Gå til innhold
Arkivverket

[#21892] Familien Uthoff, Bergen


Gjest Gry Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gry Olsen

Har aner i Uthoff familien via Johan Christopher Uthoff gift med Karen Mejer. Noen som kan bidra med informasjon rundt disse personene, samt eldre aner?? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

De fikk 2 barn i Bergen. Faren heter da Udhoff og Eidhoff.Ellers så finner du en Johan Christopher Uthoff gift 14/4 1728 KK med Gertrud Bryning, og det ser ut til at han gifter seg en gang til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Her finner du dåpen av Johan Christopher: ( Lenke ). Hvis du leter litt blant vigde i Bergen, finner du sikkert ut når foreldrene giftet seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Hadeler-Jacobsen

Se nr. 16652 og Family Search. Har endel opplysninger om Christopher Johan Uthoff og Giertrud Brynnings datter: Else Margrethe Uthoff gift med Gullsmed Christopher Linde og deres 3 barn. Mva Eva Hadeler-Jacobsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Olsen

Takk for svar! Min ane er Friderich Gerhard Uthoff f. 1809, sønn av Johan Christopher Uthoff og Karen Meyer. J.C. Uthoff var sønn av Lars Andreas Uthoff og Lydia Cathrine Schiebach. Er disse i familie av ovennevnte personer? Min Fredrik ble foreldreløs (moren døde etter hans fødsel) og faren i 1818. Han var kun 9 år. Er det noen som vet hvor han kan ha blitt boende? Alt jeg vet er at han havnet i Nordland, Bø i Vestrålen. Det er også familie der med navnet Meyer. Kan han ha kommet dit med noen av hans mors familie? Finnes det noe slektshistorie i skrevet form om disse familienavnene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Olsen

Hei igjen John! Ja, det stemmer. Feil i bygdeboka har gjort at familien har lett etter denne personen på feil grunnlag. Men er nå på rett vei! Vet du noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Hvis mellomnavn kan være Bernhard i stedet for Gerhard: Friderich Bernhard Johannessen og Anne Marthe Mathiasd. fikk datteren Pernille Maria Fredriksen i Bø 1830. Dette i følge FS IGI. Mvh. John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Olsen

Hei igjen! Ja, det stemmer. Men han het som sagt Gerhard, og ikke Bernhard. + at han var født i 1809 og ikke 1806 som er oppgitt i flere kilder. Denne er min 3 x tippoldefar. Fredrik fikk kun 1 datter, Pernille. Hans datter ble gift med Hans Andreas Markussen. Disse bygde hus i Godvika / Utskår (Bø i Vestrålen). Fredrik bor hos sin datter ved Utskår da han dør 17/9-1871. Pernille og Hans fikk flere barn - så Fredrik har en stor etterslekt i Nordland. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Friderich Gerhard var f. 27.02.1809 og døpt 19.03., faren hette da plutselig Eidhoff til etternavn. Mvh. John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Olsen

Hei! Skal bestille mf fra Bergen for å prøve og nøste opp om navnet er Bernhard eller Gerhard. Om jeg har funnet riktig Karen Meyer så er hennes mor Anne Elizabeth Uthoff, søster av faren til Karens mann. Er de søskenbarn? Isåfall så het faren til Karen Fredrik Bernhard Meyer. Oppkallt etter denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Hei! Tror ikke du behøver å bestille mf, det jeg siterte i innlegg 10 var fra digitalarkivets avskrift av kirkeboken (Nykirken), mor Karen Meyer. Det er jo like sannsynlig at presten i Bø har surret med navn. Karens mor ser ut til å være Udhoff. Mvh. John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Kirkebøkene for Bergen ligger her på DA under TYPE øverst. Døpte 1668-1894, gifte 1663-1911 og døde 1668 og nesten opp til i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Olsen

Takk for flott respons! Jeg tenkte at det kanskje var nevnt faddere ved dåpen?? Må uansett se om jeg kan prøve å nøste opp på 'utflyttet', (om det skulle eksistere), om jeg kan finne min Fredrik der. De andre opplysningene har jeg funnet ved Digitalarkivet og kirkebøkene der. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.