Gå til innhold
Arkivverket

[#21864] Randine Simensdatter ,født 20 mai 1842 østre Gausdal


Gjest Bjørg Vik
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørg Vik

Min manns oldemor het Randine Simensdatter, datter av Simen Gundersen Frøsen f. 29.02.1816 og hustru Maria Larsdatter Frøsen f. 12.10.1820.Randine giftet seg med Gustaf Wilhelm Nilsen fra Blomskog i Värmland og de bodde i Johnsrudstuen på vestre Toten som husmannnsfolk. Denne delen av Randines historie kjenner jeg.Jeg er på leit etter Randines fødeplass og hennes 'historie' før hun traff sin svenske mann. Jeg har lett i digitalarkivet uten hell. Jeg finner Randine kun i 1900 tellingen. Da er hun registret sammen med sin mann og en sønn, Johan.En historie som 'går' i slekta er at hun kom fra en storgård på Gausdal, men ble utstøtt av sin familie da hun giftet seg med en lutfattig svensk leiearbeider. Hun levde deretter som fattig husmannnskone med en stor barneflokk.Jeg setter alltid et stort spørsmålstegn ved slike vandrehistorier, og skulle likt å vite mer om henne.Bjørg Vik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Deter nok riktig Randine som Solveig ref. til, litt lenger ned på lista står også Gustaf og ifølge FS så gifter de seg 26-2-1869 i Nes Hedm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Vik

Takk for svar.Dette må være min Randine. Hun har nok kun vært tjenestepige på en storgård (Krogstad). Jeg ser at hennes tilkomne mann Gustaf W. Nilsen og to svensker til er jordarbeidere på samme sted.Dette er greit å vite i forkant av sommerens slektstreff. Jeg er også interessert i hennes foreldre. Hvor kom de fra? Jeg har fått oppgitt at hun er født på Brudalseie, men hennes foreldre heter Frøsen.Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Simen og Mari gifter seg 29-5-1840 i Østre Gausdal, foreldre til Simen er Gunder Simensen og Sidsel Knudsdtr. iflg. FS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Vik

Takk for god hjelp både til Solveig og Carsten.Dette var mange nye opplysninger for meg. Siden Randines mor er blitt tjenestepige i 1865 og har med seg ei datter som 'legdslem', kan dette tyde på at Randines far er død på dette tidspunkt? Eller kan familien ha blitt splittet opp av andre årsaker? Er det noen som finner flere søsken til Randine?Mvh. BjørgBjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gerd H Aasen

Kjære Bjørg. Simen Gundersen og Mari Larsdatter er mine tip oldeforeldre. Ved siden av Rannei saa hadde de tre barn til som jeg vet om. Det var Lars,Sina og Gudbrand Simensen, min oldefar. Er du interesert i mere informasjon sa kontakt meg. Vennlig hilsen, Gerd Helene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Vik

Kjære GerdJeg er veldig interessert i all informasjon om Simen Gundersen og Mari Larsdatter. De er også min manns tipp oldeforeldre.Min e-mail adr.: bjohavik@online.noMvh Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.