Gå til innhold
Arkivverket

[#21887] Aner Gustavus Jacobsen, født omkr. 1767 Senja


Gjest John O. Svenning
 Del

Recommended Posts

Gjest John O. Svenning

Gustavus Jacobsen var født omkr, 1767 Berg, Lenvik eller Hillesøy. Han var gift med Guru Poulsdatter f. 1764 Lenvik. Gustavus kullseilte og omkom i Gisundet 1799. Oppgitt å være bosatt i Øyfjord, Medfjord. Søker opplysninger om hans foreldre m.v.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

Denne kan være ei nøtt, ettersom kirkebøkene for Berg er brent. Øyfjord og Mefjord er to nabofjorder på norsdsiden av Senja. I kirkeboksammenheng tilhørte de begge Berg på den tiden Gustavus Jacobsen levde. Imidlertid er gårdene i Øyfjorden omtalt i bygdebøkene for Hillesøy, mens gårdene i Mefjorden er omtalt i bygdebøkene for Berg. Er han født i Lenvik er kirkebøkene fra 1753 og framover avskrevet og utgitt i bokform av Lenvik bygdemuseum, og kan sikkert lånes på biblioteket. Kirkeboka fra 1753-1783 er også søkbar på nettet her: [url="http://www.geocities.com/bernt_jenssen/kirkebok/kindex.htm>Lenke (lenken virker ikke i skrivende stund, dog)Kirkebøkene for Lenvik fra og med 1784 er dataregistrert, og lagt ut søkbare på nettet her: www.rhd.uit.no Kirkebøkene for Tromsø (omfatter deler av gamle Hillesøy kommune) er også lagt ut på nettet: http://home.no.net/salsten/kirkebok.htmlSkiftet etter Gustavus Jacobsen finner du her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

Gustavus Jacobsen ble valgt til lagrettemann på tinget i 1798 (samme år som han døde), og bodde da i Øyfjordbotn (det som i dag heter Fjordgård) i Øyfjorden: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Jeg er helt klar over at jeg befinner meg i vanskelig farvann. Det gjør det ikke lettere at det i merknadsrubrikken står 'findefolk' når Guru's foreldre gifter seg i 1753. Selv om jeg er barnefødt på Andøya er jeg lite kjent på Senja, forlot området som 16-åring. Har imidlertid trodd at Øyfjorden var på 'yttersia'. Folketelling Dverberg 1865 sier at sønnen, Henrik, er født i Torsken. Guru var i hht. ft. 1801 gift 2 ganger, finner ingen opplysninger om ekteskap eller barn i Lenvik/Hillesøy. Takker for hjelp så langt. Vanskelig? Mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.