Gå til innhold
Arkivverket

[#21875] Mallena Klæboe og sønnen Johan Wilhelm Delahej i Gimsø.


Gjest Inger Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Eide
Lenke På denne lenken finner jeg Mallena Klæboe med sønnen Johan Wilhelm Delahej. Hvem var Mallenas ektmann og Johan Wilhelms far? Går ut fra at Delahej er skrevet ortofont og at det kan være en annen stavemåte.Er interessert i eventuelle andre barn av Mallena også.Takker for alle opplysninger. Hilsen Inger Eide
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Jeg har ikke lyst til å gi opp søket etter denne familien ennå. Har sett på skifter for Salten uten å finne noe. Likeledes har jeg vært innom FS, også resultatløst. Er det mulig at navnet kan være Delahaye, Delahay eller De la Haye? Kanskje finnes det flere muligheter også. Har noen sett dette navnet i en eller annen sammenhehg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Kjempeflott Steinar! Jeg er så glad..Tusen hjertelig takk. Turen går til biblioteket så snart som råd er. Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Magdalena Nielsdatter Fyhn er hennes fulle navn, enke etter gjestgiver på Brettesnes Henrich Christopher Christensen Klæboe (1721-4/5 1791). Hun var hans 2. hustru. Henrich var g. 1. gang med Gjertrud Ursin.Mvh Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Til Michael. Takker så mye for dine tilleggsopplysninger - med så god informasjon blir det ingen sak å lete videre. Interessant med navnet Fyhn for det plasserer Mallena/Magdalene i en ny familiesammenheng. Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

Heible litt dobbelt her før, beklagerSiden det er Fyhnslekt er vel Romsdal/Molde et sted å lete.er forresten Gjertrud Ursin datter av Ole Johannes Ursin og Maren Kristine Hansdtr Graae?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olaug Dreyer

Jeg lurer så på dette med Gjertrud Ursin.Var hun Klæboes første kone, død før 1750. I 1751 var han, etter det jeg har funnet før,gift med Berthe Margrethe Hansdatter Jentoft. De hadde en sønn og en datter.Sønnen vet jeg ikke noe om , men datteren , Anna Elisabeth ,er født i 1751. Berthe Margrethe var datter av væreieren på Brettesnes i Lofoten , Hans Povelsen.Da han døde i 1750 overtok Klæbo etter svigerfaren. Berthe Margrethe døde i 1769,og da giftet Klæbo seg med Magdalena Nielsdtr,Fyhn (Kilde til dette er artikkel i Årbok for Vågan 1984) Helsing Olaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Brun

Gjertrud Ursin ble født i 1786. Hun var datter av Hans Pauli Andersen Ursin og Karen Cathrine Ellingsen. Gjertrud Ursin giftet seg med Hans Erich Dybfest, sønn av John Rener Dybfest og Bergitte Sophie Jentoft, den 19 mai 1807. Gjertrud Ursin giftet seg med Peter Lorentz Angell, sønn av Christen Albrecht Angell og Maren Hvid Blix, den 26 oktober 1825. Gjertrud Ursin døde i 1829 i Digermulen. Hun hadde 6 barn med Hans E. Dybfest, og en av sønnene, Jon Rener Dybfest ble væreier på Finneset i Kabelvåg i tillegg til Digermulen. mvh Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Brun

Unnskyld. Det var Hans E. Dybfests far, Jon Rener Dybfest som var væreier på Finneset i Kabelvåg. Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Brun

Jeg var nok litt for snar. Det er to Gjertrud Ursin. Den dere snakker om var datter av Ole Johannesen Ursin og Maren Kristine Hansdatter Graa. Om Gjertrud var gift med Klæboe er jeg mer usikker på. Hun døde i 1728 og var gift med Johannes Bjørnsen Ursin på Vestvågøy. De hadde mange barn. Kanskje er det en tredje Gjertrud Ursin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiburde vel ha svart litt før her.Berthe Margrethe Hansdtr Jentoft var gift med Henrik Hansen Klæboe f.1700 d. 1770 Leirvik i Steigen. skifte 3/10-1770, men han er ikke den Henrik Klæbo som er snakk om først her. Han er av Klæboslekten på Morsiden i motsetnig til Henrik Christopher Kristensen Klæboe som er det på Farsiden. Foreldren til sistnevnte er Kristen Hansen Klæboe og Elisabeth Johnsdtr Stud bosatt på Saura i Nesna.om Gjertrud Olsdtr Ursin er ikke nevnt i Holboken. Kanskje det dukker opp noe i Skiftesamlingen fra Lofoten.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olaug Dreyer

Hei Steinar . Nå ble jeg forvirret med hensyn på de to Henrikene.Var det Henrik Hansen eller Henrik Kristensen som var væreier på Brettesnes , og var det denne væreieren som var gift med Berthe Margrethe og senere med Magdalena Fyhn? Var Anna Elisabeth Klæboe,gift med presten Jens Peter Dreyer,datter til Henrik og Berthe Margrethe ? ( Anna Elisabeth giftet seg igjen med handelsmann Lorentz Sverdrup på Sund )Helsing Olaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Henrich Christensen Klæboe var væreieren på Brettesnes.Fikk Magdalena Fyhn sønnen Johan Wilhelm Delahej utenfor ekteskap? I Folketellingen 1801 forteller oss at hun hadde vært gift 1. gang. Hvor ble det av Johan Wilhelm?mvh Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Brun

Henrik Christopher Kristensen Klæboe var væreier på Brettesnes. Disse to Henrik'er var forøvrig søskenbarn. Olaug refererer til artikkel i Årbok for Vågan 1984. Som opphavsmann til artikkelen, måtte jeg sjekke den. Jeg nevner ikke at Henrik på Brettesnes var gift med Berthe (Birgitte) Hansdatter Jentoft (så langt jeg kan se i hvert fall). Derimot nevner jeg at han var gift med datter til den forrige væreieren, Hans Povelsen, jeg har ikke navn på henne. Det er jo 20 år siden jeg skrev dette, og jeg har ikke klart å finne navn på datter til Hans Povelsen. Jeg har tvertimot en indikasjon på at Henriks første kone het Anne Jonsdatter, og at det var med henne han hadde datteren Anna Elisabeth. Men ett er sikkert, det var Henrik på Brettesnes som i sitt andre ekteskap var gift med Magdalena Fyhn. Hvis noen kjenner navnet på Henrik Christopher Kristensen Klæboes første kone, vil jeg sette pris på å få vite det. mvh Håkon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Brun

Det ser ut som alle vi som har bidratt her både har rett og galt. I følge Frode Holthes slektssider var Henrik Christopher Kristensen Klæboe på Brettesnes gift tre ganger: 1) Anne Jonsdatter, 2) Gjertrud Ursin, 3) Magdalena Nielsdatter Fyhn. Det var Gjertrud Ursin som var mor til Anna Elisabeth. Magdalena Fyhn døde på Brettesnes i 1828. Men hvor ble det av Johan Wilhelm Delahej? mvh Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Til Håkon, innlegg 17. Tenkte at NST skulle løse denne gåten rundt Johan Wilhelm og hans far. Skal se om jeg finner noe på biblioteket i morgen. Til dere alle - dette ble en interessant diskusjon som gjerne må fortsette.Jeg blir stadig overrasket over all den kunnskap mange sitter inne med.Morsomt og spennende. Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heisiden du tydeligvis ikke har funnet atikkelen ennå så kan jeg gjengi det som er interesant i den Charles Ellingsen skrev i en artikkel om Norman på Hamarøy.Det nevnes der en Jean de la Hay som kom som Fransk flyktning via Stokholm til Trondheim. Han var Kapellmester i Stokholm, og senere Organist i Trondheim. Han var ifølge denne artikkelen gift med Magdalene Nilsdtr Fyhn. Han har bare en feil i denne artikkelen noe 1801 ft kan bekrefte. Den Johan de la Hay som finnes gift på Fenes i Bodø, er sønn til Jean og Malene, og ikke en omskrivelse av Jean til Johan. Johan ble gift 2/1-1815 med Karen Kristendtr (en etterkommer (6 ledd) av sogneprest Jens Christensen til Skjerstad) døtreHenriette Christine de la Hay døpt 16/-1820 ble gift med Peder Normann bosatt i Ulvsvåg Hamarøy.Magdalene Marie de la Hay f. 10/7-1816 ifølge Hornemann.Det burde vel være mulig å finne med i Bodin Bygdebok.Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heifant nettop en peker til en side med slekt fra Bornholm. Fyhn og Kofoed møtes jo der slektsmesseigher finnes en Nils Fyhn som kan være aktuell far uansett vil Fyhnslekten føre en til Bornholm ifølge Slekten Heide som Ole Heide Aas skrev og ga ut i Harstad. (første forfatter til 'Vett og Uvett'http://www.barbesgaard.dk/Bornholm/Bornholm.htmSteinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Iflg. Hornemanns stamtavler bd. VI s. 265 var Gjertrud Ursin Hansdatter Henrichs første kone. Magdalena Nielsdatter Fyhn nr. 2. Med Anne Jonsdatter hadde han et barn? Utdrag fra Nesna kirkebok den 30/3 1741: 'Public absolveret: Henrich Klæboe Soura for begangen horeries Synd med Anne Joensdatter samesteds.'Extraskatten 1768 kan man lese 'Jegt-skippere og handlere Sr: Henrich Klæboe med húústr, Datter, 2 tienestedrenge, 2 tienestepiger'.Brettisnes Skipper Hendrich Klæboe og Mad Kiæristen Giertrú Hansdatter.Er Johan Wilhem de la Hay født i Trondheim?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Gjertrud Ursin Hansdatter er antagelig datter av Hans Paulsen, f 1678 på Brettesnes (s. av Paul Andersen og h Anna Amundsdatter)og Annichen Johannesdatter Ursin f. Storfjord i Hol (d. av Johannes Bjørnsen Ursin og Gjertrud Olsdatter).En søster av Gjertrud kan være Johanne Ursin Hansdatter d. 1787 på Berg i Hol. Hun var g. med Gjestgiver på Helle i Vågan, Anders Olsen, d. 1773. De hadde 2 sønner Johan Andreas Ursin og Hans Pauli Ursin.mvh Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edle  Nyborg-Christensen

I nord-norske handelsteder av N. A.Ytreberg står det:Johan Andreas Ursin at han drev handel , men ikke jektebruk. Han var som før nevnt sønn av gjestgiver på Helle i Vågan. Han var gift med Karen Strømer Blix, Hvis far var handelsmann i Kapstø. Om Johan fikk gjestgiveriet, er uvisst.Han hadde 4. sønner og noen blev boende i Skrova etter farens død i 1793. Hans bo visste en netto formue på 2000. riksdaler. Med vennlig hilsen Edle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Brun

Og Hans Pauli Ursin overtok som gjestgiver på Helle gård (der flyplassen for Svolvær ligger i dag). Jeg har skifte etter Hans, Hans Poulsen Ursin, av 23. november 1786, så hvis noen er interessert, kan de få det hos meg. mvh Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg vil bare tipse om at en Børje Jonson har lagt ut en del sider på nettet, om blant annet slektene Ursin og Jentoft. Det er mulig at dette er adressen til hjemmesiden: LenkeHvis alt angående mine aner fra 1780 og nedover stemmer med origialkilder så har jeg blant annet Ole Johansen Ursin født ca 1702 som yngste ane i Ursinslekten, og Berete Hansdatter Jentoft født ca 1678 som yngste ane i Jentoftslekten. Her er en del usikre momenter blant mine aner, som jeg ikke har mulighet til å få undersøkt enda(holder på med aner på andre steder). Aner til disse står det mer om på den nevnte hjemmesiden. Siden jeg ikke har fått sjekket originale kirkebøker o.a, så har jeg ikke tatt utskrift av alt fra disse sidene. Vet at en del av kirkebøkene for Buksnes er på internett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.