård (27.06.1958-1945), 4.Oluf Knutsen Lysgård (14.05.1862-?)BARN NR:1 - Johan Magnus:Barn med Ingeborg Evensdatter: 1.Anne Elene Johannesdatter Lysgård (27.05.1863-)Barn med Karoline Olsdatter (datter av Finn-Ola og Finn-Anna): 2.Anna Kristine Johansen Lysgård (1875-), 3.August Johansen Lysgård (01.09.1878??-), 4.Marie Johansen Lysgård (07.06.1878??-) BARN NR.3 - Anna Kristine:Barn med Karl Johan Fredrik Johansen (stesønn av Stor-Johan og sønn av 'Ulla': 1.Fredrik Johansen (1899-), 2.Charlotte Ulrikke Johansen (1901-), 3.Hulda Elevine Johansen (1903-), 4.Johan Fredrik Johansen Karlsen (1905-), 5.Emma Fredrikke Johansen (?-?), 6.Lina Johansen (?-?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Jeg har også hørt at slekta kommer fra en av dalene sørpå.Og er opprinnelig ikke av reisende folk.? Det finnes noen gårder lysgaard.Og navnet er også brukt i Danmark.Noen tellinger.Støren 1875.Knut Lysgaard omstr.messingsmed f.1815 Gudbr.dal Marie kone f.1816 Gudbr.dal.Oluf sønn f.1862 Orkdal.Søkte på mormonark.og fikk opp noen barn?men de står bare med et fornavn.(Det hender med omstr.barn selv om de har flere navn)Pauline f.1857 Melhus. Marie 1853 Melhus.Tar med dette også men bare for det ligna slik:Johan Knudsen f.23/5 1844 Stadsbygd. Foreldre:Knud Olsen og Marie Knudsdtr.Telling 1875 Støren.Johan Knudsen Slireknivm.f.1845.Kone Karoline Olsdtr.Barn:Anton, Johanna 1866(1868 Hemne?)Carl 1868, Maria 1873.Telling 1900 Singsaas.Johan Knudsen slireknivm.og blikkarb.f.1844 Sokndal. Kone Karoline Vold f.1844.Barn; Johan Alfred f.1888. Andreas Ludvig 1885 Singsaas.En datter Anna Kristina er f.1864 på Oppdal.Da var faren 20 år.Noen barn fra Horg Bygdebok. På Solbakken.1.Julius f.1881 GM: Samoline. 2.August GM. Anna. 3. Johanna GM. Johan. 4.Johan Alfred f.1888 GM.Oline Marie Støland. 5.Marie f.1873 Melhus.GM:Oliver Alexander Fredriksen f.1871 Nes i Fosna.En leder blandt tater.Laga Kniver og slirer.Du finner disses slekt og barn vidre framover i Bygdeboka.Også et fint bilde av Johan og Karoline Lysgaard.Barn til Johan og Karolina skal da bli?Anton, Anna Kristina, Johanna, Karl, Maria,Julius,August, Johan Alfred, Andreas Ludvig.ei Anna Kristine til født senere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Arne Robertsen

Innlegg (11) 08.06.04 21862 Lysgård fra Nina Berg. Har et spørsmål ang. Bygdebok Horg. Bestilte den på fjernlån, men fikk tilbakemelding om at Solbakken ikke var noen gård i Horg. Kan du gi meg en sikrere tittel osv på den bygdeboka, videre om hva Solbakken er, gård, plass eller hvilke sider som de barna du nevnte står på. I såfall kan de sende meg kopier istedet for hele bygdeboka. Det ville være kjekt. Hilsen Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest H.K. Hanssen

Hei Kai,Det er vel ikke sikkert du sitter inne foran PCen i sommervarmen, men uansett: Det har kommet meg for øret at Lysgårdslekten opprinnelig var en gren av den svenske reisendeslekten Faltin, og at de tok navn etter en storgård i Lillehammer-området. Jeg vet ikke hvorvidt dette stemmer, men jeg ville nevne det i forbifarten...God sommer!Hilsen H.K. Hanssen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Hei Arne.Det er dessverre flere år siden jeg lånte disse bøkene.Har ikke skrevet opp hvilken av bøkene det var. Du får lete slik som jeg.Men det står på side 376 Solbakken gnr.260 brnr.15.Også på Elveli fradelt Solbakken.Vidre på Lia og Olderli. Hei her står det noe. Fra Horg bygdebok Sørtrøndelag bind 1V.Dette med Faltin må være tull.Det er noe som plutselig har dukka opp i det siste.Men noen av de reisende som ble inngifta i denne slekta stammer nok muligens fra Faltin.Pauline Knudsdtr.Fikk først barn med Andreas Edvard Nilsen Landmark.I 1900 Holtålen er hun i lag med Olaf Nikolai Moe omstr.(hvem?)Barn:Olufine Konstanse 1888 Leinstrand.Oskar Fridthjof 1890 Levanger. Paul Konrad 1894 Melhus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai S Gurrik Larsen

Jeg sitter ikke så mye inne med pc'en nå i det flotte?? sommerværet, men jeg stikker innom å ser om jeg har nye mailer og om det er noen som skriver noe av interesse her på Digitalarkivet!Jeg ønske dere alle en God sommer og jeg håper også at folk har tid til å skrive noen ord her om dem får tid...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan  Larsen

Hallo dere.Jeg ser at dere diskuterer de reisende. Jeg vil da stille dere alle et spørsmål, som jeg håper å få svar på om noen har vært borti disse:Det var et ektepar, de het Halvor/Halvard og Ingrid. De kom fra Rørostraktene ( jeg vet ikke hva følget deres het), og de hadde med ei datter som het Randi, hun ble født i Røros i 1802 eller 1808. Jeg vet ikke mye om dem. Men de reiste gjennom Lierne i nord-trøndelag og satte igjen datteren Randi på gården Juleshaug i Sørli,( jeg vet heller ikke hvor gammel Randi var da hun ble satt igjen). De skulle hente henne når de kom tilbake fra Sverige ( der de skulle gjøre handel). Men Randi ble aldri hentet og hun vokste opp i Sørli.Randi ble gift i Sørli med Peder Thomassen Eidet, f. 1804. Randi døde i 1881 i Sørli. Kanskje er det noen etterkommere etter Randi som ser dette og vet mere om historien.Men jeg håper at noen vet noe om dette, og hvordan jeg skal finne den 'røde tråden' i historien. Hvor kan man søke for å finne reisende slekter, og et ektepar som het Halvor og Ingrid?Håper jeg ikke med dette forstyrrer debatten, selv om den handlet om andre slekter. Men legger dette inn her siden dere snakker om de reisende.MVH Ørjan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.