Gå til innhold
Arkivverket

[#21865] Hvem var foreldrene til Tønnes Ejlertsen, Tanstadhagan på Nøtterøy?


Gjest Tale Marie Eriksen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tale Marie Eriksen

I bygdeboka for Nøtterøy står det at Tønnes Eilertsen i 1811 fester tomt i Tanstadhagan under Øvre Tanstad. Han er gift med Helene Nielsdatter Tanstad, dp.23.09.1780 (datter av Niels Evensen Tanstad og Helvig Sofia Erichsdatter)De to ble trolovet 12.jan 1803 og viet 16.feb 1803 i Nøtterøy kirke. Tønnes er da oppført som ungkar og matros, og bosatt på Tørkop på Nøtterøy.Tønnes og Helene fikk 6 barn: 1)Anne Sophie f.11.06.1803 dp.03.07, 2) Niels f.22.02.1805 dp.01.03, 3) Anne Berthe f.16.09.1807 dp.22.09, 4) Anne Berthe f.07.07.1811 dp.21.07, 5) Elen Dorthea f.26.05.1814 dp.31.05, 6) Eilert f.14.04.1816 dp.21.04.Under folketellingen for 1801 finnes to Tønnes Ejlertsen/Ellertsen på passende alder, men Tønnes Ejlertsen på Dydland i Flechefjord er sjekket ut av saken. Den siste muligheten er da Tønnes Ellertsen, oppført hos foreldrene på gården Veyre Midt, Vandsøe, Lister. Det står om Tønnes at han er 'i fart'. Kanskje matros?Kan denne Tønnes være min forfar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Hei.Jeg tenkte jeg bare skulle nevne at denne slekta er det skrevet om i Vestfold og Buskerud Slektshistorielags tidsskrift Gjallarhorn nr. 26, høsten 2000. Du har kanskje lest dette innlegget. Jeg har her ikke noe opphav til Tønnes Ejlertsen, men jeg har en del avskrifter fra Nøtterøy kirkebøker med lignende navn. Eilertsdotter bl.a., med henvisning til Holmestrand. Tønnes hadde jo to døttre som ble gift til Holmestrand. Bladet finnes på arkivet i Oslo eller du kan få kjøpt det gjennom Vestfold slektshistorielag. Min onkel er etterkommer etter Anna Sophie Tønnesdatter, familien Strandenæs i Holmestrand. Du kjenner kanskje til dette. Håper dette kan hjelpe deg videre. Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tale Marie Eriksen

Tusen takk for svar. Joda, jeg kjenner til artikkelen i Gjallarhorn nr.26. Jeg er forresten selv etterkommer av Anne Sophie Tønnesdatter. John A. Ellingsen er min oldefar.Jeg vet dessverre ikke når Tønnes døde, men ettersom han giftet seg i 1803, bør han være rundt 18 eller eldre i 1801. Jeg har søkt på forskjellige stavemåter av både Tønnes og Eilertsen i folketellingen, og har bare kommet opp med disse to alternativene, som passer i alder: Tønnes Eilertsen, 16 år, ugift, Dydland i Sokndal, Rogaland; og Tønnes Ellertsen, 19 år, ugift og 'i fart', Midt Veyre, Vandsøe i Lister, Vest-AgderTønnes Eilertsen Dydland ble gift i Sokndal, så han kan ikke ha seilt til Nøtterøy og giftet seg, men den andre Tønnes kan. Er jeg helt på villspor? Noen som kan gi meg et tips på hvor jeg kan finne svar på gåten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Pedersen

Egentlig ingen løsning, men bare en indikasjon på at Tønnes fra Lista ikke kan utelukkes:I 1. bind av Listaboka (av Kåre Rudjord) er familien til Tønnes angitt som (s. 70 under gården Vere):'Eilert Tønnessen Austvere 1756-1839, 1780 gm Anne Katrine Jansdtr. d. 1829, 74 år.; Barn: Tønnes 1781, Jan Andreas 1783, Abraham 1785-1817, Hans Jakob 1788, Eilert Kristian 1790-1820, Anna Birgitta 1790 (d. liten), Bernt Andreas 1793 -1822, Isak Mikal 1797 (d. liten).'Det er nest eldste sønn (Jan Andreas) som overtar gården, så Tønnes er borte (reist ut eller død).Oppkallinga av Tønnes' eldste datter passer jo rimelig, selv om Anne jo ikke er noe sjeldent navn ...(Flere av navnene på barna gir meg Lista-assosiasjoner (eller til Holland..): Berte, Eilert og Dorthea. Generelt hadde kysten mellom Sokndal og Lindesnes det absolutte tyngdepunktet av navnet Tønnes omkring 1800)Kanskje løsninga ligger i en skifteprotokoll på Statsarkivet i Kristiansand ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tale Marie Eriksen

Takk for tipset, Oddvar. Jeg får ta kontakt med Statsarkivet i Kristiansand, og høre om de kan hjelpe meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.